hur mycket ska de igentligen äta?

S

strösslet

hejsan! kom hem från bb igår me min lilla skrutt. amningen funkar inte riktigt så ja pumpar, men har en fundering, började mata med 30ml sen 40ml (medans ja var på bb) men sen då? ska ja öka på mer ? hur mycket och när? dr sa något om att man ökar på upp till 100ml :O
ökar man 10ml per dag? per vecka ?
(jag kopp matar i hopp om att amningen ska funka snart)

kramar!

Sv: hur mycket ska de igentligen äta?

du ska ge så mycket barnet vill ha... :idea:

Minimimängden är 10 ml dag 1, 20 ml dag 2, 30 ml dag 3 osv, upp till 100 ml dag 10 - detta då minst 6 ggr/dag
Sen ökar man med 10 ml/mål /vecka
precis som du har uppfattat det alltså.

Men stirra dig inte blind på dessa mängder utan ha dem bara i bakhuvudet och låt din bäbis äta så mycket han vill ha!
Min egen gullunge är 9 dagar i dag och äter oftast mellan 100-150 ml/mål.

// leg. Mamma Mu :p
som är inne på fjärde barnet uppfött på flaska med urpumpad bröstmjölk

Oj..

Nu delammar visserligen jag och ger ersättning, kanske skiljer sig då?

Får aldrig i Ella ( 2 ½ vecka ) mer än max 80 ml när vi ger flaska, ca 60-80ml brukar hon få i sig och då spyr hon ofta upp lite ( läst att det är tecken på att dom är mätta/fulla ).

Hon hade ändå ökat 300gram på en vecka så det borde ju vara tecken på att hon får i sig bra med mat ?

Och jag måste tillägga att min 15månaders aldrig ätit 100 ml på en gång, vare sig utpumpad bröstmjölk eller ersättning eller välling. Fram tills han var 6 månader åt han ungefär 90 ml var gång om jag hade pumpat.

Så stirra dig verkligen inte blind på siffror. Om de är hungriga blir de gnälliga. I början var min checklista för en gnällig bebis

*blöja
*mat
*sova
*"leka"

Oftast hann man bara till maten.

(alltså det var inte ett svar till dig Cala, mer som en fortsättning på att de inte alls måste äta 100 ml dag 10... ;)

Ah, Ella verkar då så mätt och belåten efter 60-80 ml men man blir ju lite osäker ändå :)

Jag pumpade ut och gav sonen bröstmjölk i flaska under någon månad och han var snabbt uppe i 200 ml per mål! Jag tror du kan använda rek. för bröstmjölksersättning som ledning, men ffa barnets aptit förstås.
Viktor drog vid en månads ålder i sig runt en liter bröstmjölk per dag.

min dotter åt i början 60-120 ml jag gav både ur bröst och flaska första veckorna (bara tissemjölk) sen bara ersättning samma mängder.

just nu pumpar ja ungefär ut 50ml, villket han äter upp och somnar.. kommer bara ut lite. Så om ja fattat rätt så ska han ha 60ml i morgon och söndag 70 ? jag matar var 4e timme OM han inte vaknar tidigare och är lite lessen då får han såklart då åxå.

jag känner mig som en kossa när man sitter med pumpen och de bara sprutar... ååh om han ändå ville ta bröstet :(
han gapar hackar och söker, men när ja lägger till honom och han får in bröstvårtan i munnen så skriker han och blir tokförbannad,
de på bb sa att ja hade "perfekta" bröstvårtor och massa mat, och han nog inte va mogen bara... måtte han bara vilja snart.. :( allt skulle vara så mycket enklare.

hur gör man för att få fram mer mjölk ? pumpa lite och ofta ? just nu pumpar jag var annan timme ungefär och får ut ca 50 ml, men då är de väldigt segt på slutet bara små dropp, ska ja öka ggrna och minska kravet på mängden för att få mer i paketen ?

hur har de blivit för barn som vägrar ta bröstet och man ger dem nappflaska istället? vägrar de ta bröstet sen åxå? vad är risken?

Elias sväljer så mycket luft när ja kopp matar honom, villket leder till mycket gaser och mycket ledsna ögon när de "sätter sig på tvären" :(

ska ja kanske koppmata nån vecka och sedan gå över till nappflaska och hoppas på de bästa? gud villket virrvarr de blev nu .. sorry alla men jag känner mig som ett frågetecken, de på bb sa att ja skulle hålla mig till kopp så han inte lär sig att de e lättare att tutta flaska och vägra bröstet... men som sagt han får i sig så mycket luft :(

kramar!

jag menar att ja pumpar var 3e timme

Som många redan har svarat, så mycket som bebisen vill ha! Häng inte upp dig på antal ml etc, utan ge så mycket som behövs för att h*n ska bli mätt och belåten. Det kan dessutom skilja från mål till mål. Helammar man så behöver man inte tänka på sånt, men jag vet att det är lätt att hänga upp sig på antalet ml när man flaskar/motsv.

Ge inte upp med amningen, ifall du känner att du vill amma. Låt honom försöka så ofta du kan och orkar, även om han blir förbannad. Han är säkert hungrig och blir sur för att det inte bara sprutar ut direkt, han måste kanske lära sig att suga (och på rätt sätt), sen ska du se att han blir mer nöjd vartefter han lär sig tekniken. Ha tålamod! :)

Om du verkligen vill amma och han har svårt att ta bröstet så skulle jag inte ge flaska, det är mycket lättare att få tag om en nappflaska och mjölken rinner lättare = bebis blir lätt lite "lat".

Jag har varit inställd på att Ella kan komma att rata bröstet och enbart äta från flaskan och för mig är det okej, nu tar hon båda men det kan ju ändra sig.

Jag försöker stimulera brösten och handmjölka ur då och då när hon äter ersättning för att hålla produktionen igång :)

Oj..

Nu delammar visserligen jag och ger ersättning, kanske skiljer sig då?

Får aldrig i Ella ( 2 ½ vecka ) mer än max 80 ml när vi ger flaska, ca 60-80ml brukar hon få i sig och då spyr hon ofta upp lite ( läst att det är tecken på att dom är mätta/fulla ).

Hon hade ändå ökat 300gram på en vecka så det borde ju vara tecken på att hon får i sig bra med mat ?
Ja, det är skillnad när du delammar, de äter ofta mindre mängder, oftare då och det återspeglar sig i mängderna när du ger flaska också. Ersättning är också lite mer mättande än bröstmjölk.

jag känner mig som en kossa när man sitter med pumpen och de bara sprutar... ååh om han ändå ville ta bröstet :(
han gapar hackar och söker, men när ja lägger till honom och han får in bröstvårtan i munnen så skriker han och blir tokförbannad,
de på bb sa att ja hade "perfekta" bröstvårtor och massa mat, och han nog inte va mogen bara... måtte han bara vilja snart.. :( allt skulle vara så mycket enklare.
Jag vet precis vad du menar med att känna sig som en kossa... *MUUUU*
Har du provat att lägga honom vid bröstet när han har fått äta lite ur koppen, så att han inte är vrålhungrig längre?
hur gör man för att få fram mer mjölk ? pumpa lite och ofta ? just nu pumpar jag var annan timme ungefär och får ut ca 50 ml, men då är de väldigt segt på slutet bara små dropp, ska ja öka ggrna och minska kravet på mängden för att få mer i paketen ?
var supernoga med att tömma brösten helt varje gång du pumpar ur, pumos gärna lite "tomt" också så det blir mer efterfrågan än tillgång. Och hjälp gärna till med den fria handen att tömma mjölksjöarna ordentligt.
Det har funkat för mig i alla fall. Produktionen ökar lite för varje dag också.
hur har de blivit för barn som vägrar ta bröstet och man ger dem nappflaska istället? vägrar de ta bröstet sen åxå? vad är risken?
EN av mina tre större har kunnat "mysamma" lite på kvällarna när han var lite större, trots 100% flaska i några månader.

// Mamma Mu :)

Om du verkligen vill amma och han har svårt att ta bröstet så skulle jag inte ge flaska, det är mycket lättare att få tag om en nappflaska och mjölken rinner lättare = bebis blir lätt lite "lat".
å andra sidan rinner mjölken ännu lättare när man matar med kopp...

Det är snarare sugtekniken som är annorlunda mellan flaska och bröst.

Tack för ditt svar #13, man känner sig lätt väldigt okunnig och osäker när det kommer till maten :)

Ang mitt svar #12 så var det just svaret jag fick från barnmorskorna på BB att kombinationen med lättrinnande mjölk och annorlunda sugteknik kunde få bebisen att rata bröstet för flaskan.

Grejen är ju också att med en fungerande amning har man inte den blekaste aning om hur mycket barnet egentligen får i sig. Så länge barnet går upp i vikt som det ska så vet man att det äter tillräckligt och då nöjer man sig med det.
Flaskbarn äter ofta större portioner åt gången och inte sällan sover de bättre/längre stunder mellan måltiderna.

Jag kan väl säja att efter att ha fött upp tre barn på flaska så hade jag förmodligen varit helnojjig ifall amningen hade funkat nu med fyran, jag har ju liksom haft stenkoll på varenda äten milliliter tidigare... :p Så även om amning är det enklaste och pumpa+flaskmata är rätt bökigt, så kan jag inte påstå att jag är jätteledsen över att jag inte kunde amma den här gången heller... :angel:

Om du har någon nära dig som har ammat, fråga om hjälp! Eller ring amningshjälpen, ibland har de som kan komma ut och hjälpa till.

Sam ville inte alls ta min högertutte och jag började bli smått orolig, men då fick jag hjälp av en sjuksköterska som helt sonika tryckte ihop unge och tutte och höll kvar i typ 10 minuter. Efter det var det mycket enklare.

Testa som någon annan sa att ge honom bröstet när han inte är vrålhungrig. Gapar han RIKTIGT mycket? Munnen ska vara full av tutte. Fast det är jättesvårt att ge råd så här när man inte vet vad som är fel.

En annan grej jag undrar, pumpar du båda brösten var 3:e timme? Om inte så kan du göra det för att öka produktionen, så skulle barnet förmodligen gjort om det var mer hungrigt efter det första.

nej han gapar inte tillräckligt mycket så man lär vara snabb med fingret och "trycka" ned käken lite så han gapar mer, men ack så svårt det är när man bara har två händer, en håller i tutten (som är jumbostora/häng) den andra handen håller i lillen, samtidigt som ja behöver två till en som håller huvudet (då han slänger de bakåt när han blir arg) och en som gör så han gapar... :O nog för att ja har en karl, men han ä rjuh inte hemma jämt..
ja jag pumpar båda brösten var 3e timme, i natt fick ja ut 60ml, men då hade ja inte ammat var 3e timme utan de hade nog gått 4-5 timmar emellan.

åh detta evinerliga koppande (och då har ja bara hållt på sen i söndags natt) gör mig galet trött...

Elias gapar halvt, tar tutten i munnen och släpper direkt och skriker.. när ja får till att han gapar ordentligt, så tar han tutten drar två sug sen somnar han (?) eller blir skit förbannat :(
jag vill juh absolut inte tvinga honom, vill inte fpå honom att tycka bröst är något negativt :( *suckar*

fast ska du få honom att ta tag om bröstet så måste du nästan tvinga honom till det, annars kan du ge upp med en gång... Han kommer inte fixa det självmant...

okej, ja jag får ta o peppamig själv att våga "tvinga" honom.. :/ de skär så i bröstet när han skriker :( ja de vet vi alla mammor att de gör :P

tack alla!
Elias är snart en vecka gammal :D kl 19.22 :D

Liknande trådar

Övr. Barn Det här lär bli långt, men hoppas någon orkar läsa... Jo, jag slutade med amningen redan när dottern var två veckor, det är snart ett...
2
Svar
22
· Visningar
3 205
Senast: Mirre
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 143
Senast: Zody
·
Övr. Barn När amningen funkar som den ska, hur känns det då? Är det normalt att ha så ömma bröstvårtor att det blir nästan ett projekt att torka...
2
Svar
39
· Visningar
10 168
Senast: vindvissla
·
S
Gravid - 1år hejsan! lite kort: lillen vägra ta brösten från början på BB bara skrek och blev förbannad så fort ja försökte, började då pumpa och...
Svar
15
· Visningar
2 247
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka