Hur mycket salt?

Kaki

Trådstartare
Hur mycket salt behöver en halvblodsvallack, 10 år, 166cm hög med normalt hull som tränas ganska hårt och hopptävlas upptill 115cm per dag? Vill börja ge i hinken istället för salt/mineralsten.

Nu är ju tävlingssäsongen slut så det blir inte tävlingar längre men jag ska istället koncentrera mig på lydnad/styrka och ja, hur mycket salt ska han ha? Tack för svar :)

Sv: Hur mycket salt?

hopptävlas upptill 115cm per dag?

eeehhh va???
hopptävlas varje dag????:eek::eek::eek::eek:

Hur mycket salt behöver en halvblodsvallack, 10 år, 166cm hög med normalt hull som tränas ganska hårt och hopptävlas upptill 115cm per dag? Vill börja ge i hinken istället för salt/mineralsten.

Antar att hon menar hur mycket salt hästen behöver per dag.. Formulerat fel bara.

Det att han hopptävlas 115 var bara en del av beskrivningen :p
"per dag" syftas på hur mycket salt han behöver!

Ingen som vet? :confused:

Det som går att läsa i boken Hästens näringsbehov och utfodring är att "De dagliga förlusterna med träck och urin varierar med tillgången på natrium, men ligger udner normala förhållanden på ca 15mg per kg kroppsvikt". Så om man utgår från att det är i VILA går åt ca 15mg per kg så blir det ju 7500mg per dag för en 500kg häst (=7.5gram).
(obs, räknat på en 500kg - din kanske väger uppemot 600kg?)

Sedan beskrivs i boken att trav- och galopphästar förlorar ca 30-60g natrium på en tävlingsdag.

Jag skulle då ge din häst, som nu inte ska tränas/tävlas så hårt på ett tag, ca 15g per dag (= en matsked tror jag det blir, prova o väg).
Det bör ju räcka iaf och enligt boken tål vuxna hästar överskott av salt så länge de har fri tillgång till vatten.

Senare när du börjar träna hårdare så kan du öka till 20-30g per dag kanske... kan ju bli ett litet överskott men det gör ju inget som sagt... (om de bara har tllgång till vatten).

Detta är vad jag kan komma fram till genom fakta i boken. Det står inte nånstans nåt behovstabell vad gälelr natrium som det gör med andra mineraler.

Det finns en mkt givande avhandling på området som jag rekomm. att läsa. Vet att den finns på nätet också (jag har själv den i tryckt form). Ett kort referat ur den finns att läsa här http://www.krafft.nu/krafftskolan/12.asp där det f.ö anges att till 500 kg häst så rekommenderas 20-40 g salt per dag vid hård träning. Efter tävlingslopp eller annan ssk ansträngning ges 90 g i fodret direkt efter ansträngningen (eller den dagens fodergivor). Sedan är det åter 20-40 g som gäller.

Men att obersvera är som sagt att detta gäller för hästar som gör ansträngningar på elit-nivå. En ridhäst i tävlingskondition svettas inte ens i närheten av så mkt.

Det att han hopptävlas 115 var bara en del av beskrivningen :p
"per dag" syftas på hur mycket salt han behöver!

Ingen som vet? :confused:

va förvirrad:confused:???
vadå du hopptävlar väl inte hästen varje dag???

va förvirrad:confused:???
vadå du hopptävlar väl inte hästen varje dag???

Nej det gör hon inte, men det är ett mått på hur mycket hon tränar sin häst. Så tolkar jag det. Dvs att hon tävlar upp till 1,15 klasser med sin häst. Hade hon istället skrivit upp till 1,50 klasser hade man utgått från att hon tränade sin häst mer än nu, dvs att hästen har större behov av salt. :)

Nu är ju tävlingssäsongen slut så det blir inte tävlingar längre men jag ska istället koncentrera mig på lydnad/styrka och ja, hur mycket salt ska han ha? Tack för svar :)

Jag ger mina hästar Kraffts salt. På förpackningen står det att på vilodagar förlorar hästen 20-25 g koksalt. 30 min trav sommar 43 g koksalt. Snabbjobb och tävling för trav och galopphästar höst/vinter 87 g koksalt, osv till distansrittshästar sommar minimum 220 g koksalt. Det är alltså stor skillnad beroende på hur mycket hästen svettas, hur varmt det är mm men att häst i vila har ett grundbehov på 20-25 g per dag. Det här var uträknat för en 500 kg häst.

Tänk på att färdigfoder och mineraler innehåller salt, och det påverkar ju hur mycket du behöver ge. Salt till häst ska vara utan jod.

Det här var inte svar på din fråga, men förhoppningsvis lite hjälp!;)

Nej jag hopptävlar inte varje dag. Tack Happy för förklaringen. Vore smått skumt om alla började tro att jag hopptävlade varje dag :rofl:

Tack Milly, Saigon och Happy för era beskrivningar :) Nu har jag iaf ett humm om hur mycket han ska ha!

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 563
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Jag har beslutat mig för att genomgå fetmakirurgi, en gastric sleeve sa läkaren att det blir. Tänker nu att jag inte är ensam på buke...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
26 923
Senast: Enya
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 206
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 196
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka