Hur mycket salt?

Tigertofflan

Trådstartare
Hur mycket är hästens "grundbehov" av salt per dag, om det finns något sådant?
Hur mycket bör man lägga till om hästen blivit ordentligt svettig efter ett pass?
 
Sv: Hur mycket salt?

Tigertofflan skrev:
Hur mycket är hästens "grundbehov" av salt per dag, om det finns något sådant?
Hur mycket bör man lägga till om hästen blivit ordentligt svettig efter ett pass?

20 g är det dagliga underhållsbehovet. Att dubbla dosen efter ett svettigt jobb är inte fel och sedan se till att hästen har fri tillgång till ren saltsen (ej mineralsten) räcker bra.

Det är inte farligt att överdosera lite med salt om hästen bara har fri tillgång på vatten, så blir hästen helt enkelt törstigt och dricker mer om den får för mycket salt. Så att blodet kan spädas till rätt saltnivå. Om den får för mycket salt och vatten, så kissar den ut överskottet.

Hälsning Maja
 
Sv: Hur mycket salt?

Tack så mycket!

Hur mycket är det ungefär i matskedar? Har ingen våg som kan väga så små mängder :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 223
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
368
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp