Hur mycket säger vilopulsen?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Ina79
  • Startdatum Startdatum
I

Ina79

Ja, precis som rubriken lyder undrar jag, hur mycket säger vilopulsen om hästens kondition?
Är det så att en häst med låg vilopuls verkligen har en bra kondition eller kan man övht. inte utläsa annat än hästens dagliga form i denna mätning?

Ni som under många år pulsat era hästar, har vilopulsen något att säga om hästens kapacitet. Alla hästar har ju en "individuell" vilopuls, förvisso förbättras den ju med träning men vissa har ju redan från början en väldigt låg vilopuls medans andra inte kommer ner på så låg vilopuls ens i toppkondition.

Vad har ni för vilopuls på era hästar? (Skriv gärna ålder och "skick"
på kusen).

Jag har en gammal räv på 8 år i startskick, han har 22 i vilopuls och borde därmed vara havldöd?? Överallt där jag hittat vilopulsangivelser står det mellan 28-35 hpm, Ett enda ställe har jag sett lägre, 25-35hpm. Vad är era reflektioner på detta?

Lillen är 5 år och tränas mot start i sommar, är väl snart kvalklar. Han har en vilopuls på 28-30. Innom de värden jag sett men enligt dessa så ska han ju ha dunderkondition, eller?

Ja, jag behöver verkligen leta reda på Stillings bok, men under tidan jag letar får ni gärna komma med tips på vart jag kan hitta info. om träning med pulsmätare eller berätta hur ni själva tränar med era pulsmätare!(Jag har länge använt mig utav pulsmätare men när min förra gav upp blev det ett litet glapp, och under den tiden har jag lyckats glömma det mesta...jag och siffror är ingen god kombination)

Sv: Hur mycket säger vilopulsen?

Vilopulsen har inget med "konditionen" att göra, som hos oss människor. Utan ska man ha ngt "besked" måste man kolla återhämtningen med minst 2 mätningar med en viss bestämd tid mellan.... Men man kan ju kolla om man tränar "tillräckligt" genom att kolla att pulsen inte är för "låg"
Eller ha mätare på vagnen så att man ser att man kör "tillräckligt" för att det ska ge ngt eller rent av kör för hårt :angel:
Har för mig det finns träningsprogram på Pro-trainer tillverkarens hemsida som är likt Stillings

Mitt Kallblodsto har 23 oavsett hur hon är i form och Varmblodet har 25

min Vackra har en vilopuls på 38-40 :D , han har varit högpulsare i hela sitt liv....

Jag hade en som hade 23 i puls nästan direkt jag lastat av honom...men som Jari säger så säger det inte så mycket, utan återhämtningspulsen säger väl mer om konditionen..men där får man också se till individen och vad dom har för normalpuls..

Det enda du kan få ut av vilopulsen är om hästen är sjuk och att vilopulsen därför är förhöjd...

Jag har ett par bra grejer om pulsmätarträning i min dator så om du PM:ar mig din mailadress kan jag skicka dem...

Mina hästar har samtliga legat mellan 25 och 32 i vilopuls.

/// ghost

Jag hörde en gång, att om hästens vilopuls blir lägre än normalt en dag, så har hästen kommit in i formtopp.. =) Jag kan inte göra annat än att hoppas att det är sant, för min pålle ar haft lägre puls än normalt ett tag nu.. =)

Tack för era svar, jag trodde att det var precis så men då vissa envisats med att hästars vilopuls och maxpuls fungerar som människors så blev jag förvirrad...
Hittade heller inget bra svar när jag sökte på internet, men tänk vad bra det är att ha er allvetande Bukefalister!!

martha skrev:
min Vackra har en vilopuls på 38-40 :D , han har varit högpulsare i hela sitt liv....

Jag hade en som hade 23 i puls nästan direkt jag lastat av honom...men som Jari säger så säger det inte så mycket, utan återhämtningspulsen säger väl mer om konditionen..men där får man också se till individen och vad dom har för normalpuls..
Har "hört" om en annan som alltid låg på 35-37, och vidgade knappt näsborrarna efter lopp...

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 420
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 453
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 165
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
676
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka