Hur mycket rider ni eran lite äldre häst?

P

ppauline

Jag är medryttare på en 17 årig arabvalack. Han är pigg och frisk. Jag undrar hur mycket och hur kraftig ni rider era hästar i samma ålder? Hur mycket rider ni dressyr, rider ut, hoppar osv.

Sv: Hur mycket rider ni eran lite äldre häst?

min häst är 21 år o jag rider han 6 dar i veckan,både på banan o ut:) banan cirka tre dar i vecka o ut resten;) han är i topp kondis nu o behöver 6 dag i veckan för annrs blir han jätte utråkad..sen rider jag en hollsteiner på 18 år cirka 5 dar i veckan både banan o ut...
Hoppar cirka en gång i veckan o dressyr tränar två dagar i veckan.

Min fd medryttarponny gick inte helt i pension förrän förra året, då hon fyllde 30. När jag red henne (som 25-27-åring) red vi ut långa turer, hoppade (om än lågt) och red dressyr. Hon var (är) verkligen fräsch för sin ålder!

Vi har en d-ponny på 22 år som rids 5-7 dagar i veckan, allt från skrittpromenader och skogsridning till "galopprace". (Tills för några månader sedan reds han på lektion i hopp- och dressyr en dag i veckan, mer sällan nu.)

Halvblodet som är 23 rids 6-7 dagar i veckan på samma sätt som ponnyn + att han går en lektion i veckan i dressyr- och hoppträning. Han behöver aktiveras, annars får han "hjärnspöken" medan ponnyn verkar "lida" mindre av att stå en extra dag!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en storhäst på 18år. rider han fullt ut. åker även runt å tävlar.

tävlar klubb hopp/dressyr och typ "lokal" i western.

Min 26åriga ponny motionsrids några gånger i veckan.

Visst är det härligt med så pass gamla hästar, som är fräscha och tycker att det är roligt att bli ridna!:love: Min ena häst, är en nordsvensk travare på 21 år. Hon tror nog själv, att hon inte är en dag över 10 år ca. Hon bara älskar att få komma ut och bli riden flera dagar i veckan. Pigg och glad, inte minsta skavanker. Rider mycket i skogen, men även dressyr på banan ibland.

Jag är medryttare på en 17 årig arabvalack. Han är pigg och frisk. Jag undrar hur mycket och hur kraftig ni rider era hästar i samma ålder? Hur mycket rider ni dressyr, rider ut, hoppar osv.

Jag tror att så länge hästen är i gång och inte ställs av en tid så kan en äldre häst hänga med i många år. Fast vet de vet jag inte. Då jag mest haft yngre hästar, men har nyligen köpt en 16 åring. Är därför nyfiken på att få höra hur ni trappat ned och när ni kände att det var dags?

Hälsning Maja

17 år är ingen ålder på en arab. De lever oftast längre än tex halvblod. Du behöver inte minska träningen av åldersskäl än på länge (så länge hästen är frisk)
Vi har ett 25 årigt halvblod som promenadrids nästan varje dag. annars blir hon longerad eller får gå en lång promenad. Äldre hästar mår bäst om de får röra på sig. De stelnar lätt till om de blir stående. Lätt men regelbunden motion. Vilodagar mår de bara sämre av.

Senast ändrad:

17 år är inte mkt för en arab som ofta blir gammal. Min 17 åring går hårdare än min unghäst!!!!Det kan bli många mil i veckan. Men det handlar nog mycket om att hästen skall vara ordentligt uppbyggd och sedan inte stått avställd....

Våran vbl travare är 16. Han hade problem med skador i sin travkarriär tills han var 8 år, syrran köpte honom när han var 10 år. Sedan dess har han aldrig varit halt under dessa sex år. Han rids och körs för fullt och utbildas i ridningen fortfarande. En arab på 17 år som är skadefri är det bara att rida på med! Personligen tycker jag att 17 år är ingen ålder!

Våran grabb blir bara piggare och piggare ju äldre han blir :o

Medryttarpållen är 17 och rids som vilken fritidshäst som helst - uteritter på 1-3 timmar, dressyr och hoppning på grundläggande nivå. Han är pigg och busig som en femåring och frisk som en nötkärna, så vårt största problem är att jag inte hinner rida honom så mycket som han skulle behöva. Han skulle må bra av att få jobba mer än han gör.

Är hästen frisk och hel är 17 år ingen ålder alls. Vissa hästar tävlar ju på världscupnivå upp i 20-årsåldern.

Min grannes halvblod är 22 jag rider henne 2-3 dagar och ägaren rider 2-3 dagar alltså ca 4-5 ggr i veckan rids hon. Hon har fångkänningar så man får hålla koll på hur hon hänns i benen. pga benen så hoppar vi henne inte. Jag rider alltid i skogen men ibland rider en yngre tjej henne på volten. Brukar rida 45min-1 och en halv timme. I övrigt är hon i bra kondition och galopperas en hel del, gärna fort när hon vet att man är på väg hem...:devil: Bockar gör hon som en dåre...

17 år är som sagt ingen ålder på en arab (eller annan ras som blir gammal). Vi har haft/sålt ponnyer som ridits och tävlats upp över 25-årsstrecket utan problem.

Det man brukar få tänka på att är lite äldre hästar kräver längre uppvärmning och det kan vara positivt att "dalta" lite med varma täcken vintertid för att hålla de mjuka i kroppen. Oftast mår de bäst att att hållas igång regelbundet. Som Maja och bigganl skriver så kan en äldre häst som blir stående "förfalla" ganska så snabbt i kondition, smidighet och muskulatur jämfört med en yngre.

Våran ponny som är 31, rids ut ca 4 dagar i veckan i alla gångarter. Han är nästan alltid pigg och glad och älskar att galoppera, så det är bara att att fortsätta hålla igång honom så länge han är fräsch och vill själv. ;)

Stallkompisen 26 årige halvblodsvalack, som haft kronisk bronkit sen 13-årsåldern och käkar opticorten dagligen sen 5 år tillbaka, har struliga hovar, med hovbölder, stengallor, blödningar, samt senfrakturer och känslig mage.... Han rids 5-6 dagar i veckan i alla gångarter, busar och hoppar gärna i skogen och showar i kortare passagesträckor, samt bytesserierner till vart annat. Han rids på ridskolelektion en dag i veckan, där hoppning står på schemat var femte vecka.

Min dam, 23 år ungt halvblodssto, rids eller motioneras 5-7 dagar i veckan, alla gångarter, över bommar och fri fart i skogen emellanåt och annars i rätt mkt samlande rörelser för att "se vackra ut"... Öh, nej, för att JAG och häst ska få fortsätta må bra i ett par år till. Eftesom jag inte får hoppa, brukar Groddan få komma och hoppa min häst emellanåt, när hon törs. Min dam brukar vara överladdad och då brukar inte hoppning vara någon bra idé... :angel:

Jag tänker INTE pensionera min dam, så länge hon visar att hon trivs och mår bra.

min gamlig (29) rids 2 gånger i veckan kanske. lite mer och lite mindre i blan beroende på vem som kommer och hälsar på. (en bra utlåningshäst) När han rids blir det antingen ett rejs i skogen eller lite uppmjukande dressyr på banan. Dock aldrig några hårdkörare.

Medryttarhästen är 20 och rids väl i genomsnitt 6 dar i veckan tror jag...

Jag rider min 17åriga valack 1 timme om dagen, 6 dagar i veckan. Varannan dag i paddock och varannan dag uteritt.

Jag varierar arbetet i paddocken med lösgörande övningar, markarbete, hoppning, osv.
Under uteritter klättrar vi, tränar intervaller, eller tar det bara lugnt.

fjordingen på 26 år, rider jag eller kör iallafall 4 dagar i veckan. det får räcka. då håller han sej i skack! hahah;)

Jag har ett 18-årigt halvblod, hon rids "som vanligt". Tränar dressyr 2 dagar i veckan, i övrigt rids hon ut. Blir vilodagar pga tidsbrist eller (som nu) eländigt väder men inga särskilt inplanerade.

Har även hittat en tjej nu som ska börjar hoppa henne, jag tävlade tidigare hoppning men har övergått till dressyr och har helt tappat intresset för att hoppa mer än ute i skogen (ids inte släpa fram bommar etc.) så förhoppningsvis blir det hoppning 3-4 gånger i månaden, vi börjar vi lite löst men får se vart det slutar. Inte helt omöjligt att det blir ett par klubbtävlingar (ca 1 m) i år. Samt klubb- och lokal dressyr, hoppas på att kunna rida någon LA.

Tanken är väl att kunna hålla igång henne tills hon blir 25 i alla fall.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
839
Senast: Piaff
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama