Hur mycket protein vid samma tillfälle?

Arwen

Trådstartare
Ja, som vissa av er kanske har läst i annan tråd så har stallet alltså lyckats köpa riktigt skithö i år som innehåller 0 gram smältbart råprotein. Och nej, det kommer inte att skaffas nytt hö utan det är detta som gäller och gilla läget.

Nu till problemet. Hästarna måste ju alltså få i sig hela proteinbehovet från något annat än hö. Jag vet att hästar inte ska ha mer än 0,4 kg kraftfoder per 100 kg kroppsvikt och fodringstillfälle. Så mycket blir det inte om man ger tex Krafft Muskel. Men, kan man verkligen ge hela dagsbehovet av protein vid ett och samma tillfälle? Klarar hästen att ta upp allt på en gång? Eller måste man dela upp det?:confused:

Sv: Hur mycket protein vid samma tillfälle?

Du måste dela upp det.

Är det verkligen NOLL gram smältbart protein?? :confused: Hur lyckas man med det??

Ja det är verkligen noll. Höet innehåller råprotein men det är bundet till fibrer och är inte smältbart. Höet är grovt och sent taget pga regnandet i somras. Tyvärr litade vi på att det var bra, eller hyfsat åtminstone, och ingen analys gjordes förrän höet redan var hämtat.

Jag tror också att det måste delas upp men måste motivera detta för resten av stallet. Har någon en källa eller studie att hänvisa till som säger hur stor mängd protein hästen kan ta upp vid ett fodringstillfälle?

Men hur är egentligen höet för övrigt då? Är det lämpligt som hästmat över huvudtaget? Tycker hästarna om det?

Hur mycket energi finns det i fodret?

Jag tvivlar starkt på att du lyckas få ihop tillräckligt med protein utan att energin skenar iväg.

Soja kan man ge 100 gram / 100 kg häst /fodringstillfälle om jag inte minns helt fel.

kl
Jösses! 0 g protein! :eek: :crazy:

Jag roade mig med att räkna lite på det.
Jag har räknat med ett hö på 6 MJ och 0 g smrp

10 kg hö + 4 kg lusern (krafft), 0,5 kg Krafft muskel så får du 100 MJ och 605 g smrp kvot 6 (håll koll på Ca/p-kvoten om hästen äter mycket lusern)

6 kg hö + 4 kg lusern ger 70 MJ och 420 g smrp kvot 6

Ett alternativ med mindre energi är potatisprotein om du kan få tag på det. Där har jag dock inga värden att räkna på och vet inte hur mycket man kan ge åt gången (har själv inte tillgång till det tyvärr)

Hur mycket energi finns det i fodret?

Jag tvivlar starkt på att du lyckas få ihop tillräckligt med protein utan att energin skenar iväg.

Soja kan man ge 100 gram / 100 kg häst /fodringstillfälle om jag inte minns helt fel.

Eller så är det 100 gram soja / 100 kg häst / dag.

100 g/100 kg häst per dag är det.

Alltså max 0,5 kg soja/dag till en häst på 500 kg.

delvis *kl*
Höet ser fint ut men som sagt väldigt grovt. Luktar fräscht och dammar inte. En av tjejerna är superallergisk mot mögel och reagerar direkt om det är minsta mögel, och hon har inga problem med detta hö. Tyvärr ingen hygienisk analys på höet och det kostar vi inte på heller, ser det dåligt ut så slänger vi det istället.
Det innehåller 7,5 MJ. Alla i stallet har lättfödda islandshästar så ingen är van att ge speciellt mycket kraftfoder överhuvudtaget men nu har vi i alla fall kommit överens om att dela upp det på morgon- och kvällsfodring. Innan har kraftfoder inte ingått i fodringen utan det har man fått lösa själv, men det är få som kan åka till stallet två gånger om dagen och ge kraft. Lucern och Krafft Muskel så löser det sig, behöver ju "bara" få i henne ca 250 g smrp. Men billigt blir det ju inte.
Om man räknar om maxgivan soja till gram protein så blir det ju ca 39 gram protein / 100 kg häst. Är det detta som hästmagen maximalt klarar av att ta hand om på en gång eller är det bara just soja den inte klarar mer av? Spelar det någon roll om proteinet kommer från soja eller lucern?

Fast Noll smältbart ? Låter helt otroligt . Då är det halm ?Vad är siffran exakt ?
Du får komplettera med ett grovfoder . Lusern - pellets eller hack . Och sen protein tillskott ovanpå det . Blir svindyrt .
Svar : ja det spelar roll om protein givan är från krafft eller grovfoder . Är det det senare är det mindre problem att fodra koncentrerat .

Ja, helt otroligt men det är faktiskt noll. Ringde upp analysföretaget då jag var säker på att de gett mig fel siffra och fick det förklarat för mig. Höet innehåller råprotein (30 gram per kg) men det är bundet till fibrer och inte smältbart. Så smältbart råprotein är noll.

Tack, då vet jag att det är skillnad på var proteinet kommer ifrån. Ska försöka få till det med så mycket lucern som möjligt och bara komplettera med lite Krafft Muskel. Fick jag bestämma själv vore det enkelt, bara att byta ut några kilo hö mot några kilo lucern istället, men eftersom hästarna fodras utomhus i grupp måste alla vara överens om att vi ska dra ner på höet i så fall och det är inte det lättaste.

Räkna ihop foderstaten med Kvarnbys Vitafor Lucern och potatisprotein, det tror jag blir billigast för er!
Vitafor Lucern 8 MJ & 150 gr smb rp
Potatisprotein 12,5 MJ & 672 gr smb rp

Shit . Gud vad jobbigt . Stor eloge till dig iallafall som förstår problematiken . Vad ska isisarna leva på då ?:(

Tack för tips. Ja, det är nåt sånt det lutar åt, kvarnbys lucern toppat med något proteinfoder. Jag är lite emot soja, har hört att alla hästar inte tål det med magen samt miljöaspekter, och Krafft Muskel är ju svindyrt. Potatisprotein lät ju intressant. Ska jag kolla upp.
mackan: i dagsläget är planen att isisarna lever på 5 kg hö + kraftfoder av lämplig sort för att få i sig dagsbehovet protein. Detta kommer att bli för mycket energi. Får jag som jag vill så blir det 3 kg hö och 2 kg lucern. Vi får se hur förhandlingarna går...

Alla max rekommendationer är per 100 kg häst och per utfodringstillfälle.
Detta beror på att enzymerna som spjälkar proteinerna i hästens tunntarm inte klarar av för stora mängder proteiner på en gång. Men de kan arbeta flera ggr på ett dygn. Detsamma gäller för andra spjälkande enzymer, de som bryter ner stärkelsen tex.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 932
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·
Foder & Strö Nu har vi fått värdet på årets hösilage enligt nedan. Jag undrar om detta hö skulle passa att kombinera med Krafft Pluss Protein som...
2
Svar
33
· Visningar
5 062
Senast: Gavi
·
Foder & Strö En fråga som stört mig ända sedan jag försökte räkna till ett fullblod som hade svårt att hålla hullet. Hästen åt inte hur mycket...
Svar
9
· Visningar
2 080
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama