Hur mycket protein i analsysen?

E

Eeiram

Hej!

Jag har en undran om det där med råprotein och smältbart protein som det brukar stå i analysen. Vad är det för skillnad och hur skall värdena vara för råprotein, smältbart protein och energi om det skall vara bra hö?

Mvh Marie
 
Sv: Hur mycket protein i analsysen?

Man räknar med smältbart råprotein och kvoten mellan energi och protein (Smrp/MJ) bör vara runt 6 eller mer men en kvot runt 5 går också bra.

Vilka värden man vill ha beror på hästens MJ-behov, en häst med lågt behov vill man ha låga (ca 5-7 MJ) siffror till medan en häst med högt behov ska ha höga siffror (ca 7-9 MJ), men kvoterna bör vara likadana.

Sedan finns det ju även mineralvärden att ta hänsyn till men de är lättare att korrigera om det ligger snett.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 970
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej alla kloka och erfarna hästägare! Berätta allt ni vet om vinterbete! Hur mycket energi, protein och mineraler? Till vilka...
2
Svar
22
· Visningar
2 764
Senast: Ise
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 305
Senast: Ise
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 783
Senast: Kalkon87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp