Hur mycket orkar hästarna ?

M

Michelin

Det är såhär att jag och en kompis ska hyra två ponnyer till sommaren, vi ska ha dom i 1 månad . Vi ska främst ha dom till att rida ut på härliga skogspromenader. Men det är så att först skulle vi ha dom på bete i närheten där jag bor, men det blev trasssel så vi ska nu ha dom en liten bit bort, tar kanske 15 min om man går , inte så farligt .

Men alla dom bra ridvägarna är en liten bit bort, man får kansek skritta på asfaltsvägar i 20 minuter kanske. Så jag undrar nu bara om ni tror det kommer bli jobbigt för hästarna att gå cirka 2-3 timmar i skogen om dagen ? Där vi vill rida finns verkligen underbara ridvägar :love: perfekta ängar som man får rida på, och det är jättefina granskogar .

Sv: Hur mycket orkar hästarna ?

det ska väl inte vara några problem så länge ni inte galopperar hela turen typ.. ni får väl känna efter lite vad de orkar i början och anpassa er lite..

själv tycker jag det låter svårt det där med att hyra hästar...just för att man inte direkt vet hur bra koindition de har, hyr mkt de ridits innan osv.. men har de normal kondition ska det väl inte vara några problem..:)

Den ena är en b ponny, den ska min kompis hyra, han bor nu hos en tjej för tillfället, där har han varit sen 2005. Han är i bra kondition , men däremot min häst är jag tveksam till nu . Han verkar underbar det hon har skrivit om han , och filmer jag har sett på han verkar han också jättego . Men ägaren säger att han har stått ett litet tag nu så just nu är han inte i bra kondis, men dom håller på att jobba upp han, och till sommaren kommer han vara i mkt bättre skick.

Självklart kommer vi ta det lungt och så kommer vi rida när det är lite svalae inte, inte direkt när det är 30 grader ute ;)

mmm men det låter ju bra att de jobbar upp han iaf...så du inte får en häst helt ur kondition.. det blir nog super ska du se :)

Det beror ju helt och hållet på hur bra kondition hästarna har, men det märker ni nog när ni börjar rida på dem.

Är man ute på en längre tur och märker att hästarna börjar bli trötta, så är det ju bara att skritta resten av biten istället.
Sen om man väljer att rida lite hårdare en dag kan man ju alltid låta hästen vila, eller bara ta en kortare skritt tur dagen efter.

Det kommer säkert gå bra! :bump:

Det går nog bra, och ni kan ju skritta rätt stor del av tiden i början så att ni vet att de inte är helt slutkörda innan ni är hemma:)

Om det är mycket skritt på dom där turerna så är det nog ingen fara!
Försök få reda på vilken kondition dom är i, och ta det lugnt i början tills ni vet lite mer... dom ska inte komma hem genomsvetta och hyperventilera från ridturen!
Lycka till och njut av skogen och hästarna :)

okej tack för alla svar, självklart kommer vi ta detr lungt , lite lättare skogspromenader och dom kommer ha minst en vilodag i veckan . :D

Hästar orkar mer än folk tror! Jag tror inte det blir några problem.

låter som ett härligt ställe detdär!:love:
nostalgisk man blir..

säkert går det bra, håller med de tidigare skrivna inläggen

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 839
Senast: super
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 183
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 291
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar