Hur mycket orkar en travare bära?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Friezer

Jag vet inte om detta är rätt tråd eller inte, men jag har en fråga som jag behöver ett akut svar på:
En travare på 14 år, som aldrig varit på travbanan bara ridits i hela sitt liv, orkar hon bära en ryttare på 90kg?
Hur vet jag om hon inte orkar?

Tacksam för snabbt svar! :)

Sv: Hur mycket orkar en travare bära?

Lite olika på hur dom är byggda och musklade!
Är det en engångsföreteelse eller något som kommer att bli en daglig händelse?
Min häst är inte så kraftig men klarade lätt en 90kg:s ryttare:)
Hon var dock bra musklad! Första gången den ryttaren red så kollade jag om hästen "sjönk" å det gjorde hon inte!

Jag vet inte om detta är rätt tråd eller inte, men jag har en fråga som jag behöver ett akut svar på:
En travare på 14 år, som aldrig varit på travbanan bara ridits i hela sitt liv, orkar hon bära en ryttare på 90kg?
Hur vet jag om hon inte orkar?

Tacksam för snabbt svar! :)

Har du någon bild? Hur hög är hon? Grov? Musklad? Stark rygg?

90kg låter rätt mycket.

Har hon en bra musklad rygg så klarar hon nog av en välbalanserad ryttare på 90 kg utan problem. Om inte annat kan man ju rida någon enstaka gång i veckan och träna upp försiktigt så hon orkar.

du kan ju tömköra henne och bygga ryggmuskler på så sätt. det gjorde jag med min innan hon börjades ridas.

Så länge man tar det varligt och bygger upp musklerna "på rätt sätt" under en längre tid, om inte hästen har det sedan tidigare, så tror jag inte det är några som helst problem för en travare att bära ryttare på 90kg. Det finns unghästar (kanske inte just travare) som rids in av tyngre människor, hästar är inte byggda av porslin.

Det är viktigare hur duktig ryttaren är än vikten - alla hästar - även ridhästar måste lära sig att använda magmusklerna tillsammans med musklerna på undersidan av ryggraden för att lyfta upp ryggen och på så sätt bära ryttare utan att bli skadade.
De måste också lära sig att göra det i balans och behålla aktiviteten och flytet i sin "ring of muscles" för att behålla hållbarheten.

Lite olika på hur dom är byggda och musklade!
Är det en engångsföreteelse eller något som kommer att bli en daglig händelse?
Min häst är inte så kraftig men klarade lätt en 90kg:s ryttare:)
Hon var dock bra musklad! Första gången den ryttaren red så kollade jag om hästen "sjönk" å det gjorde hon inte!

Jag rider travaren ca 2 gånger i veckan... /Friezer

Ja jag tror att jag har en bild :) Kan du mejla mig på msn, det här är andra gången jag är inne på den här sidan och jag förstår mig inte på den ;) Hon är ca 1.60-1.65cm Min msn: Milla_336@hotmail.com

Jag kan tyvärr inte tömköra

Jag håller med Diestro! Det viktigaste av allt är din egen balans och ridning!
Om du väger 90 kg och rider en häst korrekt (som bär sig själv i form och sin ryttare) är 90 kg absolut inga problem. Då är det värre med en ryttare med dålig egen balans och en häst som går som en kamel fastän att ryttaren kanske bara väger 60-70 kg.

Och, är det nu så att din häst inte är sä välmusklad eller stark i ryggen så om du inte kan tömköra så kan du ju iaf longera och då kan du ha hästen inspänd med en gummitygen (hatar fasta tyglar) så att hästen får bära sig själv, muskla sig och hitta sin balans, då är det lättare för den att bära upp dig på ett korrekt sätt:idea:

en bekant till mig har en liten liten tanig och omusklad travare som hon ride rpå å hon väger nog minst 80 närmare 90 de tycker jag e förjävligt. men hon vägrar inse de.

visst hade hon ridit hästen i form och balans så hade de la inte skadat men nu går hästen med huvet i vädret jämt å hon dunsar omkring som f*n

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 420
Senast: Roxy
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 425
Senast: Sesca
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 468
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar