Hur mycket orkar en oriden häst gå?

S

storhaga

Jag har köpt ett avelsto (osedd och lite utan eftertanke... :angel:) som gick 3 års men efter det stått i avelsboxen 7-8 år.

Eftersom jag inte tänker ta föl själv nu vill jag rida henne detta år.

Hur börjar jag på bästa sätt?
Jag promenerar 1 timme vare morgon mestadels asfalt och grusväg. Är de för tufft för henne och ben/hovar att hänga med mej på promenaderna första tiden?

Hur skulle ni lägga upp igångsättningen?
Vi har fantastisk natur, bra backar för lite klättring samt ett sandtag. Ridhus och bana.

Tacksam för tips från er som har lite kunskap om ben/leder och fysisk träning av häst. :bow:

En till fråga är hur hästar från skåne kusten klarar av betet här uppe i dalarna? Något speciellt att tänka på?

Sv: Hur mycket orkar en oriden häst gå?

Jag tycker det låter som om du är på mycket god väg. Promenera är nog inget problem alls däremot bör du nog skritta mycket i början och inte rida så länge. Mitt sto har tagit väldigt lång tid men vi har kämpat i 5 år mer eller mindre, men jag tror att på ett år bör du kunna bygga upp henne ganska bra. Om du har möjlighet och kunskap är även tömkörning bra tänk bara på att det inte får vara så länge runt för små volter sliter på benen. Mitt ena sto har hämtat sig väldigt mycket på en månad då hon har fått promenera mycket. Kolla bara upp att sadeln passar och att hon inte är sned i kroppen och SI-leden ligger fel. Vet inte var du bor men djursjukhuset i Helsingborg har bra kiropraktor, men det finns säkert många andra bra kolla bara att de har mycket erfarenhet. Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 906
Senast: Sirap
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka