Hur mycket olja ska man ge?

Sv: Hur mycket olja ska man ge?

Jag skämtar inte.
"jag har hört" är för mig en oerhört bräcklig grund att stå på för att ge råd till andra.
"min erfarenhet" visar att ajg har provat själv och då har detta framkommit.

Och ärligt talat:
När man läser om undersökningar om rapsolja så står det att man inte kunnat finna några bevis ännu för att det skulle vara dåligt att ge.
VARFÖR ska man ens misstänka att det finns några nackdelar med att ge rapsolja om det inte finns några som helst bevis för att det skulle vara det? Hur mycket bevis behöver du ha för att tro på att det är ofarligt? Hur många fler undersökningar krävs om ingen av dem visar något?

Din foderkonsult rådde dig att sluta med rapsolja av någon anledning, och det är ju jättebra om det funkar för dig. Men ska man ge andra råd om att låta bli så tycker jag att man ska ha bättre på fötterna än "jag har hört att"...

Jag hittade faktiskt en tråd om det du nämner, där det påstås finnas en studie där man har hittat något samband med hormoner och grejer, men läs tråden i sin helhet så kommer du inse att det inte är någon varken publicerad eller ens offentlig studie som det handlar om. Och så länge man inte man visa hur man har kommit fram till saker så är det inte heller särskilt trovärdigt.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=589333

Här kan du också läsa mer om olja till hästar:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=853866

Edit: Lägger till ett citat av HelenaHandberg från den här tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=767971
Åh ett sprillans nytt anti-rapsargument! Bäst att tipsa livsmedelsverket som ju rekommenderar rapsolja åt alla.

Ironin kommer sig av att jag blir förundrad över hur den stackars rapsen förföljs av kritiska påståenden. Det förra krafftargumentet som debatterades här var ett annat, minns ej riktigt vad.

Modern raps innehåller mindre s k anti-nutritionella faktorer än sojabönan. Det är en billig rätt miljövänlig produkt som innehåller mer nyttiga fetter än soja och solros.

Rapsodling utarmar inte skogarna i Latinamerika.
Margarin är en annan produkt än oljan; Där har man härdat fetterna så att de stannar kvar i en fyrkantig burk. Det innehåller därför betydligt mer transfetter.

Jag har rätt bra koll på hästforskningen på Irland men hittar inte studien du refererar till så du får hjälpa mig med en hänvisning till källan. HH

Senast ändrad:

Jag har på flera ställen (bl a vill jag minnas Kraffts hemsida) fått förklaringen att förut var rapsolja inte av livsmedelskvalité, och avrådandet att använda rapsolja hänger med sedan den tiden. Nu använder vi ju rapsolja av livsmedelskvalité till hästar, och för egen del använder jag rapsoljan just för de dokumenterat goda effekterna av just Omega 3 och Omega 6.

Jag vet inte varför du inte kan förstå, men jag skriver om och om igen att jag INTE gett ett råd utan bara delat med mig av mina egna erfarenheter. Nu börjar jag bli riktigt trött på att du fortsätter det här tramsandet. Jag har inte påståt något som är mer eller mindre sant/falskt än vad som är brukligt på buke och jag har inte brutit mot några bukelagar. Även du hänvisar till det positiva med din olja baserat på egen erfarenhet men jag får inte göra det samma med den olja jag använder? Det finns ju t.o.m raps, även om det är lite i matoljan så jag kan inte förstå varför du kokar över så?

Som vilande mod borde du väl veta att i ett diskutionsforum är det tillåtet att få dela med sig utan att det måste vara fakta hugget i sten? För det finns inga bevisade forskningsfakta om rapsoljan olika sidor som framkommit här i alla fall. Så varken du eller jag kan hävda någon ting.

Så för sista gången så finns det inga bevis på något av sorterna. Bara antagande och forskningar som inte visat att varken bu eller bä existerar så det finns fortfarande stort utrymme för egna erfarenheter.

Varför denna hets på mig :confused: Mängder har redan skrivits om samma fråga så varför jagar du efter mig? Är ämnet bannlyst? Trådarna du länkar till har jag redan läst. Det gjorde jag när jag började läsa runt innan jag bytte från rapsen. Jag valde ändå att byta.

I första länken i ditt nya inlägg finns ett citat hämtat fån 2004 utfodrings ABC. Där står det om detta med hormonerna och en förklaring ges. Något som verkar ha stämt väldigt bra in på jusst min häst och kanske andras med. Om det blivit skrivet i en bok så måste det i alla fall vid bokens trycktillfälle finnas en ordenlig substans i det som påstås. Tror inte man får trycka felaktiga eller lösryckta foderråd hur som helst i en bok som ska användas som hjälpmedel vid fodring. Sen kan ny forskning tillkommit efteråt eftersom boken är 7 år gammal. Den forskningen har vi inte fått sett svart på vitt ännu. När jag ser den kan jag gärna kapitulera. Jag har ingenting personligt agg emot rapsoljan.

Hoppas att du nu kan hitta något annat att syselsätta dig med än att nagelfara mitt lilla inlägg i början :grin:

Jag försöker visa att det inte finns något som säger att rapsoljan är sämre än någon annan olja. Och jag frågar igen, hur många studier om dess ofarlighet behövs för att bevisa att den är ofarlig? Eller ska man göra femton studier till för att försöka hitta något farligt med den, som förmodligen inte finns?

det finns ingen som faktagranskar foderböcker innan de ges ut, så allt annat än SLUs egna foderrekommendationer kan vara hur vansinnigt som helst om man har otur.

Senast ändrad:

Nu börjar det likna någon form av samma tänk här ;)

Jag har ju aldrig sagt att rapsen är farlig, bara att det PÅSTÅS busa med hormonerna. Och det ska väl inte vara skadligt, dock lite jobbigt. Och uppenbarligen finns det studier på det också eftersom det skrivits om det i foderböcker.

Summa summarum- Det finns studier på båda varianter men inga glasklara svar. Bara "Det har inte kunna bevisas att det är farligt" Och "Det har inte kunna bevisas att det är harmlöst"

Därför lämnar det utrymme för egen erfarenhet. Men det får man ju inte dela med sig av här............

Vem denna HelenaHandberg är och vilken yrkeskompitens hon har i området vet jag inte. Hon är antagligen någon känd foderexpert som jag borde känna till eftersom du använder henne som faktakälla. Där får du gärna upplysa mig.

Nu går jag vidare till intressantare trådar. Denna ger lika lite kunskap som övriga oljetrådar nu......

Jag har ju aldrig sagt att rapsen är farlig, bara att det PÅSTÅS busa med hormonerna. Och det ska väl inte vara skadligt, dock lite jobbigt. Och uppenbarligen finns det studier på det också eftersom det skrivits om det i foderböcker.

Summa summarum- Det finns studier på båda varianter men inga glasklara svar. Bara "Det har inte kunna bevisas att det är farligt" Och "Det har inte kunna bevisas att det är harmlöst"
Det påstås finnas en studie som har kommit till slutsatsen att det busar med hormonerna.
Det finns ju ingen dokumentation att hitta om den studien, så ingen vet hur den har gjorts och hur man har nått slutsatsen att rapsolja busar med hormonerna.
Därför är den ifrågasatt, med all rätt.

Jag känner inte HelenaHandberg personligen, men det är en människa som gjort sig känd för att ha järnkoll på utfodring, inkl senaste forskningen inom foderområdet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 053
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna