Hur mycket olja ska man ge?

annie_cool

Trådstartare
Jag har ett sto som jag ger olja till just nu får hon 1 dl rapsolja är det lagom? elelr ska jag höja dosen elelr minska den? hon får även havre betfor och hö så klart och kraftfoder och minealrer.Hon är i lagom hull.

Sv: Hur mycket olja ska man ge?

Omöjligt att säga. Du måste räkna ihop allt hon får och väga det mot hennes behov.

om hon är i lagom hull så får hon förmodligen lagom mycket mat = du ska inte ändra på något

Okej. Hon får fri tillgång till hö.Så det är bra. Hon får ca: 3 dl havre och 4-6 dl betfor. kan få mera om det skulle beövas. 1 dl olja och minearler så klart karftfoder det kan ochsp variera mycket på mängden.

Ger också olja till mitt sto men blivit avrådd från många håll att inte använda rapsoljan. Rapsen är tydligen något som hästar annars ratar och rapsoljan kan vist sätta lite sprätt på hormonerna. Något mitt sto absolut inte behöver mer av ;) Använder numera vanlig matolja istället. Ger ½ dl morgon och kväll.

Men om du vill undvika rapsolja är det inte säkert du gör det med att ge matolja.
Matolja kan mycket väl vara rapsolja.
// Linda

Ger också olja till mitt sto men blivit avrådd från många håll att inte använda rapsoljan. Rapsen är tydligen något som hästar annars ratar och rapsoljan kan vist sätta lite sprätt på hormonerna. Något mitt sto absolut inte behöver mer av ;) Använder numera vanlig matolja istället. Ger ½ dl morgon och kväll.

Matolja är ju vanligtvis olja från majs, oliver, raps och solros.

När jag gav mina hästar olja så sa veterinären åt mig att max ge 1 dl om dagen då hästarnas gallblåsa har svårt att hantera oljan.. så ge den 1 dl om dagen. Hästar har en väldigt liten gallblåsa och kan inte ta till sig så mycket. Så man ska vara lite försiktig när det gäller oljan.
Det är iaf vad jag har hört men jag säger inte att det är rätt.. :)

Max är 75-100g olja per 100kg häst och utfodringstillfälle. Detta max x 2.
Så 1 dl är igentligen inte speciellt mycket för en normalstor häst.
Men ju mer man delar upp det på olika utfodringar ju bättre eftersom hästen saknar gallblåsa.
Det bästa är att "olja in grovfodret" men det inte så praktiskt lätt.
// Linda

Majsolja är oftare rekommenderat än mat och raps. Dock håller raps hög kvalitet numera också. Men använder man majs kan man nog vara lugn. :) Annars säljer KRAFFT olja också.

Bara 11% raps i den oljan jag använder, betydligt bättre en ren rapsolja men billigare än övriga oljor. Därför matolja för min del. :)

Bara 11% raps i den oljan jag använder, betydligt bättre en ren rapsolja men billigare än övriga oljor. Därför matolja för min del. :)
Varför inte kika i den här tråden matolja vs rapsolja http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1025766 där svaren angående rapsolja vs matolja (och för all del även linolja) är de rakt motsatta mot de råd som ges här.

Läste länken men kunde inte se att matolja nämndes öht?? Men som sagt så ÄR ju matolja raps/solros/majsolja. Olika delar beroende på märke. Den jag anväder är huvudsak majs och solrosolja precis vad som förespråkas i båda trådarna. Jag har valt det alternativet som får samlingsnamnet matolja för att det är det billigaste alternativet.

Det står i länken att raps inte är farligt för hästen och det har jag heller aldrig påstått. Jag sa bara att jag hört att det kan ge hormonstinta ston en extra skjuss, vilket mitt sto inte behöver mer av så jag chansar inte.

Rapsen anses både fel och samtidigt helt harmlös i länken och matolja nämns som sagt inte så jag vet inte riktigt vad du syfftar på när du menar att det går rakt emot något råd. Jag har för övrigt inte gett något direkt råd, bara delat med mig av vad och varför jag ger min häst. Därbland gett svaret på det som efterfrågades i tråden- På hur mycket man ger.

Mvh Voff

Varför skulle modern rapsolja av livsmedelskvalité vara någon nackdel? Jag har enbart fodrat med rapsolja under lång tid (alltså ingen annan typ av olja) och har bara gott att säga om resultatet. Anledningen till valet var bl a Omega 3 och 6 innehållet kontra priset.

Som jag skrev i första och sista inlägget så har jag bara hört att rapsen på något sätt kunde stimulera hormonerna och då jag har ett väldigt hormonstinnt sto ville jag inte riskera mer svaj med dem. Exakt vad som skulle utlösa detta vet jag inte. Sen som jag också skrev så brukar hästar undvika raps på bete. Detta har jag snappat upp dels här på buke och irl. Jag påstår inte att det måste vara sant. Jag kan inte svara på vad som funkar för dina hästar och vad som inte funkat för andras som avrådit mig. Som sagt, så tar jag bara det säkra före det osäkra. Funkar det för dina hästar så kör på ;)

Ville bara nämna något jag blivit råd. Det var inget fakta.

Mvh Voff

och allt man hör är sanningar som måste spridas?
jag har också fodrat med rapsolja i flera år (när det har behövts) utan några problem

Skämtar du?

När man läser tråden du länkar till så bygger de flesta inläggen på "Jag har hört...." osv. Det finns bara en enda sk undersökning och den verkar inte vara gjord av proffs utan är ett skolarbete. Var det så mycket bättre? När man läser om undersökningar om rapsolja så står det att man inte kunnat finna några bevis ännu för att det skulle vara dåligt att ge. Alltså finns det fortfarande inga klara bevis för något av alternativen.

Det är ju ett diskutionsforum eller hur? Det är väl upp till var och en att få ta upp olika erfarenheter och även upp till var och en vad de vill ta till sig och tro på?

Finns det NÅGON tråd på hela buke som INTE bygger på egna erfarenheter, tipps eller råd utan bara rena fakta?? :angel:

Och som jag nämnt tidigare så funkar rapsoljan för dig så tänker inte jag omvända dig. Jag har inte AVRÅTT någon. Det är ju jag själv som inte vill ta chansen när inga bevis finns för något av allternativen. Vad är det för fel med det? Jag är ju långt ifrån den enda som inte vill använda rapsolja och är man helt ny på att ge olja kanske man vill höra flera olika erfarenheter?

Det som fick mig att sluta med rapsen var rådet från en foderkonsult för hästfoder samt från en uppfödare. Min häst är lite lugnare nu och om det var oljebytet eller något annat vet jag inte.

Min häst och dina hästar behöver ju inte vara särskilt lika i foderfrågor...

KL. Vet att ryktet spreds att rapsolja skulle vara "skadligt" när Kraft kom med sin olja. Här har vi ett lokalt företag som gör bla. rapsolja och dom har en stor kundkrets, även Granngården sålde deras olja till Kraft kom med en egen olja och då ville dom inte ha konkurrens så det spreds att rapsoljan inte var bra att fodra med. Detta var i södra Dalarna för ganska många år sedan. Om det inte är bra att ge till vissa hästar vet jag dock inget om, har själv använt det när det har varit motiverat.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 053
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna