Hur mycket offrar du för din häst?

N

Nora

Ja, frågan lyder som rubriken! Jag tänker tex på in/utsläpp.
Gör du allt som står i din makt för att hästen/hästarna ska komma ut i "rätt" tid?
Offrar du halva din nattsömn för att kunna släppa ut?
Är det hela världen om hästarna kommer ut vid lunch när ingen kan ta ut tidigare?
SKA din häst ha lunchhö klockan tolv, inte en minut senare eller tidigare?
Anser du att hästen tar skada av att inte få kraftfoder, inte bli lindad eller gå ute utan täcke en dag?

Vad jag vill ha ut av diskussionen är väl egentligen hur mycket Du är villig att offra för alla hästens rutiner och dina åsikter? Hur långt skulle du kunna gå innan det inte längre är roligt utan mest tvång att ta in hästarna en viss tid?

Själv tycker jag att många kan överreagera på att en häst inte fått på sig rätt täcke, att den inte fått sin dl havre, att en häst gått med ett opassande bett ett tillfälle eller att den stått inne en hel dag. Hur stor inverkan gör det egentligen på hästens välbefinnande?? Ska en hästägare halvt ta död på sig själv för att alltid hinna med alla hästens "livsnödvändiga" behov?

Sv: Hur mycket offrar du för din häst?

Beror väl på situationen. jag offrar mycket för min häst, och är noga med de dagliga rutinerna. Nu menar jag inte exakt klockslag för fodringar, lite varitation tycker jag det ska vara. Men om någon som mycket väl vet vilket täcke han ska ha släpper ut honom med ett annat utan en bra anledning så blir jag mcyket missnöjd, och jag skulle inte göra så med någon annans häst utan en mycket bra anledning.
jag lånar inte ut min häst till någon annan utan att själv vara med, och då ska jag kontrollera all utrustning, så fel bett kommar han aldrig ridas på.
vara utan kraftfoder nån dag? Visst, om situationen är sådan att det vore bättre att han är utan.
Jag ringer alltid till hästägaren vid minsta frågetecken om deras häst och förväntar mig detsamma från dem.
Om det var jag som hade alla fodringar (och då förhoppningsvis bodde vid stallet) så skulle jag offra min dygnsrytm eller sömn för att hästarna ska släppas ut respektive tas in vid passande tid.
Jag är alltid i stallet varje dag och tar hand om min häst, men så lite undantag som kanske 15 dagar per år. Jag åker till stallet och gör vad jag ska även om jag är sjuk, endast undantag om jag är på sjukhus... Kan jag stå upp ska jag till stallet. Även fast vi har schema på mockning och skötsel i stallet så man bara "måste" vara där en gång i veckan.
Jag lägger all min ekonomi på min häst.
Jag prioriterar min häst framför plugg och nöjen.
Jag skulle välja min häst framför sambon om det gällde ordentligt allvar. (men detta vill jag helst undvika!!!)
Var det nåt sånt svar du var ute efter? :D
Min häst är mitt liv helt enkelt, min livstil och min passion. :smirk:

offrar ingenting men har valt att ha häst och då även valt "arbetet" som följer med (har min häst i mitt eget stall = gör allt själv, spånhämtning, mockning, in- och utsläpp, höbärging m.m). Har "mellanstrikta" rutiner : utsläpp ca 6-8 (beroende på jobb eller ledighet), insläpp 6-8, fri tillgång till hö, noga med genomtänkt träning o dyl.. Kan ärligt säga att hästen är mitt liv, har valt honom före allt annat, och jag skulle utan problem göra samma sak igen.

Det var mycket intressanta frågor...
Och dessa går att diskuter väldigt mycket....tror jag...

Att vara hästägare är ju ett val.
Orkar man inte med rutiner och måsten hit och dit kanske man "bara" ska vara medryttare eller rida på ridskola. Ett annat alternativ är helinakordering.... men det kostar oftast mycket mer.

Jag tycker att man ska vara noga med hästens rutiner. Jag tycker för den skull inte att ett utsläpp måste ske prick 07:00. Såna saker tycker jag att man kan rucka lite på...
Tex utsläpp mellan 06:30 - 08:00 men jag tycker inte att man ska rucka nå mycket mer än 1,5-(max)2 tim på tiderna för jag tror inte att det är bra för dom.

Jag gör inte så mycket annat än det som rör hästen. Jag har fått offra ganska mycket för att kunna hålla på med hästar både vad det gller såna saker som krogbesök, shoppa kläder men också vänner.
Detta för att jag inte har tid med så mycket annat (har sambo och 2 barn). Jag har knappt tid att umgås med folk sör utom dom som jag träffar i stallet.

Jag är en sån som har varit i stallet mitt i vintern med 39 gradig feber och lunginflammation bara för att det är min tur att fodra och ta in eller ta ut.
Jag vet också att jag vid flera tillfällen fått tacka nej till diverse aktiviteter för att jag varken haft tid eller råd pga hästen.

Min syn på det hela är...
Har man valt att ha häst får man offra ganska mycket. Och om det inte "passar" kan man ju alltid sälja hästen och köpa en hamster istället.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har min ponny i ett inackorderingstall, så det är bara några få utsläpp på helger per år som jag sköter själv. Så det är inte så svårt att hålla tiderna. Jag tycker att det är viktigt att rutiner sköts och att rätt täcken kommer på etc. Visst, skulle hästen komma ut en halvtimme senare än vanligt är det väl inte i hela världen men jag är väl i regel rätt petig. Och skulle hästen tex stå inne en hel dag skulle jag se det som en katastrof, eftersom hon säkert skulle ha det väldigt tråkigt då och inte trivas. Det är naturligt tkr jag, att man sköter hästen på bästa sett. Det är ju ett djur.

Min häst betyder ALLT för mig, jag har inget eget liv, jag kan inte vara borta mer än MAX tre-fyra dagar, inte för att jag saknar hästvakt men jag KAN inte!
Jag sköter alla utsläpp och i stort alla insläpp själv, fixar allt själv, men han dör inte av att stå inne en dag (faktum är att han är ganska nöjd med en dag inne ibland, han bara sover, inte minsta tecken på att röra runt i boxen och gnägga) - om han har mat, han dog inte av att gå på fel bett, emn det händer inte för det är bara jag och mamma som rider honom - och mamma vill inte rida om inte jag är med...

hmm beror helt på hur allvarlig situationen är

täcken:
hästen står ute i minusgrader fast sol med bara regntäcke = ok
hästen står ute i häftigt snöfall, blåst och många minsgrader i regntäcke = inte ok

hästen står ute utan täcke i lätt duggregn = ok
hästen står ute utan täcke i häftigt skyfall och blir dyblöt = inte ok

kraftfoder:
det är aldrig ok att hästen inte får sitt kraftfoder på en hel dag, foderstaten är uträknad och hästen behöver kraftfodret, skulle hästen lämna sitt morgon-kraftfoder och inte äta upp det förrens på kvällen är det OK, eller om man skulle glömma men lägger i det senare så är det ok sålänge hästen får i sig hela dagsgivan som den ska ha..

hagtider: 07:00 - 19:00 (12 h)
accepterat 08:30 - 18:00 (9½ h)
inte accepterat 10:00 - 16:00 (6 h)
dvs ca 75% av den planerat hagtiden är ok, 50% är inte OK

Nora skrev:
Gör du allt som står i din makt för att hästen/hästarna ska komma ut i "rätt" tid?
Är det hela världen om hästarna kommer ut vid lunch när ingen kan ta ut tidigare?
Anser du att hästen tar skada av att inte få kraftfoder, inte bli lindad eller gå ute utan täcke en dag?
Mina går på lösdrift, dessutom hemma så jag har ju gjort det lätt för mig i jämförelse med många andra. Jag är nog rätt "slapp" i min hästhållning tror jag... hösilage på morgonen får dem när jag är klar, olika tider varje dag. Sen ger sambon dem mer mat när han hinner; dvs allt mellan kl 10 och 14. (de har alltid så mycket så de aldrig står utan).
Skulle de inte gå med täcke och det börja regna så överlever de. DÄREMOT, är det typ storm, så har det hänt att jag gått ut mitt i natten för att byta täcken på dem eller stänga in den (de går ju inte in självmant även fast det är orkan banne mig!!!)

Skulle jag åka bort på kvällen får de sista målet senast 24, vet jag att jag kommer hem senare kan jag fodra vid 19 sista gången...

Däremot så lägger jag alla pengar på hästarna, de är alltid välskodda och jag skulle alltid behöva köpa nya skor till mig själv tex, men gör det inte. Barnen går ju före :D

Visst gör man som hästägare ett val att "offra" en del annat för sin häst. Nya kläder varje månad, krogen, dyra inredningdetaljer mm mm. Men efter jag fått mina barn har jag fått en sundare inställning till mitt hästägande och har inte lika dåligt samvete för min häst. Han har det bra där han är och det yttersta ansvaret i hans dagliga skötsel dvs insläpp/ utsläpp, fodringar, täcke på/av mm mm har ngn annan. Har möjlighet att bygga stall hemma men avstår några år då barnen är små eftersom jag känner att jag prioriterar annorlunda just nu. Har haft min beskärda del av cykelturer till stallet kl 6.30 i snöstorm innan skolan för att fodra mm, just nu är jag lite lat/bekväm och gör hellre det allra roligaste med min häst istället, dvs umgås, borstar, tränar o myser i skogen de timmarna jag är i stallet.

plus_mig skrev:
offrar ingenting men har valt att ha häst och då även valt "arbetet" som följer med (har min häst i mitt eget stall = gör allt själv, spånhämtning, mockning, in- och utsläpp, höbärging m.m). Har "mellanstrikta" rutiner : utsläpp ca 6-8 (beroende på jobb eller ledighet), insläpp 6-8, fri tillgång till hö, noga med genomtänkt träning o dyl.. Kan ärligt säga att hästen är mitt liv, har valt honom före allt annat, och jag skulle utan problem göra samma sak igen.

Det e samma här.. fast mina tottisar går ute på lös drift. Men jag sköter oxå allt själv.. o trivs med det...

Jag offrar inte särskilt mycket för att ha häst, jag har själv valt att vara hästägare. Min häst har inte valt mig men får så vackert finna sig i den omvårdnad som ges. Krasst sett är det så.

Hos oss gäller följande ... Hästarna kommer ut och släpps in på ganska likadana tider, om inte väder eller andra omständigheter ställer till det. Vi har analyserat hö och uträknade foderstater SOM FÖLJS. Utrustningen passar och givetvis täcke på svettig häst, bett som hästen gillar och skyddsboots om så behövs. Hagen mockas varje vecka (undantaget värsta vinterveckorna) ur parasithänseende.

Jag tycker inte man ska lägga in värderingar som att människan "tar halvt död på sig själv för att hinna med hästens alla "livsnödvändiga" behov" - har man sånna problem så är det förmodligen inte läge att äga häst eller så får man effektivisera sitt liv.

Jag offar inte allt för min häst, men skulle aldrig ha häst om jag inte hade råd att ge honom mat, vård och den nödvändigaste utrustning.

För mig är det inte livsnödvändigt med exakta tidpunkter. Är utsläppet försenat någon timme är inte jag den som rör upp himel och jord. Får de däremot komma ut/komma in 3-4h senare än bestämt kan jag reagera. Men har ändå förståelse ifall ingen i stallet har möjlighet att sköta det. Tycker däremot att maten är viktigare får högst vara 1h variation från bestämd tid. Man vet ju själv hur hungrig man kan vara när man inte får mat på utsatt tid.

Utrustning som är funktionell är viktigt för mig, ett bett som inte passar måste bytas ut innan man rider likså sadel. Är däremot ett benskydd trasigt kan jag tänka mig att rida utan eller linda tills jag köpt nytt. Jag kan och har fått accepterat att täckesbytena är som de är och då får även pållen anpassa sig, dvs ibland får han stå med ett extra täcke inne.

Hinner jag/orkar jag bara mocka någon dag så kan jag nöja mig med att bara klappa på min häst (och se till att han inte ser sjuk ut eller har några skador). Viktigast för mig är att min häst mår bra, men jag kan och vill inte låta mitt liv helt kretsa kring honom (hästen). Tyvärr skulle det aldrig funka med sambon och dottern. I vissa fall får hästen med andra ord komma i tredje hand även om han har en betydligt högra plats i mitt hjärta. ;)

Jag är en sådan som kan som du säger, halvt ta död på mig själv för min hästs välbefinnande.
Men samtidigt så har jag överseende med om andra som sköter honom missar ngn liten sak.
Tex så har min häst några ggr i stallet jag nu står i fått betfor fast jag inte fodrar honom med det. Ingen skada skedd för ngt sådant känner jag. För det är ju bara en enstaka gång.

Eftersom jag är så noga med mina hästar, så blev hästägandet till slut ett tvång, jag var så trött att jag kände inte glädje värst ofta längre. Tex så var jag för slutkörd för att tävla, och det är ju ingen höjdare, jag har ju häst för att tävla!

Men det var ju egentlingen inte så svårt, jag tog beslutet och flyttade, för att kunna ha hästen på ett ställe med fullservice, dvs ingen stalljour vardagar och helgerjour efter schema. Eftersom jag med det jobb jag har inte har möjlighet att i längden sköta min häst helt själv.

Nora skrev:
Ja, frågan lyder som rubriken! Jag tänker tex på in/utsläpp.

Vad jag vill ha ut av diskussionen är väl egentligen hur mycket Du är villig att offra för alla hästens rutiner och dina åsikter? Hur långt skulle du kunna gå innan det inte längre är roligt utan mest tvång att ta in hästarna en viss tid?

Själv tycker jag att många kan överreagera på att en häst inte fått på sig rätt täcke, att den inte fått sin dl havre, att en häst gått med ett opassande bett ett tillfälle eller att den stått inne en hel dag. Hur stor inverkan gör det egentligen på hästens välbefinnande?? Ska en hästägare halvt ta död på sig själv för att alltid hinna med alla hästens "livsnödvändiga" behov?

Jag tar inte halv död på mig själv för hästens skull och jag räknar inte heller med att någon annan ska göra det för min häst. DÄREMOT så räknar jag med att man ordnar det så att det passar hästens behov och mitt liv.

Om jag jobbar och inte kan ge lunch hö så ordnar jag det på annat sätt, fri tillgång i hagen tex.

Vissa saker är man så klart mer noga med än andra saker.

Hästarna ska ut på morgonen hur tidigt som helts men senast 9,00. Jag skulle bli lite sur om dom var inne vid 10,00 jag skulle bli riktigt sur om dom var inne vid 12,00 och skulle han ha stått inne hela dagen ja då vet jag inte vad. (Men min kille svullnar i benen och kan knappt gå om han får stå inne för länge så det är inte utan orsak....)

Om man missar täcket pga kraftigt och oväntat väderomslag så är det mer okey än om man klart hoppas över det för att man inte hinner orkar eller så.

Om man missar kraftfoder eller ger fel mängd hö eller så, det gör verkligen inte alls mycket så länge det är en engångshändelse.

Om man skulle missa att ta in dom så gör det heller ingenting (våra har ju fri tillgång på mat ute så dom bryr sig inte om dom skulle få vara ute någon natt!

MEN det gäller ju att alla i det stallet tycker lika för att man ska komma sams. Vad som är viktigt för mig kanske är mindre viktigt för den andra och tvärt om.

Har man valt att ha häst så tycker jag att man måste sköta om det som kommer med den i första hand.

På helgerna så släpper jag ut hästarna kl 8.00 (vardagar kl 6.00) Visst om jag kanske är ute nån helg och kommer hem jättesent så KANSKE jag skulle kunna tänka mig att släppa ut dom vid 9 tiden i stället (det har visserligen aldrig hänt hittills, att hästarna ska ut kommer före min sömn), men jag skulle aldrig låta dom stå till lunch bara för att jag vill sova längre.

Lunch hö prick kl 12 eller annan fast tid. NEJ. Varierar mina fordringar med någon timme hit eller dit. Och det har hästarna absolut inte tagit skada av.

Mina hästar tränas ganska mycket och får kraftfoder 2 ggr om dagen.
Av mina 6 hästar som jag haft i över 10 år, har det bara hänt 1 gång att jag behövt linda någon av dom, då pga en skada. Så jag lindar inte om det absolut inte behövs. Täcke visst klarar dom sig utan det både en och flera dagar. Samma sak där, sätter endast på dom täcket om det är regn / snö / snöblandat regn. Araben och 18-åringen har jag dock täcke på dygnet runt sedan ett par veckor tillbaks. De andra har jag hittills bara satt täcke på om de varit svettiga efter ett ridpass.

Jag offrar det mesta för mina hästar, eller jag vill nog inte säga offrar utan mer prioriterar. Men däremot så skulle jag inte hålla på att linda och annat som inte är nödvändigt, om dom lika gärna klarar sig utan det.

Jag tänkte in direkt på tillfällen då någon avsiktligen lägger på fel täcke eller inte ger din häst mat. Utan att du redan innan vet om att ingen har möjlighet att åka till stallet och ge lunch 12, utan lunchen kan komma typ 14 istället. Ser du det som en katastrof då? Skulle du i sånna fall ge upp ett viktigt möte, en viktig lektion för att åka ut och ge lunchen 12 istället?

Det jag menar är att många kan överreagera på saker som hästen ibland knappt märker eller tar någon som helst skada av (så länge det inte sker dagligen) och blir mycket upprörd pga detta. För oftast finns det ju en bra orsak bakom att hästarna kommer ut 4 timmar senare än vanligt om så är fallet.

Jag pratar inte om hurvida man har pengar eller kunskap att äga en häst. För det finns ganska mycket mellan att hålla en häst frisk och glad (vilket jag förutsätter att alla här redan gör) och att offra allt man har.

Jag skulle tex inte uppröras av att hästen inte fått sitt kvällshö när jag var där, utan gå och be att få hämta ut hans, för jag vet att det ibland missas med utfordingen då stallet är stort med många hästar. Samma sak om jag såg att en boxgranne inte fått något och jag visste att ägaren inte var här/skulle komma. Jag skulle inte uppröras om hästen hade fel täcke på sig ute heller en dag så länge han inte gick helnaken (klippt) när det är svinkallt och blött om det inte finns någon mycket bra anledning till varför. Jag tror inte att min häst blir förstörd av att ridas av någon okunnig vid ett tillfälle...

Jag offrar allt för mina hästar.
Jag mår själv dåligt när dom mår dåligt.
Skulle ha otroligt dåligt samvete om dom fick stå inne en hel dag bara sådär. Dom skulle bli galna, speciellt stoet.
Skulle inte tillåta det.
Jag klarar knappt av att vara borta från dom en dag ens, absolut inte stoet.
Och det beror inte på att jag inte har nån som kan ta hand om dom.. men jag behöver dom varje dag, annars mår jag inte bra.
Dom är mitt allt, jag gör allt för dom.
Det med insläpp/utsläpp.
Nu står jag i ett stall med bra tider, dom kommer alltid ut senast halv 8 och in vid 19 tiden.
När jag bodde på annan ort och hade bara stoet, skötte jag allt själv, hon stod i ett litet stall med en shettis som sällskap. jag tog ut dom varenda morgon innan jobbet, vid 5-5.30 tiden. Sen jobbade jag 6.30-16 oftast längre. Verkligen slet på jobbet.
På lediga helger när jag verkligen behövde sova ut, gick jag ändå upp senast 6.30 och tog ut dom. Jag kunde ju hem och sova sen. Klart jag var konstant trött, men det fick gå ändå.

Jag sköter allt helt själv. Eget stall.
Fodrar varje dag 0630. Sätter klockan varje dag.
Utsläpp så fort de är klara med maten.
Lunsch ca 12-14
Insläpp 18 -19
Nu när det är som mörkast kan de komma in tidigare i bland. De vill in till maten.

Jag säger som många andra här, jag ser det inte som ett offer utan en skyldighet man har som djurägare att vara så noga det går med rutiner som fodringar, utevistelse osv.

vi har kollektiv stall, så vi är många som hjälps åt varvid behovet att "offra" infinner sig ytterst sällan skulle jag vilja säga.

vi är jättenoga med fasta rutiner för hästarna, de fodras och tas ut och in på samma tider varje dag, helg som vardag. Dock har vi ett "fönster" på en timma för ut och insläpp, samt ett "senast" och "tidigast" klockslag för morgon och kvällsfodring, så det är inte på minuten som gäller i den bemärkelsen, dock är vi stenhårda på att tiderna innanför fönstren hålls, just därför att vi har marginaler. så om hästarna skall vara inne senast 16.00 så är det inte acceptabelt att ta in dem 16.15 därför att då har du haft en timma på dig innan 16, dvs allt mellan 15 och 16 är ok. Hästarna får mat 4 ggr dag och det är inte heller valfritt eller flexibelt utan så är det.

jag skulle aldrig acceptera att hästen stod inne en hel dag eller gick ut vid lunch för att någon "inte kunde". då får man helt enkelt fixa. samma med fodringar, jag skulle inte acceptera att någon missade fodringstillfällen.

ang täcken och lindor så använder vi inte lindor över huvud taget och gör någon det är det ens eget ansvar att ta av innan utsläpp. samma med täcken, vi har inte täckesbyten, dock kan man självklart undantags vis ringa och be någon fixa om man helt missat eller av nån anledning behöver få täcket bytt, men som sagt det är på undantags basis, annars står de i utetäckena även inne vi har kallstall.

HumleMumlan skrev:
Beror väl på situationen. jag offrar mycket för min häst, och är noga med de dagliga rutinerna. Nu menar jag inte exakt klockslag för fodringar, lite varitation tycker jag det ska vara. Men om någon som mycket väl vet vilket täcke han ska ha släpper ut honom med ett annat utan en bra anledning så blir jag mcyket missnöjd, och jag skulle inte göra så med någon annans häst utan en mycket bra anledning.
jag lånar inte ut min häst till någon annan utan att själv vara med, och då ska jag kontrollera all utrustning, så fel bett kommar han aldrig ridas på.
vara utan kraftfoder nån dag? Visst, om situationen är sådan att det vore bättre att han är utan.
Jag ringer alltid till hästägaren vid minsta frågetecken om deras häst och förväntar mig detsamma från dem.
Om det var jag som hade alla fodringar (och då förhoppningsvis bodde vid stallet) så skulle jag offra min dygnsrytm eller sömn för att hästarna ska släppas ut respektive tas in vid passande tid.
Jag är alltid i stallet varje dag och tar hand om min häst, men så lite undantag som kanske 15 dagar per år. Jag åker till stallet och gör vad jag ska även om jag är sjuk, endast undantag om jag är på sjukhus... Kan jag stå upp ska jag till stallet. Även fast vi har schema på mockning och skötsel i stallet så man bara "måste" vara där en gång i veckan.
Jag lägger all min ekonomi på min häst.
Jag prioriterar min häst framför plugg och nöjen.
Jag skulle välja min häst framför sambon om det gällde ordentligt allvar. (men detta vill jag helst undvika!!!)
Var det nåt sånt svar du var ute efter? :D
Min häst är mitt liv helt enkelt, min livstil och min passion. :smirk:

Ha ha. OJ vad jag känner igen mig i ditt inlägg!
:D
Ser det inte som att jag offrar något annat för hästen utan hästen har jag ju skaffat för att jag tycker det är kul!
Får nästan ångest dom få ggr man åker på semester för att jag själv inte kan gå till stallet å pyssla om honom! :p Även om jag vet att den som är snäll och tar hand om honom under tiden ger honom bästa tänkbara vård! :cool:
MIN HÄST ÄR MITT LIV OCH JAG GER HONOM GÄRNA ALL DEN TID HAN BEHÖVER!!! :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 271
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 201
Senast: Juli0a
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 087
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 845
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar