Hur mycket och vad aktiverar ni era barn med under semestertid hemma?

Sv: Hur mycket och vad aktiverar ni era barn med under semestertid hemma?

Jo, som jag skrev i ett inlägg hade jag lyckats missa den viktiga infon om barnets ålder....! :o
Men, jag tror ändå det är nåt man kan ha i bakhuvudet, för små barn blir lite större och sen större .... ganska snabbt...! Och att lära sig använda fantasin redan som liten, nåt som ju barn är experter på egentligen, och kanske inte bara underhållas med saker som innebär ett passivt mottagande (typ dator, tvspel, etc etc nåt som givetv is 2åringar inte sysslar med, men ganska snart).
Och jag tror inte det är mitt eget påhitt utan en ganska vedertagen uppfattning, att barn idag är vana att serveras underhållning, ofta på ganska avancerad nivå....

Jo, som jag skrev i ett inlägg hade jag lyckats missa den viktiga infon om barnets ålder....! :o
Men, jag tror ändå det är nåt man kan ha i bakhuvudet, för små barn blir lite större och sen större .... ganska snabbt...! Och att lära sig använda fantasin redan som liten, nåt som ju barn är experter på egentligen, och kanske inte bara underhållas med saker som innebär ett passivt mottagande (typ dator, tvspel, etc etc nåt som givetv is 2åringar inte sysslar med, men ganska snart).
Och jag tror inte det är mitt eget påhitt utan en ganska vedertagen uppfattning, att barn idag är vana att serveras underhållning, ofta på ganska avancerad nivå....

Jo, det är nog bra att ha i bakhuvudet, jag instämmer. Jag skulle gissa att det är just för att vi är sådana föräldrar härinne som frågan dyker upp och diskuteras. Tyckte vi inte att just tv-tittande och dataspel är olämpligt att pyssla med flera timmar per dag så skulle vi ju inte efterlysa andra sätt att aktivera våra barn! :)

Själv tycker jag det är svårt att säga till sonen att "nej, nu får du inte spela mer Bolibompaspel" om jag inte kan erbjuda honom något annat att göra tillsammans med mig. Och när/om jag då har en ammande eller ledsen bebis i famnen så är det svårt att erbjuda just det där andra. Det är svårt att kräva av en 3,5åring att istället gå in ensam i sitt rum och leka själv där när dataspelen eller tvn är det som han faktiskt tycker är mer roligt.

Ibland försöker man ju hänga med, med bebis i famnen, men det beror ju lite på hur krånglig bebis är just då.

(Å andra sidan tänker jag att just vår situation faktiskt förmodligen är ganska temporär; bebisar växer snabbt. Därför försöker jag låta bli att ha så dåligt samvete för att sonen gärna sitter mycket vid dator eller tv. Tänker att vi får ta tag i det sen, när bebis är lite större. )

Hihi jag satt länge och funderade innan jag skrev cocker spaniel, för jag har egentligen ingen erfarenhet själv. Jag har en blandras som ser ut som en smal golden och hon är lugn och snäll och väldigt tacksam att ha med sig. Hon är ungefär som Isaac. Sam i Isaacs ålder (1 1/2 ) for runt som en vettvilling, drog ner alla skor från hyllan fem gånger om dagen och drog ut allt ur alla köksskåp ungefär lika ofta. Vid varenda meningsskiljaktighet bankade han huvudet i väggen eller golvet jättehårt, detta höll han på med i ett och ett halvt år. Mellan 1 och 2,5 kändes det som att han bara skrek hela tiden, för att han var så sablans arg för att han inte fick göra vad han ville.

Nä, att ha lillebror nu är som att glida fram på ett bananskal jämfört med första sonen. (Dock är jag väldigt förtjust i båda personligheterna, men äldste sonens egenskaper gör sig lite bättre när man är lite äldre och förstår lite mer. Nu till exempel när han är 3,5 är han mycket mycket trevligare att vara med. Istället för att fysiskt behöva flytta honom från det han inte får göra behöver jag oftast bara säga till tre gånger på skarpen. Ibland, som en fjäderlätt smekning från ovan lyssnar han på första "nej jag vill inte att du stoppar pinnar i brunnen, det blir stopp då". Nu har han dessutom mognat in i lite empatiförståelse och blir ledsen om Isaac är ledsen, även om det var han som bankade honom i huvudet med en legobil.

När vår son var lite yngre hade jag stor nytta av hans drivkraft. Han hade aldrig tråkigt och kunde alltid leka just för att han var så aktiv. efter ca 2.5 år tyckte jag att det började bli svårt att bli tillfreds när han träffat för lite kompisar.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • ChatGPT
  • Dejtingtråden del 38