Hur mycket och vad aktiverar ni era barn med under semestertid hemma?

Sv: Hur mycket och vad aktiverar ni era barn med under semestertid hemma?

Jag känner precis samma. Det blir flera timmars dator/film varje dag (mkt spöket Laban här också!) Hur gamla är dina barn? MIna är 3 och 1,5 och även om vi har både studsmatta och (nybyggda) gungor samt sandlåda så är det biltur som krävs till kompisar. Vi bor på landet och för att leka med kompisar måste det "arrangeras", d.v.s ringa- helst dagar i förväg- sedan åka iväg och sitta där eller försöka få hit nån. Alla verkar ha fullt upp med sitt och det känns segt att få till nåt. Men jag får också jättedåligt samvete när vi inte "hittar" på nåt. Sämst känns det när vi är inne och eller tittar på film som du säger. Som flera av er skriver märks det på 3-åringen att hon blir rastlös och det roligaste är om det kan komma nån kompis. Kusinerna bor tyvärr 30 mil bort... =( Jag tycker inte att man behöver aktivera desperat, men 10 v utan dagis märks verkligen på rastlösheten, och det känns nödvändigt att hitta på saker som att erbjuda umgänge ibland. Man måste ju dock vara med, kan inte lämna barnen själva eftersom det ibland blir knuffar och slag t.ex... Sen måste de ju vaktas i trädgården också, om det skulle komma getingar, ormar etc eller bara ramla och slå sig. Studsmattan ska de ju lyftas upp o ner från och gungorna ska skjutas på, så det kräver en närvarande förälder. (Känner lite dåligt samvete för att jag tycker det är tråkigt att leka, t.ex att löven är pizza etc. Mums lixom..!:crazy:)
Jag är nästan avundsjuk på min bror och hans familj som bor i storstad och mitt i ett barnområde, de kan bara gå utanför dörren så kryllar det av barn och hela området är fullt av lekplatser där barn leker. Det skulle vara toppen för våra känner jag, men eftersom jag har drömmar om häst så är då sånt boende inte så lyckat om man ska ha egen (och vi har kanske inte ekonomi till att flytta mitt in i smeten heller..) Ja, så känns det här. Har du egna hästar alltså? Rider barnen eller bara du? Eller gubben? Här är det jag som är så sugen så sugen, men som det är nu finns inte tiden... :(

Jag hade verkligen önskat att E ville se en stund på film, men det är enbart på morgonen och en kort stund på kvällen när hon vill varva ner. Annars är det liksom heltid ute.

Låter som lite likadant som vi har det. Dock har vi vanligtvis ett par olika kopisar med barn i samma ålder i närheten, men nu är verkligen alla borta på andra äventyr. Ett barn hittills (förhoppningsvis blir det ett till i januari), en liten grabb om fyller tre i oktober. Vi har hästar hemma, jag rider väl skapligt seriöst, har en hbl val som jag rider Msv dressyr på o försöker rida i allafall 4 ggr i veckan. Sambon har tidigare ridit på ridskola, men nu blir det en tur på min pålle i bland, o sen har vi ju en gammal B- ponny som L rider på i bland när han har lust. Egentligen trivs vi mycket bra där vi bor, det är bara i bland man önskar sig villasamhälle o ungar bakom varje knut ;).

Angående film så håller jag med Lingonben. Laban, Molly, Pettson o Findus känns lagom. O sen gillar han Pippi o Bamse massor oxå, även om det i bland blir "laskigt" somha säger. För det mesta tittar vi tillsammans, men visst händer det att han sitter själv framför Laban o jag går o diskar e d.

Cala: Det där med att kunna sitta lite lugnt o kolla på film kom nog inte förrän vid 2½ års ålder, så vem vet, om någa månader sitter kanske E där under en filt i höstrusket o myser framför Molly Mus ;).

Haha man kan ju hoppas, men jag tvivlar.

Men när hon är välaktiverad ( låter som man pratar om hunden :D ) så kan hon varva ner framför Disney Playhouse eller liknande. Hon älskar sommarlovsmorgon också så då hinner man själv svepa 7 koppar kaffe ;).

Knapplån

När jag läser vissa inlägg här får jag lust att göra en dokumentärfilm om min äldsta son. Den skulle heta något i stil med Aktivera mej, annars går jag bärsärkagång.

Nu känner jag att jag kan vara lite tuffare i mitt resonemang, för min tvåa är precis tvärtom. Jag vet att det handlar om personlighet och inte "du har inte låtit honom ha tillräckligt tråkigt". Om jag inte hittar på något med min treochetthalvtåring ett par gånger om dagen blir han otroligt otrevlig. Han har sönder saker, är elak mot lillebror, gör i princip allt han inte får och det blir ett jädrans liv på honom när man säger till. Ett klart rop på aktivering alltså, för om jag istället tar honom i handen och sätter oss och läser ett par böcker eller åker till affären och handlar blir han den genomgoa unge han egentligen är.

För oss handlar inte aktivering heller om att åka till nöjesfält, men att bryta vardagen lite. Vi går en lång promenad och letar efter kossorna, vi diskar och plaskar, vi går upp och hoppar i sängen eller läser lite böcker. Mina barn har aldrig gått på dagis för att det är för dyrt här på Irland, men jag önskar ofta att den äldste kunde få göra det. Han hade verkligen stormtrivts med allt det sociala och alla nya utmaningar.

Hade han varit en hund hade han varit som Marley i Marley & I, bitit sönder inredningen när han hade lust. Min andra son är mer som en cocker spaniel, ganska tillfreds med livet och hittar gärna på saker själv, och inte alls i samma destruktiva anda som äldste.

Dessutom vill jag säga att jag ser "trotset" som ett "nu vill jag göra något annat men jag vet inte hur" och nu när han är 3 1/2 funkar det jättebra. Jag kan även säga "nu tycker jag det verkar som om du är jättetrött, är du det?" "Jaaa....." säger han då. "Du kanske vill gå och titta på film en stund och vila?" Och så gör han det och sen kommer han och säger "NU Sam glad igen!"

Hela tiden jag har skrivit detta inlägget har barnen lekt med Duplo och maskiner i sitt lekrum utan att bråka.

Det är okej att säga att det finns hundar som har olika aktiveringsbehov. Men alla barn är tydligen... lika... Vårt lilla barn är också väldigt lugn :) Vilken skillnad! Kan det vara så här... enkelt..?

KL
Det här är egentligen en extremt intressant tråd, då jag tror den visar lite på hur dagens barn blivit "bortskämda" (hittar tyvärr inget bättre ord, tillvanda kanske?) med att underhållas, att det ska hända saker, att de ska bli försedda med aktiviteter. Jag tror det beror på mycket - det beror på att Dagisdagarna är fyllda av kompisar och action. TV.n är alltid beredd med kul och intensiva program med fart och fläkt. Datorn och TV-spelen finns alltid tillgängliga, eller ofta i alla fall. I skolan behöver man inte sitta still och koncentrera sig, många skolor tillåter barnen att kuta runt och aktivera sigt själva när det blir för långtråkigt att bara sitta ner och lyssna på lärarna, eller läsa.
När jag var liten, på stenåldern, fanns det en TVkanal, som gick igång vid 6-tiden på kvällen och hade man tur fanns där ett barnprogram nån gång ibland. TVserierna kom med ett avsnitt per vecka, inte ett om dagen. Man måste vänta. En serietidning var guld värd! Dator och TVspel existerade givetvis inte.
Somrarna innebar en förändring till ett mer långsamt liv, samtidigt som det var vilt och lyckligt och aktivt - utomhus. Med att bygga koja, leta smultronställen, cykla omkring. Idag vågar man ju inte direkt låta sitt lilla barn ge sig ut ensamt på cykel hur som helst för att leta smultron sent om kvällen..... SÅ mycket har förändrats. Och ska förändras. Men ... vart tog det vägen, det där man hade inombords, det som hittade egna vägar, egna äventyr, det som VILLE ha nåt eget och inte styras av mamma och pappa.
Detta är ingen kritik, bara en iakttagelse, för jag har själv barn som vill aktiveras, som vuxit upp med TV och dator och fullt ös, även om hon gick hos naturälskande dagmamma och inte på dagiset, vilket faktiskt märks. Men jag är ändå medveten om skillnaden mellan nu och då, och jag undrar ofta över hur man kan hitta tillbaka till det som borde fått behållas.
Jag minns min barndom som ett magiskt äventyr, tråkigt hade man sällan eller aldrig. Fastän vi hade så - lite! Eller mycket??
Bara en fundering.........................

Fast hallå och stopp ett tag skulle du släppa iväg en två-åring att ensam bygga koja, leta smultronställen, cykla runt?

Jag blir faktiskt uppriktigt sagt ledsen när du benämner barn i tråden som bortskämda, dom små är runt två år, två år!! Jag förstår kanske att det är äldre barn du diskuterar, men det gör ju inte tråden i sig så det blir ju heltokigt.

Klart som korvspad att det är skillnad på en tvååring och en femåring, men vi får ju utgå från samma åldrar när vi diskuterar.

Förlåt, artontusen gånger förlåt!!! I hasten och brådskan missade jag detta. Naturligtvis är det universumsvid skillnad på en tvååring och en, säg, nioåring!!! Förlåt. Jag ska läsa allt och läsa noga innan jag börjar babbla i fortsättningen.
Inlägget som sådant står jag för, men inte med en två-åring i åtanke.

När det gäller så små barn, känner jag nog mest att deltagande i sysslorna därhemma kan ge väldigt väldigt mycket. För en liten knodd är det lika roligt och spännande som alla andra aktiviteter i världen.
När pappa och mamma vill koppla av och ta det lugnt och inte själva "arbeta", är det igen en annan femma....
Sorry sorry sorry!!!!!!!!!!

Senast ändrad:

Sen så använde jag ordet "bortskämd" i brist på nåt bättre,och det skrev jag också. Tillvand, var mitt andrahandsval. Kanske första?
Om jag finge börja om från steg ett med mitt eget barn, hade jag gjort vissa, många...., saker annorlunda.

Varför denna hysteri om att barnen ska aktiveras hela tiden?

Det räcker gott och väl att vara hemma och bara vara på sommaren/semestern.

Eller vad är det vi vill lära barnen? Att det ska aktiveras konstant och hända saker hela tiden eller att man kan ta det lugnt, ha det lite tråkigt (brukar aktivera kreativiteten hos barn) och bara vara.

Kanske säger ungefär vad jag menar...?

Vad hade du gjort annorlunda och vad gjorde du fel när ditt barn var litet menar du? :)

Oj! En hel del, på alla tänkbara områden. Inte så att jag känner mig som en "misslyckad förälder" men visst hade jag gjort en del annorlunda....
I det här "ämnet" hade jag nog lagt mer tid på att hon skulle vara med i det där dagliga "arbetet" hemma, mer socialt delaktig, gjort mer små sysslor, fått känna sig mer delaktig i vardagssysslorna. Redan från jättetidig ålder.
Jag hade också, senare, satt tydligare gränser för datorn, tv:n etc etc, något jag ångrar.Det kan jag i och för sig ändra på denna minut om jag vill, men då blir det "svårare" även om det är nåt jag jobbar på, successivt.
Jag hade puffat mer för böckernas värld.Den världen har vi i och för sig haft enormt mycket av, men med åren har det runnit ut lite i sanden till "förmån" för datorn, tyvärr.......
Jag hade puffat mer för delaktighet i utomhuslivet - planterande i trädgården etc. Det gjorde vi i väldigt tidig ålder, men sen rann också det ut lite i sanden. Hon HAR ett stort intresse där, men när datorn lockar hamnar det i underläge. Jag måste gå in och styra upp, aktivt.
Samtidigt vill jag ju inte styra henne in i mina egna intressen bara för att jag själv tycker de är "bra". Datorintresset är jätteviktigt idag medan joxandet med diverse Stardoll-sidor känns klart onödiga och behöver begränsas. Tycker jag.
Vi har många kompisar till henne också, som är supergulliga, men där det jättetydligt syns hur beroende de är av att "aktiveras" utifrån.Dom har otroligt svårt att hitta på egna saker, utanför TV:ns, datorns och de andra färdiga aktiviteternas värld. Man LEKER inte på samma sätt nu som förut. Hur många barn ritar och klipper klippdockor? Virkar och syr egna dockkläder? Med vuxnas hjälp till en början. Även sk Pyssel bygger numera väldigt mycket på färdiga "kits" och beställda varor. Gör någon kotte-djur numera??? Pressar blommor/växter? Det finns tusen roliga saker alla kan göra, som knappast förekommer längre.
Alla, även vi vuxna, lever ju i den här världen där det mesta finns tillgängligt, serverat, så det gäller ju inte enbart barn. Hur många av oss vill tillbringa nån längre tid i en stuga i utan TV, dator, etc? Utan mobil, utan att kunna kolla mailen?
Jag är likadan själv!
Ja, snacka om en utlöpare i tråden, förlåt mig, men det var vad jag tänkte på när jag läste den.......

Det är okej att säga att det finns hundar som har olika aktiveringsbehov. Men alla barn är tydligen... lika...

Eller hur...

Med ettan haglade andra föräldrars råd över oss när han var liten och aktiveringskrävande. Vi hade inte låtit honom ha tillräckligt tråkigt utan skämt bort honom med uppmärksamhet. Vi hade stimulerat honom för lite med lekade. Han behövde fler roliga leksaker. Han hade för många leksaker, så han var överstimulerad och stressad. Vi borde åka till både simhallen och leklandet varje vecka, planera in så mycket aktiviteter det bara gick. Och vi hade säkert inga rutiner och konsekvens aaalls, för har man bara fasta rutiner så ordnar sig både sömn och aktiveringsbehov och världsfreden med :grin:

Lustigt nog så sa varken dagis eller BVC något liknande när jag var ledsen och bad om råd. De tyckte vår uppfostran och aktivering (mycket rörelse utomhus) låg på en bra nivå och han kom igenom den här åldern som en hyfsat trevlig liten kille som pysslar och grejar och donar på egen hand allt mer. Men vi kan liksom inte heller släppa honom att "bygga koja, leta smultronställen, cykla omkring" själv ännu. Han är fyra år, trots allt. Vi bor i ett trafikerat villaområde med vatten precis i närheten. Vi låter honom vidga sina kretsar lite långsamt men vi måste ta hänsyn till trafik och drunkningsrisken faktiskt.

Ja, jag är medveten om att jag är väldigt bitsk och raljerande här. Men jag får verkligen små röda prickar över hela kroppen när små barn förutsätts vara helt lika...

Nej jisses, min egen dotter har nyss fyllt elva, och först nu vågar jag släppa iväg henne ensam på cykel, till platser vi bestämt och med sällskap och mobilen i fickan!
Mitt eget smultronletande som barn tillhörde nog en "förlorad värld" på sätt och vis, aldrig skulle min tjejj få trampa iväg ensam om sommarkvällen till okända platser för att leta smultron. Men för mig, då, var det en stor lycka! På så vis har tiderna förändrats, föräldrar är mer medvetna om farorna som lurar.
Men ändå, det fanns ett "eget" letande efter äventyrligheter, nöjen och glädjeämnen. Om jag frågade min mamma vad ska jag göra? Var svaret: Ta tre katter och köra! Varvid jag blev jätteirriterad och arg! Men tvungen att hitta på nåt själv. (Om vi inte faktiskt gjorde nåt tillsammans, som att baka, spela kort, plocka bär och svamp i skogen, etc etc) Eller göra nåt med pappa - trädgårdsjobb, fiska, etc

Senast ändrad:

Vi har spenderat större delen av semestern ( sommarlov = student = 10 veckor ) utan internet och tv ;).

Men det jag menade var att barn är individer, kanske dina, kamomillas och gnists barn tyckte det var helt ok att ha tråkigt ibland, hänga med på hushållssysslor, pyssla ensamma osv när dom var två år. Min dotter gör verkligen inte det, hon är enormt aktiv och hon anser att hon har massor att upptäcka. Hon är inte lugn och sansad, hon går bärsärkagång om hon inte får utlopp för sin livslust :)

Skönt att det finns fler, som sagt ;)!

Den aktivering som verkligen gör L nöjd är ju just att leka med andra barn, och då är de nog så påhittiga och har kul tillsammans, det behöver inte vara färdiga aktiviteter utan en unge till räcker oerhört långt. Det är ju, i a f för oss, när det inte finns några kompisar att tillgå som vi behöver försöka hitta på bra och meningsfulla saker för honom att göra tillsammans med oss, som går utanför att hänga tvätten...

Knapplån

Hade han varit en hund hade han varit som Marley i Marley & I, bitit sönder inredningen när han hade lust. Min andra son är mer som en cocker spaniel, ganska tillfreds med livet och hittar gärna på saker själv, och inte alls i samma destruktiva anda som äldste.

Offspinn men ändå: det där om cocker stämmer verkligen! Vi har ju en cocker, och tidigare hade vi även en springer (död för ett år sedan- hjärtfel som försämrades i raketfart - synligt frisk o pigg fredag - avlivad sö kv :cry:), och farbror springer, då 9 år, klättrade verkligen på väggarna om han inte kom ut på rejäl promenad/ simtur e d samt lek/träning i trädgården varje dag, mendans fröken cocker, nu fem år och ensamhund, glatt finner sig i att bara gå hemma, vara med ute mm de dagar det blir så. Hon gillar promenader, utflykter o träning hon med, men får hon bara vara med och fnula runt i närheten av oss är hon nöjd med det oxå. Finns dock en risk med en sådan hund med - när vi hade springern var det inget att diskutera att hundarna skulle ut på minst en timmes rejäl promenad varje dag och helst aktiveras ytterligare (samt att de har stor trädgård att gå ut i o kissa, slappa mm), nu kan man hoppa över om man inte tycker man har tid eller energi. Dock, måste sägas, händer det bara max någon gång i veckan, men ändå...

Alltså: Din liknele verkar stämma, o flera av barnen i tråden verkar mera vara som springern + ganska mycket till ;)!

När jag var liten, på stenåldern, fanns det en TVkanal, som gick igång vid 6-tiden på kvällen och hade man tur fanns där ett barnprogram nån gång ibland. TVserierna kom med ett avsnitt per vecka, inte ett om dagen. Man måste vänta. En serietidning var guld värd! Dator och TVspel existerade givetvis inte.
-------------
Men ... vart tog det vägen, det där man hade inombords, det som hittade egna vägar, egna äventyr, det som VILLE ha nåt eget och inte styras av mamma och pappa.
.

Jag är också uppvuxen på samma stenålder. Nåja, två kanaler fanns det nog på tvn i och för sig. MEN; då var min mamma dagmamma och dessutom fanns ju åtskilliga hemmafruar, vilket innebar att kompisar fanns på hemmaplan.
Och det du talar om gjorde man ju när man blev STÖRRE. Inte släppte mamma iväg oss att cykla runt kvarteret när vi var 3,5 år (som vår grabb är).

Nu bor vi lantligt. Här finns i och för sig några familjer på gångavstånd med barn i ungefärligen samma ålder. Kanske skulle vi lösa en del "lekproblem" nu på sommaren om vi lärde känna dem bättre (vi är ganska nya i byn och känner bara närmaste grannarna som inte har barn i rätt ålder). Men; när deras föräldrar arbetar så är jag rätt så hundra på att det knappast finns vare sig intresse, behov eller tid för att ordna "lekträffar" med vår son. Ingen av dem är nämligen hemma på heltid som vi kommer vara i ca 1 år nu. När deras barn är i barnomsorg är ju lekbehovet fyllt redan. Och ska så vara!

Vår grabb är ändå BRA på att aktivera sig själv hyfsat för att vara så liten tycker jag. Han kan köra runt med sin gräsklippare och bil, leka med kottar, löv eller annat. Han kan vattna blommor, leka i poolen osv. Men han vill ju ha någon som är med honom i hans upplevelser! Och jag vill inte skicka ut honom helt ensam utan uppsikt under lång tid. Det vore för farligt. När bebis behöver ammas blir jag rätt låst och då är jag tacksam att han är en rätt lugn personlighet som inte hittar på bus. Men trots det så vill jag ju inte sitta och amma inne medan han är ute helt utan uppsikt hela den tiden.

Vår son aktiverar sig själv jättebra när han är med sin jämnåriga kusin. Men nu handlar det ju om när inga kompisar finns i närheten till ganska små barn, eller?

Jag håller för övrigt med om att många tycks överaktivera sina barn. Men även då tycker jag det handlar om större barn; kanske från 5-6 år och uppåt. Då KAN man ju som barn faktiskt börja hitta på saker själv. Jag tror det är att ställa lite väl stora krav på 2-4åringar att hitta på saker själva hela dagar.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar