hur mycket motion ska valpen ha?

E

_Ego_

hur mycket motion ska en valp på 5 månader ha?
våran valp är hyperaktiv och är helt galen på morgonen och kvällen, springer runt hysteriskt och leker och biter i precis allt som kommer ivägen..är de förresten vanligt valpbeteende?

jag har börjat gå 3km nu med den som jag sen joggar när jag är redo för de, de är backar upp och ner och hunden föler ju med och tycker de är jättekul och är väl lite små trött efteråt och sover någon timma.

men sen är de som att jag inte gått någonting med den, lika pigg som vanligt..
jag tänkte om man kanske kunde gå längre med den men är rädd för att den ska tycka de är för tröttsamt och jobbigt och kanske inte gilla de sen?

hur mycket/länge/ofta kan man gå med sånna valpar? ska man gå på hur hunden reagerar eller hur vet man?
alla säger att valpar inte behöver motion utan behöver tänka och de gör han med men verkar endå ha så fruktansvärt mycket överskottsenergi..

så hur ska jag göra? de är en liten eng. springer spaniel valp.

detta kanske blev rörigt men hoppas någon förstår vad jag menar.

och en fråga till..hur va era hundar som valpar? va dom också väldigt aktiva och jobbiga? eller har jag fått en onormalt galen valp? eller är valpar sånna helt enkelt?

Sv: hur mycket motion ska valpen ha?

Jag hade nog tränat mycket passivitet med den, lära den att vara lugn helt enkelt. Min valp är sex månader nu och vi kan busa järnet och sen när jag sätter mig på golvet och säger att "nu räcker det" och klappar henne lugnt så kopplar hon av nästan direkt (har tränat sen första dagen på detta).

de har jag med testat men då blir valpen ännu gladare och vill leka ännu mera verkar de som.
de enda som funkar är om man sätter sej i köket, då lägger den sej under bordet och ligger där tills man rör på sej och då är den igång igen.
de är ju de att den leker ocj stissar upp sej själv..

Ja! Passivitet är jättebra träning, speciellt för en spaniel som lätt spelar över!
Min var också hyperaktiv som liten (har en welsh). Men hjärnjumpa tröttar ju ut en hund mycket bättre och effektivare än bara motion. Och när han är så ung kan man ju hitta på många skojiga saker. Han har inte hunnit tröttna på något eller lärt sig allt utantill som endel äldre har tendenser att göra.. :angel:
Och jag skulle nog inte jogga med honom, när han bara är 5 månader. Låt honom busa med andra hundar istället! Det blir både social träning och effektiv uttröttning! Sen kontaktövningar, lättare sök och sånt är ju kalas för en spaniel!

Lycka till! :D

När jag tränade det med min valp så satte jag mig på golvet och henne i knät och så höll jag fast henne samtidigt som jag smekte och kliade henne lugnt tills hon kopplade av och oftast somnade (kombinerade det med att träna henne på buren så när hon var på väg att somna lyfte jag över henne till buren och satt och klappade henne tills hon somnade där inne). Vissa gånger kunde det ju ta en kvart- halvtimme innan hon slutade försöka stimma iväg och hitta på annat men jag var bara enveten... tog bara någon vecka innan hon fattat vad det handlade om och det har sen dess aldrig varit något problem.

okej, ska vara lite ännu mer kreativ med tänkande träningen..sök har ja faktikst inte ens tänkt på men de kan man ju träna.

ska testa de med passivitetsträningen också..även om de kanske tar tid för den att lugna ner sej, men den tiden är de ju värt om de funkar.

träffa andra hundar är de svårt att göra här, han är lite smårädd för andra och de är svårt att hitta hundar som inte bara rusar fram hysteriskt, men de är en äldre hund han leker med men den är som sakt äldre och inte alls så pigg på att leka, men vi ska ju på kurs nu och där får han träffa fler hundar förhoppningsvis.

Senast ändrad av en moderator:

Ja det är verkligen värt varenda minut man lägger! Det dumma med att försöka motionera bort piggheten är att hon kommer få en jäkla kondition som bara gör att hon kan hålla igång ännu mer:)

Jag gjorde förresten så också att de första två månaderna lekte jag ingenting inomhus med min valp utan inne var det bara lugn och ro som gällde. När hon började stimma igång så var det på med varma kläderna och så ut i tio- femton minuter och sen in och träna passivitet:)

Ja! Spaniels behöver endel spår. Ett tips är att börja blodspåra sen när han blir äldre.. Men det är ett senare kapitel. Personsök med matte/husse brukar uppskattas!

Ja, det är det absolut. Lär honom också att vänta på saker och sådär. Att han ska vara lugn när ni tar på koppel, ger honom mat och dyl så du inte belönar när han är väldigt uppe i varv.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 793
Senast: Milosari
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka