Hur mycket mat?

N

neres

( har många frågor idag känner jag )

Ungerfär hur mycket hö anser ni en fjording, d ponny , valack, född 06 ska få om dagen?
Och vad tycker ni den ska få kraftfoder, och vad isåfall?
( jag frågar mycket nu, för jag ev ska hyra honom, för er som inte sett det på andra trådar ) :laugh:

Sv: Hur mycket mat?

det beror helt på vad höt innehåller och för att veta det så måste du göra en höanalys

Sen beror det ju på fjordingen
Överviktigt-normal-smal/mager?
"Promenadhäst"-"Hobbyhäst"-"Tävlingshäst"?
Lättfödd-Normalfödd-Svårfödd?
Hur mycket väger hästen på ett ungefär och hövärden....

Det är ju väldigt olika men man får väl kanske räkna med 7-8kg? Nu gissar jag vilt för jag har ju inte sett honom/henne.

Det allra bästa för en fjordhäst är att få ett bra grovfoder med inte alltför höga värden. Dvs att du kan ge ganska mkt hö utan att värdena rusar i taket. Därmed inte sagt att de ska ha något skithö..

Det är precis lika viktigt att de får i sig protein som för andra hästar. Så analysera grovfodret så du vet vad du har att röra dig med:)

Kan däremot ge exempel på vad mina fjorda á 450kg har ätit;

8kg hö (bra låga jämna värden) i slowfeeding nät
fri tillgång på halm
½kg lucernpellets
1dl miner vit pellets

annat år:

6kg hö (lågt protein i höet) i slow feeding nät
fri tillgång på halm för att tillgodose TSbehovet
1kg krafft groov 125
3dl soja
1dl miner vit

Tredje året;

5kg hö (höga värden i höet)
fritt med halm
1 dl miner vit

Han är nog ganska normal stor o vet inte hur mycket han väger men är runt 145 i mankhöjd iallafall. Han ska bara hobby ridas, alltså inte tävlas utan mest uteritter. Han är ganska seg, så om det är något kraftfoder som är bra mot det och hur mycket?

För en häst i den storleken tycker jag 8 kg hö är absolut minimum. Är det alldeles för höga värden får man byta ut några kg till halm.

Vad som behövs för kraftfoder beror på, men enl min erfarenhet brukar inte fjordisar behöva så speciellt stor mängd :p

mae, men ska ha den inackorderad isåfall i ett stall och kolla om jag kan köpa hö från henne ( vi känner henne ) hur ska jag veta vilket värde o så? Hon har en fjording själv,

okey, hur högt värde ska det vara om man ska ge 8 kg då på en ungefär?

Några dl havre, kanske lite mineraler och tillgång till saltsten.
Så mkt hö den kan äta utan att den rusar upp i vikt. Prova 10 kg/dag?
Antar att du inte satsar på en höanalys om du bara ska ha den under en kortare period.
Fråga vad den äter för foder och hur mycket i dagsläget?

Du kan ju hålla koll på hullet och humöret och fodra därefter ;)

Jaha, men då kanske det är idé att ta analys på årets skörd om det är det du ska fodra med 10 månader framöver. :)

Min fjording som var i ungefär samma storlek behövde runt 35 mj/dag och runt 200 gram smältbart protein. Det innebar att jag kunde ge henne runt 4 kg hö :crazy: vissa år, hon blev helt enkelt fet annars. Hon var extremt lättfödd och de flesta fjordingar är tyvärr det.
För att tillgodose tuggbehovet så fick hon fri tillgång på halm och hon åt ca 5-6 kg halm/dag. Hon reds eller kördes runt 2 timmar 6 dagar i veckan.

Om du behöver ge något kraftfoder beror på värdena i hö´t, det är extremt viktigt att ta en höanalys när man har en lättfödd häst eftersom det snabbt kan bli felfödda annars med fetma och ofta proteinbrist som följd.
Du kan inte fodra dej till en mer energisk häst utan det har med tempramentet att göra. Dock blir många fjordingar pigga när de får göra saker de tycker är roliga och slöa när de tycker att det är tråkigt.

Det är ju en fördel att din stallägare också har en fjording, fråga henne vad hon brukar ge och om hennes häst är i bra hull så börja med att följa hennes exempel.
Om hon inte har någon analys så skicka in en själv, det kostar 350 kr hos agrilab för mj, protein och mineraler. Det är väl investerade pengar så att du slipper få en felfödd häst.
Du räknar sedan enkelt ut en foderstat på tex hippocampus.
En foderstat är helt enkelt något att utgå ifrån, man får hålla koll med måttband, ögon och händer så att man genast ser om hullet går upp eller ned så att man kan ändra foderstaten utefter det.

Lycka till!

För en häst i den storleken tycker jag 8 kg hö är absolut minimum. Är det alldeles för höga värden får man byta ut några kg till halm.

Vad som behövs för kraftfoder beror på, men enl min erfarenhet brukar inte fjordisar behöva så speciellt stor mängd :p

Bra tips, tycker jag.
Jag har tre fjordingar, varav en treårig valack och en fyraårig valack. De jobbar inte så mycket, får ca 8 kg hösilage per dygn (lite för bra, för de är lite mulliga) och salt. Inget kraftfoder.
Jag har ett fjordsto, som har haft fång. Men hon jobbar mycket och får ungefär 8-10 kg hösilage per dygn, salt och 2-3 kg havre för att hålla hullet (blir lätt smal, tro det eller ej).
Så jag instämmer i att det varierar.

Jag brukar använda kraftfoder (havre) till att reglera hullet, inte energin hos hästen. Energin brukar komma när de är upptränade och vana vid att lätt drivning betyder att man ska öka arbetsnivån.

Jag har ett fjordsto, som har haft fång. Men hon jobbar mycket och får ungefär 8-10 kg hösilage per dygn, salt och 2-3 kg havre för att hålla hullet (blir lätt smal, tro det eller ej).
Så jag instämmer i att det varierar.

Jag brukar använda kraftfoder (havre) till att reglera hullet, inte energin hos hästen. Energin brukar komma när de är upptränade och vana vid att lätt drivning betyder att man ska öka arbetsnivån.

Nyfiken fråga, men varför 2 - 3 kg havre istället för att öka höet? Vill hon inte äta mer hö?

Min fjording som var i ungefär samma storlek behövde runt 35 mj/dag och runt 200 gram smältbart protein. Det innebar att jag kunde ge henne runt 4 kg hö :crazy: vissa år, hon blev helt enkelt fet annars. Hon var extremt lättfödd och de flesta fjordingar är tyvärr det.
För att tillgodose tuggbehovet så fick hon fri tillgång på halm och hon åt ca 5-6 kg halm/dag. Hon reds eller kördes runt 2 timmar 6 dagar i veckan.

'Trevligt' att se någon annan som varit i samma otäcka sits med extremt lättfött skrälle, även om min inte är fjording. Det är rent hopplöst dock när man måste försöka fodra så pass stor ponnY/häst med så lite.

Men en sak som jag inte begriper. 35 MJ i behov, vilket ger ca 4 kg hö med normalvärde ja. Men 5 - 6 kg halm a 5 - 5.5 MJ/kg foder, det ger ju 25 - 33 MJ TILL? Eller menade du att gav fri halm istället för hö? (Och täckte proteinet med soja/etc).

För annars förstår jag inte hur du lyckades hålla det på 35 MJ? Just för att 5 kg halm i princip täcker hela MJ-behovet för de där 'leva på luft' hästarna.

Jag har ju en själv, därför jag är nyfiken på hur du menade.

haha tack för alla svar, precis vad jag ville. Sen antar jag att jag får prata med dem som äger hästen också :) tack, tusen tack :D

'Trevligt' att se någon annan som varit i samma otäcka sits med extremt lättfött skrälle, även om min inte är fjording. Det är rent hopplöst dock när man måste försöka fodra så pass stor ponnY/häst med så lite.

Men en sak som jag inte begriper. 35 MJ i behov, vilket ger ca 4 kg hö med normalvärde ja. Men 5 - 6 kg halm a 5 - 5.5 MJ/kg foder, det ger ju 25 - 33 MJ TILL? Eller menade du att gav fri halm istället för hö? (Och täckte proteinet med soja/etc).

För annars förstår jag inte hur du lyckades hålla det på 35 MJ? Just för att 5 kg halm i princip täcker hela MJ-behovet för de där 'leva på luft' hästarna.

Jag har ju en själv, därför jag är nyfiken på hur du menade.

Jag skrev inte att jag lyckades hålla henne smal :angel::crazy: nä hon var för fet så länge hon var frisk även om jag verkligen försökte motionera bort så många mj som det bara gick. Det var ganska hopplöst.
Sedan blev hon sjukare och sjukare och sista tiden kunde hon ju inte äta hö ordentligt så då fick jag ösa på med allt, hon vägrade äta lucern så då hade jag andra problem:(

Så tyvärr har jag ingen lösning annars hade jag gärna delat med mej.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: warg
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka