Hur mycket mat ska kaninen ha?

P

Pretty

Hejsan, jag har en teddydvärgvädur som blir 8 månader om några dagar och jag tänkte börja begränsa mängden torrfoder då. Jag undrar om någon kan hjälpa mig med hur mycket mat som är rimligt? Hon väger drygt 1,5 kg. Hon får Lottie pellets och en egen blandning med havre, olika fröer av märket beaphar. Hur mycket ska hon få av varje och är det något annat man kan tänka på??

Sv: Hur mycket mat ska kaninen ha?

Jag ger aldrig ungar och ungdjur fri tillgång utan de får redan från början den mängden som passar. Men men, till en 1,5 kg teddy så skulle jag ge minst ½ dl(inte mer än 1 dl), det krävs lite extra energi för pälsen, så därför skulle det nog vara ok om hon fick 3/4 dl pellets också. Vad är det för olika fröer i blandningen?

Jag vet inte men Kaniner blir lätt feta så dom ska inte ha mkt när dom är stora utan dom behöver mest när dom är små när dom blir stora kan man minska. Min kompis ger bara så det täcker golvet ¨på mat skålen ;)

Hon får lotties pellets Morot och Äpple. På förpakningen står det att en kanin på 1 kg ska ha 70 g och en kanin på 2 kg ska ha 100 g. Den andra blandingen är Beaphar Xtravital premium. Jag vet faktist inte vad allt heter som är i det är iallafall Lucern, havre, pelletsbitar,torkadmorot m.m

Bild: www.a-pets-dream.co.uk/Small Animals 030.JPG

Lottie är inte mitt direkta favorit foder då det innehåller mera protein än växtråd vilket inte är önskvärt till kanin. Ska vara tvärtom.
Och 1 dl(60 g enligt Lottie) är alldeles för mycket för en kanin på 1 kg speciellt med det höga proteinet som Lottie har.
Står det någon innehållsförteckning på det andra fodret, så kan jag räkna ut innehållsprocenten som blir när man blandar dessa :)

/Anna

Nej tyvärr. Det finns också stampe på stället där jag köper, men har hört att kaniner dött tack vare stampe fodret här på bukefalos?? Sedan är det väll inte lika mycket fibrer i det som Lottie eller??

Hejsan!

Håller med Harmoni* men jag gillar inte heller stampe!! Jag ger mina kaniner Carrier som jag är supernöjd med!

Men för att ge dig ett råd så ge inga mixade foder! Ge pelletserat foder, är du tveksam på vad det finns och vad de innhåller kan du kolla här!

http://www.stjarnas.com/Foder_lampligt_till_kanin.asp

Mvs Sofie och kaninerna :rofl:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 754
Senast: Krålus
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka