Hur mycket måste man köra för batteriet inte ska tappa laddning?

Det här kan lämpligen mätas i cigarettändaruttaget varje gång bilen stannas, så slipper man krångla under motorhuven. Slakta en obsolet mobilladdare som monteras ihop med voltmetern, så är det bara att slå på mätaren.
Ta ett mätvärde exempelvis 60 sekunder efter att tändningen slagits av - och följ hur det förändrar sig från mättillfälle till mättillfälle.

Mäts det på samma sätt varje gång får man fram förändringen - även om man i detta fall är nån annanstans än på batteriets poler, och därmed bortanför okända resistanser.
Undrar om det inte finns färdiga rentav.

Min bil står på laddning nu så att jag kan hoppa in i en varm bil imorgon, vågar inte kör bränslevärmaren annars.
Bilen stod och larmade i onsdags och är osäker på hur mycket det tog på batteriet

• Gilla
Reactions: ptr
Räkna med att en kallstart tar ca 1/2 timme att återladda, Eftersom man ofta har fläktar, stol o glasvärme på. Lägg sedan till ytterligare 1/2 timme om man använt motorvärmaren.

Ett bra batteri klarar av rätt många starter utan att laddas fullt. Men se det hela som ett bankkonto. Tar man ut mer än vad man stoppar in...så tömmer man kontot/batteriet.

• Gilla
Bilens ombordsystem, som en del bilar är utrustade med. Går på diesel/bensin samt en fläkt som får ström från bilens batteri. Alltså inte ett nätänslutet som får extern energi .Ex en ebersprakare ;)
Ok. En motorvärmare i min värld ansluter jag till externt elnät.
Eberspächer, diesel- eller bensinbrännare kallar jag det du beskriver.
Men naturligtvis är de motorvärmare också.

En elansluten motorvärmare borde bättra på läget för batteriet.

• Gilla
Ok. En motorvärmare i min värld ansluter jag till externt elnät.
Eberspächer, diesel- eller bensinbrännare kallar jag det du beskriver.
Men naturligtvis är de motorvärmare också.

En elansluten motorvärmare borde bättra på läget för batteriet.
Det satt en sprakare i min lb när jag köpte den..Men jag byggde in en anslutningsbar värmare + en laddare. Hemma går det över nätet. Men vag gott det är att ringa bilen efter mötet, middagen eller när planet landar..och efter utklarering komma ut till en varm, isfri transport :)

Apropå värmare så har ingen nu (eller jag har men den kräver 220 volt) men när jag hade eberspächer förr så den käkade aldrig batteri oavsett om man inte körde den lika länge som den varit igång. (Det är ju vad tillverkaren rekommenderar). Vilket var tur för mig för jag körde den läänge ;P

• Gilla

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra... 2
Svar
35
· Visningar
6 944
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈