Hur mycket måste man köra för batteriet inte ska tappa laddning?

Åker man till en seriös bildelshandlare så brukar de utan kostnad kunna mäta upp skicket på batteriet med mojäng som mäter belastat. Sen är det klart att de vill sälja batteri om apparaten visar att det är dålig fjutt i det. Sisst jag var förbi och fick det gjort var där ett kvitto med, så man inte i efterhand skulle kunna säga de hittade på.
 
Alltså få batteriet kollat mm är inga problem. Men blir ett evigt kollande om man ska åka och kolla ”hela tiden” för att se om man sas förbrukat mer än det laddat under körningen?
 
I praktiken går det nog inte riktigt att "skolboksräkna" eftersom kallstarter och blybatterier i kyla är långt ifrån linjära funktioner. Men om man höftar på att startmotorn konsumerar 100 A under (högt räknat) 5 sekunder blir det (ok, nu skolboksräknar jag ändå ;) ) 100 A i 0,0014 timmar vilket blir 0,15 Ah. Tar vi i ordentligt för allehanda felkällor och olinjäriteter kan vi kanske säga 1 Ah (amperetimme).
Generatorn i en typisk småbil lämnar i storleksordningen 80 A, av vilket drygt hälften åtgår till förbrukare som strålkastare, defroster etc. Då återstår 40 A till batteriladdning, således krävs 1/40 h (1,5 minut) för att återställa den där amperetimmen som gick åt till starten. Säg 2-3 minuters drift för att fortfarande hamna på rätt sida felmarginalerna.

Typ så, imho.
 
Enda gången mina bilar haft jobbigt att starta öht är om batteriet börjar bli dåligt.
Dom har klarat diverse kortturer och kallstarter och många minusgrader och annat ’vårdslöst’ bara batteriet varit ok.
:o
 
Alltså få batteriet kollat mm är inga problem. Men blir ett evigt kollande om man ska åka och kolla ”hela tiden” för att se om man sas förbrukat mer än det laddat under körningen?

När det mäts under belastning så sköter apparaten det - så det blir inget evigt kollande. Det är status där och då och har batteriet bra värden så ska det heller inte vara några beskymmer.
Nä - man kollar om man upplever att man fått problem och bilen börjar bli seg att lyckas starta och det inte hjälper att ladda. Eller så byter man när det inte hjälpte att ladda - men då kan de lika gärna testa om sådana grejjer finns. Är liksom oftast flera år mellan detta är ett beskymmer.

Är du riktigt orolig, ha med ett extra batteri för att inte bli stående en kall vinterdag - inget konstigt, glöm inte bort att ta in och ladda då och då bara.
 
I praktiken går det nog inte riktigt att "skolboksräkna" eftersom kallstarter och blybatterier i kyla är långt ifrån linjära funktioner. Men om man höftar på att startmotorn konsumerar 100 A under (högt räknat) 5 sekunder blir det (ok, nu skolboksräknar jag ändå ;) ) 100 A i 0,0014 timmar vilket blir 0,15 Ah. Tar vi i ordentligt för allehanda felkällor och olinjäriteter kan vi kanske säga 1 Ah (amperetimme).
Generatorn i en typisk småbil lämnar i storleksordningen 80 A, av vilket drygt hälften åtgår till förbrukare som strålkastare, defroster etc. Då återstår 40 A till batteriladdning, således krävs 1/40 h (1,5 minut) för att återställa den där amperetimmen som gick åt till starten. Säg 2-3 minuters drift för att fortfarande hamna på rätt sida felmarginalerna.

Typ så, imho.
Just så - och är bara batterit friskt nog att ta emot tillräckligt så fungerar det. Ge det en kvart - tjugo minuter så täcker man även skillnaden mella skolboken och verkligheten.
 
I praktiken går det nog inte riktigt att "skolboksräkna" eftersom kallstarter och blybatterier i kyla är långt ifrån linjära funktioner. Men om man höftar på att startmotorn konsumerar 100 A under (högt räknat) 5 sekunder blir det (ok, nu skolboksräknar jag ändå ;) ) 100 A i 0,0014 timmar vilket blir 0,15 Ah. Tar vi i ordentligt för allehanda felkällor och olinjäriteter kan vi kanske säga 1 Ah (amperetimme).
Generatorn i en typisk småbil lämnar i storleksordningen 80 A, av vilket drygt hälften åtgår till förbrukare som strålkastare, defroster etc. Då återstår 40 A till batteriladdning, således krävs 1/40 h (1,5 minut) för att återställa den där amperetimmen som gick åt till starten. Säg 2-3 minuters drift för att fortfarande hamna på rätt sida felmarginalerna.

Typ så, imho.
Jag tror inte ett bilbatteri kan laddas med 40 A utan risk, snarare är det 4 A laddström gissar jag. Det sitter en spänningsregulator ihop med generatorn som begränsar för att inte batteri eller annan el skall riskera skadas.
 
Jag tror inte ett bilbatteri kan laddas med 40 A utan risk, snarare är det 4 A laddström gissar jag. Det sitter en spänningsregulator ihop med generatorn som begränsar för att inte batteri eller annan el skall riskera skadas.
Det har du förstås rätt i, jag förbisåg det. Litet mer än 4 A tror jag kanske ändå på, min gissning blir runt 12-15 A som mest (0,2 C A för ett 75 Ah batteri) men jag har ingenting mer än trubbiga tumregler som styrker den. ;)
 
Det har du förstås rätt i, jag förbisåg det. Litet mer än 4 A tror jag kanske ändå på, min gissning blir runt 12-15 A som mest (0,2 C A för ett 75 Ah batteri) men jag har ingenting mer än trubbiga tumregler som styrker den. ;)
Det beror på hur urladdat batteriet är, för ett batteri som är till hälften urladdat är det nog något sådant men ett bilbatteri som är mera laddat (som efter en start) kan inte ta emot så hög ström.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
När det mäts under belastning så sköter apparaten det - så det blir inget evigt kollande. Det är status där och då och har batteriet bra värden så ska det heller inte vara några beskymmer.
Nä - man kollar om man upplever att man fått problem och bilen börjar bli seg att lyckas starta och det inte hjälper att ladda. Eller så byter man när det inte hjälpte att ladda - men då kan de lika gärna testa om sådana grejjer finns. Är liksom oftast flera år mellan detta är ett beskymmer.

Är du riktigt orolig, ha med ett extra batteri för att inte bli stående en kall vinterdag - inget konstigt, glöm inte bort att ta in och ladda då och då bara.

Fast det svarar ändå inte på hur mycket man måste köra eller mär man passerar gränsen. Så jag menade.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
1 kilometer?! Är det inte jobbigare att köra än att gå.

Väntade på mer moralisering kring detta :D. Jag är precis som @Korven. Kör till stallet om morgnarna, 800 meter, kör till Ica när jag ska handla, också 800 meter åt andra hållet. Ja jag är en miljöbov, men det är jobbigare att gå :p.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Fast det svarar ändå inte på hur mycket man måste köra eller mär man passerar gränsen. Så jag menade.
A - eller jo, fast inte så tydligt. Har du kört tillräckligt många för korta turer i rad så kommer bilen att så att säga säga ifrån. Så inte mycket mer med det än så. Det går inte riktigt att mäta i antal km, annat än att de allra flästa av oss kör långt nog. Blir lite som frågan om längden på ett snöre tyvär. Har du kört nån mil så bör det funka utan problem om allt är schyst.
 
Väntade på mer moralisering kring detta :D. Jag är precis som @Korven. Kör till stallet om morgnarna, 800 meter, kör till Ica när jag ska handla, också 800 meter åt andra hållet. Ja jag är en miljöbov, men det är jobbigare att gå :p.
Så länge du inte sen kör 500 meter för att konditionsträna så ...
 
A - eller jo, fast inte så tydligt. Har du kört tillräckligt många för korta turer i rad så kommer bilen att så att säga säga ifrån. Så inte mycket mer med det än så. Det går inte riktigt att mäta i antal km, annat än att de allra flästa av oss kör långt nog. Blir lite som frågan om längden på ett snöre tyvär. Har du kört nån mil så bör det funka utan problem om allt är schyst.

Ja men det är ju precis der jag menar. Att mäta batteriet säger inte eg något om när jag kört för många korta snuttar. Om jag inte ska hålla på och kolla batteriet stup i kvarten för att se att nu tappar det stadigt.
 
Ja men det är ju precis der jag menar. Att mäta batteriet säger inte eg något om när jag kört för många korta snuttar. Om jag inte ska hålla på och kolla batteriet stup i kvarten för att se att nu tappar det stadigt.
Det är olika saker - kollar du själv med voltmeter så gäller detta. Det är förändringen i mätresultat som är det intressanta och kan varna för att det är på gång så att säga med en försämring. Var gång du tankat eller liknande intervall kan vara lagom.
Mäter man med ett instrument som belastar batteriet så har det knappt någon betydlese om du kört eller inte, hur det fungerar i detalj vet jag inte och inte har det nogon betydelse heller.
Eller så kör man, när det är segstartat eller när batteriet genast blir så urladdat efter start att lyset blir gult, eller som på min bil jag har nu, lyset tänds inte och fläkten startar inte förens efter en stund när batteriet var dåligt, men startade gorde bilrackarn.
 
Jag kör till och från jobbet och det är 6 km dit och jag har sällan problem med batteriet .Är det ner
till 10 grader kallt brukar jag starta bilen 5 -10minuter innan jag åker för att rutorna ska vara rena och inte imma igen då jag kör är det kallare han jag värmare
 
Det är olika saker - kollar du själv med voltmeter så gäller detta. Det är förändringen i mätresultat som är det intressanta och kan varna för att det är på gång så att säga med en försämring.
Det här kan lämpligen mätas i cigarettändaruttaget varje gång bilen stannas, så slipper man krångla under motorhuven. Slakta en obsolet mobilladdare som monteras ihop med voltmetern, så är det bara att slå på mätaren.
Ta ett mätvärde exempelvis 60 sekunder efter att tändningen slagits av - och följ hur det förändrar sig från mättillfälle till mättillfälle.

Mäts det på samma sätt varje gång får man fram förändringen - även om man i detta fall är nån annanstans än på batteriets poler, och därmed bortanför okända resistanser.
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra... 2
Svar
35
· Visningar
6 944
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp