Gångvägen är mycket längre och gå där ensam i dagens Sverige är inget jag utsätter mig för.Oj det är närmre än vad jag har till brevlådan. Varför inte gå?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gångvägen är mycket längre och gå där ensam i dagens Sverige är inget jag utsätter mig för.Oj det är närmre än vad jag har till brevlådan. Varför inte gå?
Gångvägen är mycket längre och gå där ensam i dagens Sverige är inget jag utsätter mig för.
1 kilometer?! Är det inte jobbigare att köra än att gå.Nu blev jag orolig , jag kör ibland bara 1,0km för att köpa hamburgare
Alltså få batteriet kollat mm är inga problem. Men blir ett evigt kollande om man ska åka och kolla ”hela tiden” för att se om man sas förbrukat mer än det laddat under körningen?
Just så - och är bara batterit friskt nog att ta emot tillräckligt så fungerar det. Ge det en kvart - tjugo minuter så täcker man även skillnaden mella skolboken och verkligheten.I praktiken går det nog inte riktigt att "skolboksräkna" eftersom kallstarter och blybatterier i kyla är långt ifrån linjära funktioner. Men om man höftar på att startmotorn konsumerar 100 A under (högt räknat) 5 sekunder blir det (ok, nu skolboksräknar jag ändå) 100 A i 0,0014 timmar vilket blir 0,15 Ah. Tar vi i ordentligt för allehanda felkällor och olinjäriteter kan vi kanske säga 1 Ah (amperetimme).
Generatorn i en typisk småbil lämnar i storleksordningen 80 A, av vilket drygt hälften åtgår till förbrukare som strålkastare, defroster etc. Då återstår 40 A till batteriladdning, således krävs 1/40 h (1,5 minut) för att återställa den där amperetimmen som gick åt till starten. Säg 2-3 minuters drift för att fortfarande hamna på rätt sida felmarginalerna.
Typ så, imho.
Jag tror inte ett bilbatteri kan laddas med 40 A utan risk, snarare är det 4 A laddström gissar jag. Det sitter en spänningsregulator ihop med generatorn som begränsar för att inte batteri eller annan el skall riskera skadas.I praktiken går det nog inte riktigt att "skolboksräkna" eftersom kallstarter och blybatterier i kyla är långt ifrån linjära funktioner. Men om man höftar på att startmotorn konsumerar 100 A under (högt räknat) 5 sekunder blir det (ok, nu skolboksräknar jag ändå) 100 A i 0,0014 timmar vilket blir 0,15 Ah. Tar vi i ordentligt för allehanda felkällor och olinjäriteter kan vi kanske säga 1 Ah (amperetimme).
Generatorn i en typisk småbil lämnar i storleksordningen 80 A, av vilket drygt hälften åtgår till förbrukare som strålkastare, defroster etc. Då återstår 40 A till batteriladdning, således krävs 1/40 h (1,5 minut) för att återställa den där amperetimmen som gick åt till starten. Säg 2-3 minuters drift för att fortfarande hamna på rätt sida felmarginalerna.
Typ så, imho.
Det har du förstås rätt i, jag förbisåg det. Litet mer än 4 A tror jag kanske ändå på, min gissning blir runt 12-15 A som mest (0,2 C A för ett 75 Ah batteri) men jag har ingenting mer än trubbiga tumregler som styrker den.Jag tror inte ett bilbatteri kan laddas med 40 A utan risk, snarare är det 4 A laddström gissar jag. Det sitter en spänningsregulator ihop med generatorn som begränsar för att inte batteri eller annan el skall riskera skadas.
Det beror på hur urladdat batteriet är, för ett batteri som är till hälften urladdat är det nog något sådant men ett bilbatteri som är mera laddat (som efter en start) kan inte ta emot så hög ström.Det har du förstås rätt i, jag förbisåg det. Litet mer än 4 A tror jag kanske ändå på, min gissning blir runt 12-15 A som mest (0,2 C A för ett 75 Ah batteri) men jag har ingenting mer än trubbiga tumregler som styrker den.![]()
När det mäts under belastning så sköter apparaten det - så det blir inget evigt kollande. Det är status där och då och har batteriet bra värden så ska det heller inte vara några beskymmer.
Nä - man kollar om man upplever att man fått problem och bilen börjar bli seg att lyckas starta och det inte hjälper att ladda. Eller så byter man när det inte hjälpte att ladda - men då kan de lika gärna testa om sådana grejjer finns. Är liksom oftast flera år mellan detta är ett beskymmer.
Är du riktigt orolig, ha med ett extra batteri för att inte bli stående en kall vinterdag - inget konstigt, glöm inte bort att ta in och ladda då och då bara.
1 kilometer?! Är det inte jobbigare att köra än att gå.
A - eller jo, fast inte så tydligt. Har du kört tillräckligt många för korta turer i rad så kommer bilen att så att säga säga ifrån. Så inte mycket mer med det än så. Det går inte riktigt att mäta i antal km, annat än att de allra flästa av oss kör långt nog. Blir lite som frågan om längden på ett snöre tyvär. Har du kört nån mil så bör det funka utan problem om allt är schyst.Fast det svarar ändå inte på hur mycket man måste köra eller mär man passerar gränsen. Så jag menade.
Så länge du inte sen kör 500 meter för att konditionsträna så ...Väntade på mer moralisering kring detta. Jag är precis som @Korven. Kör till stallet om morgnarna, 800 meter, kör till Ica när jag ska handla, också 800 meter åt andra hållet. Ja jag är en miljöbov, men det är jobbigare att gå
.
A - eller jo, fast inte så tydligt. Har du kört tillräckligt många för korta turer i rad så kommer bilen att så att säga säga ifrån. Så inte mycket mer med det än så. Det går inte riktigt att mäta i antal km, annat än att de allra flästa av oss kör långt nog. Blir lite som frågan om längden på ett snöre tyvär. Har du kört nån mil så bör det funka utan problem om allt är schyst.
Det är olika saker - kollar du själv med voltmeter så gäller detta. Det är förändringen i mätresultat som är det intressanta och kan varna för att det är på gång så att säga med en försämring. Var gång du tankat eller liknande intervall kan vara lagom.Ja men det är ju precis der jag menar. Att mäta batteriet säger inte eg något om när jag kört för många korta snuttar. Om jag inte ska hålla på och kolla batteriet stup i kvarten för att se att nu tappar det stadigt.
Det här kan lämpligen mätas i cigarettändaruttaget varje gång bilen stannas, så slipper man krångla under motorhuven. Slakta en obsolet mobilladdare som monteras ihop med voltmetern, så är det bara att slå på mätaren.Det är olika saker - kollar du själv med voltmeter så gäller detta. Det är förändringen i mätresultat som är det intressanta och kan varna för att det är på gång så att säga med en försämring.