Hur mycket lägger sig eran sambo/man sig i?

Ingen har lagt sig i något, varför skull de göra det?
Hästarna har varit mitt intresse och jag har naturligtvis betalat för hästarna själv. Tidsmässigt så har jag haft medryttare ett par dagar i veckan men de har haft egna intressen som tar tid, så det har inte varit något problem.

Nuvarande delar intresset men inte lika mycket, så det blir ju jag som styr, jag sitter också inne på mer kunskap. Men det är VÅRA hästar. Vi har ponnyerna hemma på gården och hjälps åt med skötseln.

Ekonomin är i princip "den som har pengar betalar". Det mesta har jag betalat men jag har fast jobb och han har varit sjukskriven och sen har de haft problem att få jobb under vinterhalvåret, jag hoppas det blir bättre den här vintern, det är tungt att vara den som drar in mest pengar och inte ha en jättehög lön.
 
Helt min tanke. Jag vill inte behöva sälja hästen om det tar slut. Huset blir ju svårt att behålla men i övrigt är det viktigt för mig att veta att jag kan klara mig själv och behöver inte hålla kvar i förhållandet av ekonomiska orsaker.

Vi har fyra ponnyer och jag kan definitivt inte hålla fyra ponnyer på egen hand. Men två ponnyer går bra om jag hittar ett hyfsat billigt boende.
 
Min sambo bryr sig inte alls särskilt mycket, han vill bara inte att jag ska ramla av eller göra mig illa så han blir orolig om jag berättar att min häst varit extra pigg eller busig. Vi delar på hyra och mat och har i övrigt delad ekonomi, han lägger sig inte i vad jag gör med mina pengar och jag lägger mig inte i vad han gör med sina. Jag har hästarna hemma hos min mamma, vi driver stallet ihop och har några inackorderingar. Jag pluggar heltid på universitetet. (Eller okej, just nu under sommarlovet är jag väl typ arbetslös ;) )
 
Vi har gemensam ekonomi och står inackoderade men håller på att renovera stallet hemma. Han lägger sig inte i överhuvud taget egentligen. Han hjälper mig när jag behöver hjälp och annars låter han mig göra som jag vill/som jag tycker är bäst :)
Vi har eget företag som min man driver och jag jobbar för tillfället inte aktivt i företaget.


Tänkte bara höra med er andra som har en icke hästintresserad respektive som ni bor ihop med. Hur mycket bryr sig dom om vilka/hur många hästar ni har och vad ni gör med dom? Har ni gemensam eller delad ekonomi? Eget stall eller har ni hästarna inackorderade? Jobbar du heltid eller deltid och isåfall hur mycket?
 
min man tycker inte om att jag har häst. tar onödiga pengar, han har accepterat att jag har häst, men blir vi i strid, är han snabb med att påminna mej om att jag borde sälja den.
jag betalar själv för allt. men han har ju rätt i att de pengarna är bort från vår ekonomi, i vardagen. jag kunde köpa rätt så mycket mat för de pengarna tex. köper ju nog mat, men just inga pengar stannar på sparkontot när man inte har superlön och häst..
 
Min sambo stöttar och respekterar att hästar är min största hobby. Han skulle aldrig komma på tanken att gnälla, tjata eller kritisera det eftersom han vet hur mycket det betyder för mig. Hans största hobby är att spela CS på datorn och jag skulle aldrig komma på tanken att gnälla på honom för det. Ömsesidig respekt för varandra och dennes hobby/intresse helt enkelt. :-)
 
min man tycker inte om att jag har häst. tar onödiga pengar, han har accepterat att jag har häst, men blir vi i strid, är han snabb med att påminna mej om att jag borde sälja den.
jag betalar själv för allt. men han har ju rätt i att de pengarna är bort från vår ekonomi, i vardagen. jag kunde köpa rätt så mycket mat för de pengarna tex. köper ju nog mat, men just inga pengar stannar på sparkontot när man inte har superlön och häst..

Pengar är väl till för att användas? Används de inte har de inget värde.
Så länge man har råd med alla andra nödvändiga kostnader så ser jag inget fel i att ha häst.
Du förvaltar ju pengarna till lycka och det borde väl vara bästa sätt att förvalta pengar på?
Man lever ju så kort tid så man lär väl passa på att vara lycklig medan man kan?
Man ska ju ändå inte äta för mycket mat, då blir man sjuk så detär nog inte bättre att lägga mer pengar på det.
 
Vi bor ihop. Men delad ekonomi. Jag jobbar ca 75% nu under sommaren, vet inte hur det blir till hösten. Han jobbar 100%.

Jag betalar min häst (jag har en inackorderad) och han säger aldrig ett ord om hur dyrt det är eller hur mkt tid det tar. För han har en verkstad (som är värd lika mkt som vårt hus) som han spenderar ALL sin lediga tid och alla sina pengar han har över. Han har ca 15 skotrar och 10 bilar, jetski, cross, motorcykel, mopeder, you name it.

Det enda han kan gnälla över är hur drygt det är att man är BUNDEN och MÅSTE åka till stallet. Han måste ju tex inte vara i verkstan om han inte vill. Men han förstår inte det att jag vill ju vara i stallet alla dagar ;) är det någon enstaka dag jag inte vill eller inte hinner tar det ändå bara 15 min vintertid och på sommaren behöver jag inte ens åka upp.

Han tycker nog det är kul och skönt att jag har häst, för de första 2,5 åren vi var tillsammans hade jag ingen häst och alltså inget intresse som tog tid = jag tjata på honom att ha tid för mig = han får inte vara i verkstan lika mkt.
Nu är jag i stallet efter jobbet medan han är i verkstan efter jobbet ;) win win!! Perfekt.

Jag behöver sällan hjälp med hästen. Men någon gång har han faktiskt överraskat mig att ha åkt och mockat samt packa hö medan jag jobbat =) någon gång har han åkt upp med mig till stallet och mockat medan jag har packat hö :)

Han är uppvuxen med hästar på gården. Hans syster och mamma hade två som han ibland (sällan) mockade åt. Tog ut och in när det behövdes. Han och hans pappa byggde till och med stallet :) ett fint stall faktiskt.
 
Senast ändrad:
Jag och min sambo delar på lägenheten och mat, men har annars delad ekonomi. Båda jobbar heltid.

Jag betalar avgifterna för alla djuren (två hästar, hund, katt) men han hjälper självklart till om det behövs och har pengar över. Nu när ena stoet är betäckt vill han sponsra med liten del vilket tacksamt tas emot. En gång på hästaffären ville jag så gärna köpa ett equline tävlingsschabrak men snålade i sista sekund då det inte var nödvändigt just då. Han gick tillbaka in och köpte det ;)

Det händer emellanåt att han kikar förbi stallet men kan inte hjälpa till pga kraftig allergi. Enda gången han klagar på hästarna är om jag ramlat av eller gjort illa mig.

Sista veckorna har han pratat om att sponsra mig med en till häst då han nog lessnat på att jag tjatar om att tävla. Men vi får väl se vad som händer med det :)
 
Min partner och jag har gemensam ekonomi. Pengarna kommer in på vårat gemensamma konto. Vi betalar alla räkningar (även djuren) och det som blir kvar går till mat och annat. Ingen uppdelning alls.

Min partner hade inte haft kontakt med hästar tidigare och nu är hästsporten en del av livet. När det var ryttareliten så var det min partner som satt fastklistrad i soffan INNAN det började :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
836
Senast: Sassy
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: Myzan87
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 444
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp