Hur mycket lägger sig eran sambo/man sig i?

Vi har gemensam ekonomi, hästarna har vi köpt tillsammans och betalar för de båda två men det är bara jag som är intresserad. Han gick med på att vi skulle köpa dem under premissen att han inte skulle behöva göra något med dem, så jag tar hand om dem själv. Han ville vara med och bestämma när vi skulle köpa min stora och det fick han. Han gillade den jag fastnade för så det vart inga direkta diskussioner :)

Han har följt med och kollat på tävlingar och hjälpt till att bygga hagar, men allt det vardagliga sköter jag. Skulle jag bli toksjuk och absolut inte fixa att ta hand om dem skulle han säkert hjälpa till i den mån han kan och vågar, men hittills har jag fixat det själv även när jag vart sjuk. Vi tjänar båda lika mycket men mitt intresse är mycket dyrare, det säger han dock inget om så länge han slipper ta hand om dem :)

Jag är nästan aldrig borta mer än över dagen, har bara vart det två gånger; en gång i nästan en vecka och en gång bara över natten. När jag var borta en vecka fixade jag hästvakt, men när jag bara var borta över natten tog han hand om dem.
 
Jag betalar själv för mina hästar och har haft mellan 2-5 stycken under tiden vi har bott ihop. Egen gård med stall och jobbar heltid.
Min sambo servar släpet och kör balar, putsar hagar, hjälper till att mocka ur lösdriften, håller hästar när det ska sprutas penicillin (trots att han är spruträdd) mm mm. Ska kanske tillägga att han är både hö- och hästallergiker och har inget eget hästintresse.
Om jag är sjuk/skadad så är han fullt kapabel att sköta hästarna, så när jag stod med nygipsad arm så tog han själv på transportskydd och lastade hästen åt mig.

Det enda han haft synpunkter på är när jag har haft för många hästar, eftersom han är mån om min egen hälsa. Jag är nästan beredd att hålla med om att 2 är lagom många :o Vad jag gör med hästarna lägger han sig inte i alls.

Kort sagt, jag har full support och aldrig klagomål på hästarna.
 
Tänkte bara höra med er andra som har en icke hästintresserad respektive som ni bor ihop med. Hur mycket bryr sig dom om vilka/hur många hästar ni har och vad ni gör med dom? Har ni gemensam eller delad ekonomi? Eget stall eller har ni hästarna inackorderade? Jobbar du heltid eller deltid och isåfall hur mycket?


Min fästman (snart man) älskar min häst lika mycket som jag och är frivilligt med i stallet varenda gång! Var helt ointresserad när vi träffades men rider tom i alla gångarter nu. Gemensam ekonomi och båda jobbar heltid. Hästen är inackorderad på lösdrift men köper gård inom snar framtid! Då är planen att ha min häst hemma och köpa en till till han. :)
 
Min fästman (snart man) älskar min häst lika mycket som jag och är frivilligt med i stallet varenda gång! Var helt ointresserad när vi träffades men rider tom i alla gångarter nu. Gemensam ekonomi och båda jobbar heltid. Hästen är inackorderad på lösdrift men köper gård inom snar framtid! Då är planen att ha min häst hemma och köpa en till till han. :)


Han har dock ett bilintresserade som kostar massa pengar, så går jämt upp ekonomiskt!
 
Jag har inte häst längre på grund av ett svårt diskbråck och det var min sambo som är/var helt okunnig och ointresserad av hästar som höll på försäljningen längre än jag tänkt, bara för han såg hur hästen hjälpte mig psykiskt.

Vi har gemensam ekonomi och jag har alltid tjänat mycket mindre än honom, men han har aldrig klagat på att halva min lön gick till hästen. Han ställde upp utan att blinka då jag opererades, jag bad honom att ta in hästen och fylla höpåsar..när han inte dök upp på 1,5 h ringde jag- han hade ryktat och kratsat hovarna sen hade de gått ut på promenad! :D
Jag studerar just nu, men kommer förhoppningsvis kunna ha häst igen inom två år då jag opererats och rehabat. Sambon ser inga problem att bidra till hästköp och att låta mig inackordera hästen under tiden jag studerar. Jag jobbar det jag kan vid sidan av och vi är överrens om att en givande hobby är värt allt. Han har redan sina hobbys :)
Vi båda har intressen för både bilar och motorcyklar, så i framtiden är vi båda överrens om en gård med plats för både fordon och hästar.
Min sambo säger numer att han SKA ha en nordsvensk som han ska köra! hehe :) Kul när ens sambo börjar tycka hästar är trevliga, han följer gärna med ut på turridning osv.
 
Gemensam ekonomi, gift, två döttrar, två hästar hemma.

Min man har inget eget hästintresse men hjälper mig med allt som har med hästarna att göra. Varje dag. Mockar, bär vatten, gör hagar, tar in- och utsläpp. Eftersom vi har små barn skulle jag aldrig fixat det själv.
Han är dock uppvuxen med hästar och van att ta ansvar i stallet även om han inte vill rida.
 
Åh, jag kom på en sak angående om dom går med på att ta hand om hästen åt en eller inte när man är iväg.

Förra sommaren åkte jag utomlands med min syster i en vecka och min man såg till hästen på betet varje dag. Dag 2 ringer han i panik och säger att hästen fått skavsår på alla fyra benen!
Var då frågar jag. Ja, på insidan av alla benen, jag --> :confused:

Han hade hittat kastanjerna :rofl:

Så gulligt ändå tycker jag :D
Han gick ju verkligen igenom hästen från topp till tå :p
 
Min man har numera en och en halv egen häst och rider 100 % mer än mig. Skötseln av våra tre hästar gör vi tillsammans.
Hans hästintresse kostar...ridlektioner, dyra stövlar, ridjacka, sjukskrivning för brutet ben mm.
Jag köpte en ny hjälm på Ullared nyss, första hästinköpet till mig på 6-7 år. Till honom köpte jag ridstrumpor, handskar, vojlock (det är sååååå jobbigt att tvätta vojlocks så han vill ha många).
Jag rider i mjukisbyxor och jacka från Jula. Skorna har jag haft i 15 år.
Vi har gemensam ekonomi och tjänar lika mycket var.

Så jorå - hans fru lägger sig i genom att fixa o dona så han kan rida och lägga ut pengar.
 
Hen och jag delar allt. Hen har sina intressen som kostar ungefär lika, motorsport. Jag/vi har två hästar och eget litet stall. Men vi har ungefär samma inkomst också och är noga med att den andre inte ska förlora pension eller besparingar. Båda ska ha lika.
 
Jag hade häst när vi blev tillsammans och det var en sak jag höll hårt på- mig OCH hästen eller vara utan mig. Han accepterade , men hjälpte till vid behov (faktiskt mycket mer än väntat och dessutom frivilligt), han hade inget hästintresse eller hästvana alls, men ställde ändå upp. Dock var det en del gnällande ibland, men det handlade inte om pengar utan om att det ju tar tid med hästar.
Vi hade gemensam ekonomi, och betalade för hästen gemensamt också- vi var gifta och det var en gemensam utgift tyckte han. Han köpte sällskapshästen åt mig dessutom, för extrapengar han tjänat ihop själv.

Dotterns pappa däremot lät mig betala för HANS häst, sköta om hästen och slutligen slutade han bry sig om hästen. Vi var särbo, hade inte gemensam ekonomi överhuvudtaget, men han tyckte det var så bra att jag betalade för och skötte om hans häst och även betalade alla våra kostnader t.ex. matinköp och när vi gjorde något gemensamt. Dock hade han även mage att gnälla om att hästen tog för mycket tid så att han "aldrig" fick träffa mig.

Sedan insåg han att min hästtid var en superbra tid att sätta på nån annan på, utan att jag visste något förstås...
 
Jag skaffade häst medans vi bodde ihop i lägenhet. Jag betalade självklart hästen själv och stod för alla kostnader för uppstallning, försäkring osv (har alltid haft jättesvårt för att ta ekonomisk hjälp av andra så det fanns aldrig på kartan att han skulle betala). Min sambo hjälpte dock självklart till om jag behövde åka bort. Vi har båda heltidsjobb och tjänar nästan lika mycket.

Sen började vi leta hus och jag var ganska bestämd med att om jag skulle trivas så skulle jag ha hästen på gården och efter ett tag verkade den tanken även locka min sambo. Vi köpte ett jättefint hus med ca 2 hektar mark och lösdrift. Min tanke var att även ta in en sällskapshäst på foder eller köpa en billig promenadhäst. Men då visade det sig att min sambo var mer intresserad än jag trodde så han och ett par kollegor började på ridskola och 2 månader efter inflytt så flyttade min häst och sambons egna häst hem till gården:D. Det hade jag aldrig förväntat mig och det är jättekul att ha sällskap ut på ridturer och kunna diskutera häst med någon. I början stod jag för många av kostnaderna men nu delar vi på hästarnas kostnader min hund betalar jag dock fortfarande för själv.

Dock sköter jag mycket av hästvården själv bokar hovslagare osv så att jag får det som jag vill ha det men min sambo hjälper till en hel del. Men jag får acceptera att hans hästintresse inte håller 7 dar i veckan utan snarare 5 och det har jag inget problem med:love:. Nu delar vi planer på att börja med tornerspel så det känns riktigt kul:D.
 
Hej!

Min sambo lägger sig inte i alls, eller jo, han lägger sig i när jag försöker samla på mig fler hästar. En tycker han räcker- om det nu inte skulle vara så att jag vill ha en shire... (och jag gillar mest ponnyer så...)
Vi har gemensam ekonomi, men jag tar själv hand om allt som har med hästan att göra (stallhyra, skoningar, veterinär etc etc).
Hästan är inackorderad, jag mockar och gör mat själv, men kan få hjälp med det med av stallägarna.

Vad jag gör med hästen bryr han sig inte om, så länge jag har kul med henne.
Jag jobbar heltid 40 timmar/vecka, har 1 timme till jobbet och 1 timme till hästan.

sambo är allergisk mot hästar, men ställer upp och hjälper till om jag behöver det.

/Lavinia
 
Han lägger sig inte i annat än att försöka påpeka att jag behöver släppa min inre prestationsångest och komma ihåg att ha kul ;).

Och jo, om jag shoppar loss på något onödigt blir han lite gnällig. Vi har gemensam ekonomi och han tjänar minst dubbelt så mycket som mig en normal månad.

Ibland följer han med på promenader och så, och vi planerar inför att bygga eget stall på gården och då skaffa en enkel och snäll pålle som han kan lufsa runt på :).
 
Ex hade aldrig något emot att jag hade häst när vi bodde ihop. Vi hade separat ekonomi och han ställde upp de gånger jag var på tjänsteresor eller annars inte kunde fixa pga olika omständigheter. Vi tjänade ungefär lika mycket och hade delad ekonomi så jag betalade hästarna själv. Nu är vi separerade och jag är glad att min förutsättning för att kunna hålla häst inte hänger på om jag är sambo eller inte.
 
Vi har gemensam ekonomi, båda jobbar heltid. vi har bott ihop i 5 år nu. Hästkostnaderna står jag själv för. Dock jobbar jag heltid med hästar, så har mina "privata" hästar uppstallade på arbetet, tillsammans med företagshästarna samt utbildnings-/inridnings-/försäljningshästarna som lämnas in. Min sambo är inte så hemskt involverad i hästeriet, men ställer gärna upp. Klart har även han sin favorit i stallet, blir att han pysslar lite extra med honom. I början utav vårt förhållande knorrade han lite om utgifterna till hästarna (då hade jag inte företag utan arbetade som beridare). Men nu har han förstått att det är inte lönt att knorra, det gör ändå ingen skillnad. Han vet om att hästarna går före honom. ;)
Men visst, han har blivit lite hästintresserad, han har även pratat om att skaffa sig en egen häst. Han har lämpligt valt ut att det skall vara en westernhäst, ibland alla dressyrhästar :eek:
Det ända som han klagar på för tillfället är att jag lägger för mycket tid på att kolla på hingstar och mindre på att städa :yuck: Men han inser väl snart att jag är inte den personen som brinner för städning, klart att det ska vara uppstädat men kanske inte pedantiskt :wtf:
 
Ex hade aldrig något emot att jag hade häst när vi bodde ihop. Vi hade separat ekonomi och han ställde upp de gånger jag var på tjänsteresor eller annars inte kunde fixa pga olika omständigheter. Vi tjänade ungefär lika mycket och hade delad ekonomi så jag betalade hästarna själv. Nu är vi separerade och jag är glad att min förutsättning för att kunna hålla häst inte hänger på om jag är sambo eller inte.

Helt min tanke. Jag vill inte behöva sälja hästen om det tar slut. Huset blir ju svårt att behålla men i övrigt är det viktigt för mig att veta att jag kan klara mig själv och behöver inte hålla kvar i förhållandet av ekonomiska orsaker.
 
Jag skulle som singel ha råd att ha kvar hästen om jag flyttade till lägenhet och flyttade hästen till ett stall nära stan. Vore ändå inte kul att bo kvar i huset om det tog slut.

Vilket vansinne förresten, stanna i ett förhållande pga ekonomi? Hur kasst lär inte det kännas?
 
Jag skulle som singel ha råd att ha kvar hästen om jag flyttade till lägenhet och flyttade hästen till ett stall nära stan. Vore ändå inte kul att bo kvar i huset om det tog slut.

Vilket vansinne förresten, stanna i ett förhållande pga ekonomi? Hur kasst lär inte det kännas?
Det är det många som gör, och många som skriver om det här på buke. Jag behöll huset efter separationen, funkar finfint. Jag älskar mitt hus, är glad att ha kvar det och att han har fått flytta. Dessutom bor jag billigare i huset än om jag hade flyttat mig och hästarna till lgh och andra stall. :D
 
Köpte hästen innan nuvarande sambo kom in i spelet. Betalar allt som har med min häst att göra själv.
När vi köpte hus ihop för 2 år sedan började vi med gemensam ekonomi för huset, katterna och mat. Jag jobbar allt från 80 -170 % på en månad. När jag närmar mig 150% tjänar vi ungefär lika mycket.. För att göra det rättvist la vi 50% av lönen efter skatt till husutgifter och renoveringar. Nu har vi dragit ner det till 40% för att ha lite pengar kvar också ;) Maten delar vi i efterhand. Jag har hästen som kostar och han har egna dyra hobbies, som skytte och bilar.
Om jag blir sjuk eller jobbar dygn så jag inte kan komma till stallet så hjälper han mig om jag ber honom. Försöker byta med de andra i stallet i första hand eller i alla fall så han slipper mocka. :) Jag vill inte tvinga honom att göra saker i stallet ofta så han tröttnar på att jag ber honom. Någon gång ibland fixar han gärna.
 
Inga problem hos oss...det enda min man gör är att bromsa upp mig när jag börjar mumla om fler djur, oavsett om det gäller hundarna , hätarna, katterna etc.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
836
Senast: Sassy
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: Myzan87
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 444
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp