Hur mycket lägger sig eran sambo/man sig i?

krambanan

Trådstartare
Tänkte bara höra med er andra som har en icke hästintresserad respektive som ni bor ihop med. Hur mycket bryr sig dom om vilka/hur många hästar ni har och vad ni gör med dom? Har ni gemensam eller delad ekonomi? Eget stall eller har ni hästarna inackorderade? Jobbar du heltid eller deltid och isåfall hur mycket?
 
Jag har en häst för tillfälle i eget stall, som min man har byggt åt mig. :)
Han lägger sig i när jag vill ha en till häst men inte har råd. :P
Jag jobbar ca 27 timmar i veckan men nu är jag mammaledig.
Bara jag börjar jobba och får råd så ska en häst till införskaffas. ;)
Vi har gemensam ekonomi men hästarna får ajg stå för själv, Han hjälper mig ibland om det krisar sig någon månad/gång, speciellt nu när jag e hemma.
 
Min man och jag har delad ekonomi och vi har ett barn. Vi jobbar båda heltid och jag har hästen inackorderad (på stuteriet som vi bor granne med). Egentligen så tycker han nog att det vore roligare om jag inte la så mycket tid och pengar på hästar, men han har förstått att jag är ett hopplöst fall och att jag mår bra av hästar. Nu har jag skickat hästen på utbildning och han ska visas på Kvalitén, och även min man tyckte att jag skulle göra denna jätteinvestering och att det ska bli kul att se hur det går på bedömningen. Han är jätteduktig på att hjälpa till med lastning mm och tog även helt ensam hand om min häst när jag var sjuk, trots att han inte är hästintresserad.
 
Vi har delad ekonomi men jag jobbar inte pga sjukdom men jag får in så jag kan betala min häst själv.

Han lägger sig inte i någonting, men ställer alltid upp om jag behöver hjälp. Vare sig det gäller pengar, tillsyn av hästen om jag är iväg, hjälper mig att köra honom till träningar om jag känner att jag behöver en hjälpande hand m.m.
Han gör allt utom att motionera honom :p

Jag har hästen inackorderad och angående hästens kostnader så är det fritt fram att spendera så mycket jag vill på honom så länge jag kan betala. Han har aldrig behövt hjälpa mig att betala något för hästen men gör det utan att tveka om pengarna skulle sina för mig en månad. Vi diskuterar dock alltid dyrare inköp m.m. för vi båda ska ha koll på vad pengarna går till.

Tex transporten vi köpte förra året. Där hade han fler krav på den än vad jag hade. Han ville ha boggie, inte äldre än 2000, i bra skick m.m. och jag kollade mer på hästens behov fast även jag ville ju ha en fin transport. Sedan är det han som underhåller den. Bytte bromsar och bromsbackar (?) förra året, har satt dit positionslampor på den och det ska tydligen upp backljus (?) med och nya skyltar också. Så där har jag inget att säga till om :p
Men skönt med en "gratis" verkstad ;)
Jag betalar inga delar utan han sköter om alla våra fordon. Det är lite av hans intresse.
Han tänkte tvinga mig att ta BE så han kan köpa en ännu flottare transport :nailbiting: :D
Han har redan BE så det hänger på mig typ :p

Vi bor i villa och köpte huset för ett år sen men han pratar ibland om att köpa gård för att kunna ha hästen hemma, men just nu passar inte en gård in i vårat liv.

Han vet att min häst är hela min värld och jag får vara med honom så mycket jag vill. Hästen är min allra bästa vän och det vet min man. Han skulle aldrig be mig ge upp honom eller spendera mindre tid i stallet. Han ser hur glad jag blir av hästen.
 
Jag och min partner bor ihop på halvtid just nu (typ, jag jobbar i Sthlm, han och hästen bor i Örebro och jag är där när jag inte jobbar). Vi har delad ekonomi (är inte särskilt noga, men betalar ungefär varannan gång när det kommer till mat och gemensamma nöjen) men jag vet att han skulle öppna plånboken innan jag ens hann be om det om det skulle behövas (men jag skulle be pappa innan jag bad honom, den pappagris jag är), han är sån helt enkelt. Ställer upp med praktiska saker med självklarhet också innan jag hinner be om det. Han är en hjälpsam själ :love:
 
Hästarna är mina och jag har yttersta ansvaret för dom och sköter allt själv om jag inte behöver hjälp, då ställer han självklart upp. Han ser hästarna som familjemedlemmar, ingen skillnad på dom eller hunden :) Vi har gemensam ekonomi, alla utgifter betalar vi tillsammans oavsett om det handlar om hästar, hans traktor, bilar eller dottern etc. Dyra inköp oavsett vad det är diskuteras alltid. Att hästarna ska ha mat, städat och motion är lika självklart för oss båda som att jag, han, hunden eller dottern behöver det. Så tiden med dom är ingen jag tänker på på det viset utan det är en självklarhet helt enkelt.

Omvårdnaden om alla djuren är som sagt självklar och inget varken jag eller han tänker på utan det bara är så. Min "egentid" är på hästryggen och hans "egentid" är när han kör traktor eller fixar med annat på gården. Skulle inte jag ha hästar skulle inte han ha behov av alla maskiner så våra intressen blir liksom gemensamma :) Skulle inte jag vara hemma och han ser att ena hästens eksemtäcke hänger snett fixar han självklart till det. Är vattnet slut fylls det på. Åskar det så dom springer i sken tar han in dom. Allt utan att jag behöver be honom, för som sagt det är självklarheter i vårt liv, inga krussiduller :)

Min man är fantastiskt och vi har ett bra och lättsamt liv tillsammans ihop med hästar, heltidsjobb, andra intressen och en liten dotter :):love:
 
Vi har delad ekonomi men jag jobbar inte pga sjukdom men jag får in så jag kan betala min häst själv.

Han lägger sig inte i någonting, men ställer alltid upp om jag behöver hjälp. Vare sig det gäller pengar, tillsyn av hästen om jag är iväg, hjälper mig att köra honom till träningar om jag känner att jag behöver en hjälpande hand m.m.
Han gör allt utom att motionera honom :p

Jag har hästen inackorderad och angående hästens kostnader så är det fritt fram att spendera så mycket jag vill på honom så länge jag kan betala. Han har aldrig behövt hjälpa mig att betala något för hästen men gör det utan att tveka om pengarna skulle sina för mig en månad. Vi diskuterar dock alltid dyrare inköp m.m. för vi båda ska ha koll på vad pengarna går till.

Tex transporten vi köpte förra året. Där hade han fler krav på den än vad jag hade. Han ville ha boggie, inte äldre än 2000, i bra skick m.m. och jag kollade mer på hästens behov fast även jag ville ju ha en fin transport. Sedan är det han som underhåller den. Bytte bromsar och bromsbackar (?) förra året, har satt dit positionslampor på den och det ska tydligen upp backljus (?) med och nya skyltar också. Så där har jag inget att säga till om :p
Men skönt med en "gratis" verkstad ;)
Jag betalar inga delar utan han sköter om alla våra fordon. Det är lite av hans intresse.
Han tänkte tvinga mig att ta BE så han kan köpa en ännu flottare transport :nailbiting: :D
Han har redan BE så det hänger på mig typ :p

Vi bor i villa och köpte huset för ett år sen men han pratar ibland om att köpa gård för att kunna ha hästen hemma, men just nu passar inte en gård in i vårat liv.

Han vet att min häst är hela min värld och jag får vara med honom så mycket jag vill. Hästen är min allra bästa vän och det vet min man. Han skulle aldrig be mig ge upp honom eller spendera mindre tid i stallet. Han ser hur glad jag blir av hästen.

Men vad skriver jag?!
Vi har gemensam ekonomi.
Jag tänkte nog att vi delade på pengarna :p
 
Han vet att min häst är hela min värld och jag får vara med honom så mycket jag vill. Hästen är min allra bästa vän och det vet min man. Han skulle aldrig be mig ge upp honom eller spendera mindre tid i stallet. Han ser hur glad jag blir av hästen.

Så kan man summera vårt förhållande också. Att det kostar är en smärre detalj, vi har ju råd.
 
Delad ekonomi. Jag har häst och han kör cross... kostar skjortan men så har vi roligt på vår fritid. Han säger aldrig något om inköpen. Han har full förståelse för att jag vill vara snygg i stallet. Det är i depån man vinner slaget, brukar han säga;)
Vi hjälps åt där vi kan. Jag vill verkligen att han fortsätter med crossen för att han tycker det är så kul. Så på vår och höst har han förtur på att vara borta från familjen, när det passar hans tider. Jag kan rida på sena kvällar, han kan bara köra när banorna är öppna. Jag slangar korv i kiosken på banan när det behövs, han slår ned stolp i backen i hagen, fäller träd, rensar sly. Han var med när vi förberedde Gasellen för inkörningen.
Han kanske inte riktigt vet värdet av all utrustning jag har men å andra sidan vet jag inte värdet av hans grejor och jag bryr mig inte. Inget är köpt på lånade pengar så det är ingen kostnad som tynger oss.
 
Gemensam ekonomi.
Sambon jobbar, det gör inte jag.
Sambon tycker om djur och är ofta med i stallet som medhjälpare och gnäller inte över att det är dyrt annat när han tycker att jag köper onödig utrustning (nackdelen med att ha en lite för insatt sambo :cautious:).
Däremot ser han det som helt okej att plöja ned pengar på bra träningar så vi blir bättre.
Har hästen inackorderad.
Sambon kan fixa allt med hästarna vid behov, vilket är behov titt som tätt.
Han fixar de praktiska sakerna som att laga gejer, slå stolp osv.
I våras tänkte jag sälja min häst, men sambon var den som ångrade sig först och ville ha kvar henne :D
 
När maken och jag slog våra påsar ihop så sa jag: -Du har med dig två barn in i detta äktenskap och jag har med mig en häst och tre katter och detta diskuterar vi aldrig mer. Och det har vi faktiskt aldrig gjort.
Han jobbar heltid, jag pluggar (pluggade och nu väntar på besked på nästa utbildning rättare sagt) och ekonomin är gemensam.
Hästen sköter jag själv, maken stannar till ibland och klappar henne lite. Det enda han gruffar om är när får köpa hem en fodersäck men då är det själva omvägen han gruffar om.
Han har en kollega som tävlar på elitnivå så nu vet han vad det verkligen KAN kosta med häst.

Något roligt är att jag hörde honom häromdagen när han satt i telefon och sa: Det blir billigare att hon har häst, annars skulle hon väl skena i affärer och göra av med det dubbla!
 
Vi har helt gemensam ekonomi, gifta utan barn, tack och lov!
Jobbar båda heltid och jag har en häst.
Har honom inackorderad.
Min man stöttar mitt intresse till 100% följer med på träningar och tävlingar och är bara världens bästa!
 
Jag har ingen häst längre, men hade fram till i höstas. Har dessutom mer eller mindre levt på min sambo de senaste två åren. Eller rättare sagt, jag har haft en mindre summa varje månad från ett sparkonto som täcker en liten del av mat och hyra, och i övrigt försörjde de pengarna min häst.
Så "på pappret" betalade jag min häst själv, men indirekt var det tack vare min sambo som jag kunde ha kvar honom. Vi har väl någon sorts semi-gemensam ekonomi, där de flesta pengarna läggs till gemensamma konton.

Sambon lade sig aldrig i mitt hästande, suckade aldrig över veterinärräkningar eller ens att det tog lång tid. Han var inte jätteintresserad av att följa med till stallet och "stå och titta" men tyckte om min häst och gjorde det ibland om jag ville ha hjälp, följde med till veterinär etc.

Nu har jag börjat jobba och bidrar mer till hushållsekonomin, har som sagt dock inte häst längre. Tror inte att sambon skulle lägga sig i om jag ville skaffa häst igen (vill dock inte just nu), han skulle förstå att det var något jag ville göra, helt enkelt. Han har dessutom ett jaktintresse, vilket inte heller direkt är direkt gratis. Med andra ord är ingen av oss i position att säga något om den andres dyra intressen, och vill väl egentligen inte heller. Har vi råd så har vi råd, helt enkelt, och den dag vi inte har råd så får vi ta diskussionen då om vart pengarna ska gå.
 
Jag hade hästar när vi blev tillsammans och då var jag extremt tydlig med att hästarna går först. Alltid.

Det var alltså de premisserna han godkände genom att bli tillsammans med mig.
Efter hästbyte och att vi fått barn så har balansen ändrats något men faktum är att jag alltid kommer äga häst.

Vi köpte nytt hus förra året och här kan vi ha hästarna hemma.
Under höst och vinter har min älskade sambo stått i ur och skur för att göra stall /lösdriften beboeligt.
Nu i sommar färdigställs bygget för att kunna påbörja nästa projekt - garage.
Han har alltså också ett stort och dyrt intresse i sitt bil/motorintresse och det tror jag har varit till fördel för att förstå mitt hästintresse.

Visst tycker han om mina två hästar, och han hjälper till om jag ber om det, men han är inte hästintresserad.

Vi har delvis delad ekonomi.
Jag står för mitt intresse och han för sitt. Familjekostnader delar vi på i den mån det går.
Hästbygget går dock på det gemensamma eftersom det är en investering som ökar värdet på fastigheten.
 
Vi har en häst på vintern och ytterligare två ponnys på sommaren, vi har inacorderad under vintern och hemma på sommaren. Vi har delad ekonomi jag jobbar 85% han 100%, vi har ett barn.

Han muttrar i bland att det går åt pengar, men mest för att muttra för muttrandes skull.
Han stöttar mig till fullo med hästarna.
Jag sköter det mesta med hästarna själv men behöver jag hjälp så hjälper han till. Han brukar släppa ut hästarna när de är här hemma och står installerade.
 
Vi har typ delad, gemensam ekonomi:D jag tjänar nästan dubbelt så mycket som min sambo, så självfallet betalar jag för min häst själv. Men skulle jag be honom om ekonomisk hjälp så självfallet hjälper han till.
Min sambo hjälper till när jag ber honom, med att typ byta däck på släpet, stängsla eller som när vi fick åka till djursjukhuset med sto och föl.

Det dagliga arbetet sköter jag själv däremot, alltid. Min sambo är hästallergisk och tål inte hö, så jag skulle aldrig "kräva" något av honom där. Plus att jag vill ha intresset för mig själv.

Och självfallet respekterar han mitt intresse till 100%, precis som jag respekterar hans intressen.
 
Vi har gemensam ekonomi när det gäller hushållet, lån på huset och gemensamma nöjen. Jag betalar min häst och han betalar för sina hobbys.

Inget gnäll alls här, kanske blir lite mycket hästprat ibland bara ;) Brukar ventilera om det har gått dåligt, dock så brukar jag svara på mina egna funderingar medans han mest håller med.. :D

Nu har jag en tvååring, men han skulle kunna tänka sig att följa med på treårstestet och i framtiden komma och kolla på tävlingar.

Följde för ett par veckor sedan och stolpade ny hage, kaffe och fika fungerade som mutning!
Har fått upp honom två gånger på hästryggen på våra tre år, så helt omöjligt är det väl inte att utveckla intresset lite ;)
 
Tänkte bara höra med er andra som har en icke hästintresserad respektive som ni bor ihop med. Hur mycket bryr sig dom om vilka/hur många hästar ni har och vad ni gör med dom? Har ni gemensam eller delad ekonomi? Eget stall eller har ni hästarna inackorderade? Jobbar du heltid eller deltid och isåfall hur mycket?

Har för tillfället ingen häst, har just förlorat andra hästen på mindre än ett år. Men jag har haft häst hela mitt liv och hade det när jag träffade maken. Vi har delad ekonomi, men den som behöver pengar får givetvis av den andra om det går ( oftast är det jag som behöver pengar) Maken har inget häst intresse alls, är lite hästrädd, tyckte dock väldigt mycket om den senaste hästen, så han var ofta i stallet, betade henne och försökte lära henne tricks med hjälp av en morot, tidigare hästar har han inte brytt sig så mycket om. Men han ansåg att denna var intelligent och snäll. Hästarna har alltid varit inackorderade. Jag och han jobbar heltid, han är dock mer välbetald. Nu när jag är hästlös igen så stöttar han mig 100 % om jag har planer på att köpa en ny häst, men samtidigt är han livrädd för det då han vet hur ledsen jag blir varje gång jag förlorar dem, så han vill verkligen att jag tänker över ifall det är värt att gå igenom det igen.
Glömde ju, min andra "storhäst" köpte faktiskt maken till mig som ettåring, inte på grund av att han gillar hästar men han visste att jag ville ha den!
/B
 
Tänkte bara höra med er andra som har en icke hästintresserad respektive som ni bor ihop med. Hur mycket bryr sig dom om vilka/hur många hästar ni har och vad ni gör med dom? Har ni gemensam eller delad ekonomi? Eget stall eller har ni hästarna inackorderade? Jobbar du heltid eller deltid och isåfall hur mycket?
Jag har två hästar hemma i stall som vi byggt. Han är så nöjd, för han spelar golf, och hu mycket tid eller pengar han än lägger på det kommer han aldrig upp i min nivå ;) Han hjälper till med tyngre grejer, kör ut hö, fixar staket och sånt. Den bäste :love:
 
Min pojkvän var redan hästintresserad när jag träffade honom (för ett år sedan). :D Han hade då ridit på ridskola i 3 år men hade inte så stora kunskaper om stall- och skötselbiten.

Jag har egen häst, inackorderad, och pojkvännen är med i stallet nästan varje dag. Vi delar på skötsel, han packar höpåsar och fixar mat medan jag mockar, borstar vars en sida på hästen osv. Hästen är en körhäst och pojkvännen kan numera sela på helt själv och får även sköta tömmarna när vi är ute. När vi fick hem 400 höbalar som skulle upp på loftet så hjälpte pojkvännen till och han backar inte heller för att mocka hagen. Är jag bortrest eller om det passar bättre tidsmässigt att han svänger inom stallet på vägen hem från sitt jobb, så fixar han det själv.

Vi bor ihop sedan ett halvår tillbaka, delar hushållskostnaderna men har inte gemensam ekonomi i övrigt. Jag betalar allt till hästen själv (förutom morötter som pojkvännen förser hästen med), men jag vet att han inte skulle tveka eller klaga om jag bad om hjälp. Kan man ha det bättre? :love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
836
Senast: Sassy
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: Myzan87
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 444
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp