Hur mycket kraftfoder kan man ge som max per gång?

F

Fitness

Som rubriken lyder: Hur mycket foder räknat i kg kan man ge som max på en och samma gång utan att det blir skadligt till ett halvblod på 170 cm?

Sv: Hur mycket kraftfoder kan man ge som max per gång?

Rekommendreat från (mitt favvoställe) SLU är 0.4 kg spannmålsbaserat kraftfoder (alltså havre, korn etc) per 100 kg kroppsvikt och utfodring. Säg att 170 cm hästen väger 600 kg, så är alltså maxgivan per tillfälle 2.4 kg. Jag skulle dock helst ge lite mindre, för att inte tänja på gränserna.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka