Hur mycket kraftfoder ger man föl?

B

Butterfly

Hej!
Några vänner till mig har 4 föl födda mellan Maj och Juli 2006
Var där en kväll och såg att dom fick väldigt mycket kraftfoder. Det ska dom väl inte ha:confused:Jag kan inte säg exakt hur mycket dom fick men dom fick typ en skopa (Kolla inte så noga såg sen hur mycket det var i krubban) Ingen av dessa föl "gör" ju något dom går bara i hagen och busar. Hur mycket kraft foder ger man ett föl om man ger något? Vågar inte säga något till dom ifall jag har fel. Tacksam för svar!

Sv: Hur mycket kraftfoder ger man föl?

Föl går ju jätte mycket, faktiskt. Dom växer ju så det knakar och har ett helt annat näringsbehov än en vuxen häst/ponny. Plus att dom har stort behov av "byggstener" till sitt växande i form av proteiner, mineraler och aminosyror.
Vissa tror att det skulle räcka med grovfoder men fölen tarmar är inte helt färdigutveckalde och kan inte bryta ner det till allt som dom behöver. De är egentligen gjorda för att leva på fölmjölk och gräs. Så när gräset försvinner på hösten och stoet inte längre dias behövs ersättning i form av kraftfoder för att fylla alla behov hos den växande hästen.
Om du tittar under både foder och avel så finns där trådar där folk lagt in sina foderstater till fölen.

Jag hade ett russföl för några år sedan, och eftersom vårt hö hade så låga värden så fick vi komensera upp det med kreftfoder. Tror hon åt runt ett kg krafft breed eller protein/dag. Just för att komma upp i de värden hon behövde för att kunna växa som hon skulle

Föl går ju jätte mycket, faktiskt. Dom växer ju så det knakar och har ett helt annat näringsbehov än en vuxen häst/ponny. Plus att dom har stort behov av "byggstener" till sitt växande i form av proteiner, mineraler och aminosyror.
Vissa tror att det skulle räcka med grovfoder men fölen tarmar är inte helt färdigutveckalde och kan inte bryta ner det till allt som dom behöver. De är egentligen gjorda för att leva på fölmjölk och gräs. Så när gräset försvinner på hösten och stoet inte längre dias behövs ersättning i form av kraftfoder för att fylla alla behov hos den växande hästen.
Om du tittar under både foder och avel så finns där trådar där folk lagt in sina foderstater till fölen.

Några påpekanden..

Ett föl har inte helt annat behov än en vuxen häst egentligen. Ett föls behov av MJ är ganska nära (något högre bara) underhållsbehovet för den förväntade vuxenvikten. Dvs ett föl som beräknas väga 500 kg som vuxen har ungefär samma behov av MJ som underhållsbehovet för 500 kg vuxen häst. Däremot har de precis som du påpekat ett betydligt större behov av proteiner m.m.

Sen är det INTE korrekt att föl behöver kraftfoder för att deras tarmar inte är 'färdiga' att utnyttja stråfoder. Tvärtom, kruxet med föl är snarare att de inte är riktigt designade att ta hand om KRAFTfoder. (De flesta klarar det dock bra om de bara inte avvänjs för tidigt). Redan från ganska späd ålder klarar de av att utvinna näring från gräs, det tar längre tid för tarmsystemet att kunna ha nytta av kraftfoder.

Dock räcker oftast inte värdet på stråfodret till, de orkar inte äta så mycket som krävs för att täcka behovet. Men det handlar eg bara om att hitta ett stråfoder med korrekta värden. Ett föl som behöver äta 60 MJ per dag och säg för enkelhetens skull 600 gr SRP per dag och orkar äta 5 kg hö täcker sitt behov på höet OM höet har minst 12 MJ/kg foder och 120 gr SRP/kg foder. Det finns sådant hö, och håller det dessutom 'rätt' mineralvärden (sånt finns också) är det otroligt lite du behöver komplettera med, i princip bara lysin, selen och vitaminer.

De flesta har dock inte sådant hö, och då måste det kraftfoderkompletteras. Med vad och hur mkt beror helt på hur mkt stråfoder fölet petar i sig (de är ju individer och vissa har mer aptit än andra, och vissa äter fortare och mer än andra) och värdena på stråfodret samt vad det är för föl (dvs vad det har för behov.).

Några påpekanden..

Ett föl har inte helt annat behov än en vuxen häst egentligen. Ett föls behov av MJ är ganska nära (något högre bara) underhållsbehovet för den förväntade vuxenvikten. Dvs ett föl som beräknas väga 500 kg som vuxen har ungefär samma behov av MJ som underhållsbehovet för 500 kg vuxen häst. Däremot har de precis som du påpekat ett betydligt större behov av proteiner m.m
.:bow: Alldeles riktigt!

Vi behöver lära av galoppsporten hur föl ska fodras.
En ung häst som får allt den behöver är i gott hull o har mkt muskler- om den får röra sig med andra.

Den har då betydligt bättre förutsättningar att bli en stark o hållbar individ- även lättfödd.

.:bow: Alldeles riktigt!

Vi behöver lära av galoppsporten hur föl ska fodras.

Mjaaa, med tanke på att galoppaveln i mångt och mycket prioriterar väldigt snabbväxande individer, och ofta fodrar för maximerad tillväxt, för att få dem så färsiga som möjligt så tidigt som möjligt så de kan tävla som tvååringar, och de problem med OCD osv det kan medföra, så vet jag inte direkt om jag tycker att galoppsportens utfodring är så mkt att ta efter så. Däremot har både travet och galoppen oftast en väldigt sund syn på fölets rörelsebehov osv under dess första år (tills de hamnar i stallarna för inridning som åringarna...)

En fölunge kan sällan äta så mkt att den blir tjock om man inte fodrar uppåt väggarna.
OCD kan de få fast de hålls kort på mat, som min-arvsanlag.

Läste för en del år sen att arv, men även blodsockerhalten hade med det att göra.
Alltså mat vid för få tillfällen kan ge defekter.

En fölunge kan sällan äta så mkt att den blir tjock om man inte fodrar uppåt väggarna.
OCD kan de få fast de hålls kort på mat, som min-arvsanlag.

Läste för en del år sen att arv, men även blodsockerhalten hade med det att göra.
Alltså mat vid för få tillfällen kan ge defekter.

Visst är OCD ärftligt, men man KAN fodra för snabb tillväxt. De blir sällan feta, de växer för fort istället.

Kolla på min, som av mammas mjölk och inget annat växte åt helvete för fort, och fick problem av det. Mjölken var för kraftig helt enkelt. Hade det varit idag hade jag plockat bort dem från betet helt och fodrat hö (iom att jag inte hade sämre bete), men 'de' (vet etc) trodde ju det skulle ge sig ändå.

Men det är jättelätt att fodra fram forcerad tillväxt på föl! De blir inte större än de 'skulle' blivit, men de når den genetiskt programmerade höjden snabbare. På bekostnad av annat (t ex att skelettet växer så fort att senor och ligament och muskler inte hinner med, eller att hållbarheten på skelettet blir sämre).

Det finns studie på studie som klarlagt detta, likväl somd et finns studie på studie som visar att de storväxt och snabbväxande löper betydligt större risk att drabbas av OCD (även om inte alla i den gruppen gör det, och även om inte alla små långsamväxare slipper). Faktum är ju att just genetiskt programmerad att växa snabbt, dvs det som man i mångt och mycket avlat fram medvetet på fullblod, ger en ökad risk för OCD, även vid korrekt utfodring. Så det är eg 'dubbel' arvbarhet på OCD, dvs dels den rent genetiska, och dels om individen genom arv är 'designad' att bli stor, och växer snabbt.

Ett föl som behöver äta 60 MJ per dag och säg för enkelhetens skull 600 gr SRP per dag och orkar äta 5 kg hö täcker sitt behov på höet OM höet har minst 12 MJ/kg foder och 120 gr SRP/kg foder.
Problemet är att sånt hö ofta är alldeles för fiberfattigt för att hästarna ska vilja äta det. Jag fick ju hem ett magert fölskrangel som jag skulle göda upp. Köpte det mest fantastiska, härliga, gröna, väldoftande hö jag kunde hitta, med näringsvärde för högproducerande mjölkkor. Fölskranglet åt i bästa fall ett par tuggor om dagen. Det vanliga höet slank däremot ner (har läst på flera ställen om folk som har haft liknande problem med fiberfattigt hö, med koliker, matvägran et c). Det problemet verkar dock inte finnas med lusern, tack och lov.

Ett föl som behöver äta 60 MJ per dag och säg för enkelhetens skull 600 gr SRP per dag och orkar äta 5 kg hö täcker sitt behov på höet OM höet har minst 12 MJ/kg foder och 120 gr SRP/kg foder.
Problemet är att sånt hö ofta är alldeles för fiberfattigt för att hästarna ska vilja äta det. Jag fick ju hem ett magert fölskrangel som jag skulle göda upp. Köpte det mest fantastiska, härliga, gröna, väldoftande hö jag kunde hitta, med näringsvärde för högproducerande mjölkkor. Fölskranglet åt i bästa fall ett par tuggor om dagen. Det vanliga höet slank däremot ner (har läst på flera ställen om folk som har haft liknande problem med fiberfattigt hö, med koliker, matvägran et c). Det problemet verkar dock inte finnas med lusern, tack och lov.

Aldrig varit med om det men det är möjligt det är ett problem. Lite nyfiken på om fiberfattigheten är kopplad till den höga MJ eller något annat? Jag har ju andra hästar som inte ens bör TITTA på sådant hö (med 12 MJ/kg foder), så jag har haft hö med 8 - 8.5 MJ/kg foder (dvs mer normalt värde) samt kvot på 10 - 12. (Dvs 85 gr srp och uppåt). Inga problem där, så det verkar inte vara kvoten som är problemet utan MJ i sådana fall? *nyfiken*

Men mitt svar var för att belysa att det är fel att föl inte kan 'klara sitt behov' på enbart hö, hur mycket/litet av behovet de måste ha i kraftfoder beror ju på hur mycket hö de äter och vilka värden höet har.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 654
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 562
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025