Hur mycket kostar en storhäst?

(Ja, rubriken är förstås en väldigt förenklad sammanfattning av min fråga)
Jag har lite smått börjat tänka på en framtida övergång till storhäst. Det är absolut inte dags än, men NÄR det är dags, OM det blir det, funderar jag på hur mycket häst jag kan få för pengarna. Det här är alltså absolut ingen sökes-annons, utan en fråga kring på ett ungefär vad en sån häst kan tänkas kosta.
Det jag då skulle vilja titta efter är en häst på ca 160, max 165. Ungefär 5-13 år och gått 110 med okej resultat, även pay and jump på den höjden skulle vara okej så behöver inte vara "riktigt tävlad" så att säga. I övrigt en frisk och schysst häst helt enkelt.

OM dagen för övergång skulle komma, så skulle jag förmodligen ha ca 70-80 tusen att röra mig med om jag skulle sälja de två ponnyer som isåfall vore aktuellt, förutsatt att de är i samma skick då som nu. Är de lite mer tävlade kanske jag skulle kunna få ut lite till.
Skulle det räcka till den typen av häst, eller måste jag tänka om?

Går att göra fynd.
Köpte en 12 åring som tävlat upp till 135-140, frisk och kry, i kondis men ej tävlingskondis. Inga röntgenfynd eller what so ever. 45 000:- Har haft den i 4 år nu och peppar peppar, inte varit ngt problem alls med den. Förstår det är ovanligt med såna här fynd men jag anser inte det vara omöjligt att hitta en häst för din budget. Vet för övrigt två fina som passar in på dina krav just nu.
 
Jag har köpt 2 hästar för bra mycket mindre än 70". En med resultat i 130 och en i 150.
den som gått 150 var då 16 år. 130 hästen var då jag köpte 8år.
Så man kan ramla över utbildade hästar för bra pris :), helgalna iofs men med bra pris ;).
Nu när jag är lite halvt ute efter en ny så är budgeten på noll, håller jag mig till att ha stora ögon på alla häst sidor och försöka vara väldigt öppen för olika raser. Och kommer en intressant häst fram så får jag ordna pengar då ;).
 
helgalna iofs men med bra pris ;).
Behöver inte vara helgalna heller. Vem som helst som ridit lite i princip hade kunnat sitta upp på min ovan nämda häst. Riktigt fin läromästare :)
Känner det är lite av en myt att billig häst="helgalen" häst. Men det är ju din erfarenhet och den tar jag inte i från dig.
 
Ca. 120 000:-, mer om den är så ung som 5-6 år gammal.

Och då menar jag sjyssta hästar med medelkapacitet men som är välridna och lyhörda, men ändå så pass toleranta att man som amatör kan rida och hantera dem. Sådana hästar växer inte på träd direkt.
 
Jag tror inte du får en häst som går stadiga nollor på den höjden för de pengarna, men definitivt en som skulle kunna gå den höjden med rätt träning. Allrahelst om du är beredd att tumma på att den ska vara okomplicerad och väl grundutbildad, utan kan tänka dig en häst som kanske bockar, blir istadig eller kastar sig iväg ibland, och där man kanske får komplettera en del av grundjobbet själv. Eller att den har gått den höjden, men inte felfritt, utan brukar få några bommar eller nåt stopp med sig.

Ska den vara trevlig, okomplicerad och välriden, och ha hoppat den höjden felfritt, så tror jag snarare den kostar runt 100 000.

Jag håller nog med här.
Det är klart att man kan fynda och faktiskt hitta just den hästen för de pengarna men lätt blir det nog inte.

Men, om jag ska gå till min ras (fjordhäst) så får du ju nästan betala de pengarna för en riktigt bra fjordhäst med bra gångarter och ok utbildning. Tänker att det finns nog större chans att hitta fynd i den rasen då vi har svårt att veta dess värde men på hlb-sidan är det nog svårare.
 
Jag tror inte du får en häst som går stadiga nollor på den höjden för de pengarna, men definitivt en som skulle kunna gå den höjden med rätt träning. Allrahelst om du är beredd att tumma på att den ska vara okomplicerad och väl grundutbildad, utan kan tänka dig en häst som kanske bockar, blir istadig eller kastar sig iväg ibland, och där man kanske får komplettera en del av grundjobbet själv. Eller att den har gått den höjden, men inte felfritt, utan brukar få några bommar eller nåt stopp med sig.

Ska den vara trevlig, okomplicerad och välriden, och ha hoppat den höjden felfritt, så tror jag snarare den kostar runt 100 000.

Den skulle mest behöva ha gått 110 och tagit sig runt liksom, behöver inte ha X antal felfria rundor i bagaget. Hellre bommar ner än en som stoppar dock. Som övergångshäst skulle jag vilja ha en som inte har massa olater för sig i ridningen, det räcker med allt ponnyhyss och tillhörande bockningar, stegringar och istadighet jag har idag :angel:
Sen behöver den egentligen inte vara så jäkla välriden på marken, sånt jobb gör jag gärna själv. Kan det vara ide då att titta på t.ex. irländare? De är ju ofta inte så välskolade på marken, enligt min erfarenhet, men schyssta att hoppa med.

Jag får helt enkelt träna och tävla som sjutton med ponnyerna så deras värde ökar, så jag har råd med en bra häst om den dagen kommer :D
 
Hur är det förresten med de som är ännu mindre? Runt 155 typ? Jag skulle mer än gärna kunna tänka mig t.ex. en övervuxen ponny, men de kanske också är rätt dyra. Jag har så himla dålig koll på storhäst :o
 
Den skulle mest behöva ha gått 110 och tagit sig runt liksom, behöver inte ha X antal felfria rundor i bagaget. Hellre bommar ner än en som stoppar dock. Som övergångshäst skulle jag vilja ha en som inte har massa olater för sig i ridningen, det räcker med allt ponnyhyss och tillhörande bockningar, stegringar och istadighet jag har idag :angel:
Sen behöver den egentligen inte vara så jäkla välriden på marken, sånt jobb gör jag gärna själv. Kan det vara ide då att titta på t.ex. irländare? De är ju ofta inte så välskolade på marken, enligt min erfarenhet, men schyssta att hoppa med.

Jag får helt enkelt träna och tävla som sjutton med ponnyerna så deras värde ökar, så jag har råd med en bra häst om den dagen kommer :D

Eller vara utan häst ett par månader, och lägga de pengarna på inköpssumman istället?

Bra irländare verkar, tycker jag, inte finnas så många av. Jag rider själv en irländare som kunde typ gå rakt fram och svänga vid inköp, och kostade max 20 000. Den är mycket snäll och lättutbildad, och duger bra för de allra lägsta klasserna. Men 1,10 skulle vara att begära för mycket av en snäll häst som alltid gör sitt bästa, men helt enkelt inte har den kapaciteten.

Men kan du tänka dig att chansa så tror jag säkert att du kan få en häst som aldrig gått 1,10 men skulle kunna göra det med rätt ryttare för pengarna.
 
Hur är det förresten med de som är ännu mindre? Runt 155 typ? Jag skulle mer än gärna kunna tänka mig t.ex. en övervuxen ponny, men de kanske också är rätt dyra. Jag har så himla dålig koll på storhäst :o
Enligt min erfarenhet är såna hästar oftast billigare, efterfrågan brukar inte vara så stor där. Har man tur dyker något sånt guldkorn upp. :) (jag letade hästar som var max 160, provred en hel del små och bra hästar)

Men samtidigt vill man inte "producera" så små hästar heller, så det kanske kan vara svårare att hitta i vissa fall? Tycker aveln borde fokusera mer på mellanmjölkshästar än stora stjärnor som är för mycket för den typiska hobbyryttaren :p (fast ja, jag vet att det kostar massor att föda upp hästar och det kostar lika mycket i drift för en mellanmjölkshäst som en elithäst vilket gör det mer lönsamt om man satsar på eliten)
 
Behöver inte vara helgalna heller. Vem som helst som ridit lite i princip hade kunnat sitta upp på min ovan nämda häst. Riktigt fin läromästare :)
Känner det är lite av en myt att billig häst="helgalen" häst. Men det är ju din erfarenhet och den tar jag inte i från dig.
Ja mina var lagom galna ^_^. Eller i alla fall för svåra för mig, den äldre var jätte fin och snäll på marken men i hoppningen och uteritter så var det ingen broms öht, dvs kunde inte ens rida över en bom på marken utan att hästen hoppade som om det vore 160 och drog iväg som en galning.. "kunde inte" gå i hagen då hon skenade konstant.

Den yngre var svår i hanteringen, sparkade i boxen, gick inte att lasta i släp, kunde knappt heller vara ute och att gå i form var knappt möjligt. Bättre över hinder.

10" och 45" kostade de, på båda hade priset dalat en hel del från vad säljarna ville ha från början :angel:.

Men ja det var ju hästar som gick stadigt I hoppningen och faktiskt hade bra utbildningar även om de hade ett helt berg med olater.
Hade någon bättre än mig köpt den yngre så hade hon nog retts ut mycket snabbare än vad jag gjorde och skippat alla bakslag som kom av min okunskap pch orutin i ridningen.

Hästar som inte har några skavanker i lynnet eller kroppen, och som säljaren inte bara vill bli av med ligger i regel mycket högre i pris även om man kan ramla över guldkorn :).
 
Jag har ingen aning om vad hästar kostar i dagsläget, eller ja, den typen av hästar. Men jag minns för 12 år sen när jag letade min första stora häst. Då kunde man få en skaplig hopphäst som Hade resultat i 130 och även rörde sig mkt bra, runt 8 år sådär, med bra stam, helt utan olater, skadefri etc. För 75 lax. Nu får man väl åtminstånde dubbla det priset? :-)
 
Kollar du priser på hästnet är de förhållandevis höga. Sen vet man inte vad folk får betala i slutänden.
Jag hade inte jättehöga krav på min häst. Ok grundgångarter, grundriden, snäll och lättsam. Ju mer riden desto bättre såklart. Kunde betala runt 80' men helst runt 60. Provred inte jättemånga under ett år, för inte så många matchade till det priset. De som gjorde det stog gärna alldeles för långt bort eller så var det redan många som skulle komma och kolla.

Hittade tillslut en som var riden men inte utbildad i grannkommunen. Men i övrigt stämde bra och priset var nästan gratis :D så det var bara att slå till.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 379
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: zarmino
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 842
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 724
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp