Hur mycket kostar en storhäst?

Miljon

Trådstartare
(Ja, rubriken är förstås en väldigt förenklad sammanfattning av min fråga)
Jag har lite smått börjat tänka på en framtida övergång till storhäst. Det är absolut inte dags än, men NÄR det är dags, OM det blir det, funderar jag på hur mycket häst jag kan få för pengarna. Det här är alltså absolut ingen sökes-annons, utan en fråga kring på ett ungefär vad en sån häst kan tänkas kosta.
Det jag då skulle vilja titta efter är en häst på ca 160, max 165. Ungefär 5-13 år och gått 110 med okej resultat, även pay and jump på den höjden skulle vara okej så behöver inte vara "riktigt tävlad" så att säga. I övrigt en frisk och schysst häst helt enkelt.

OM dagen för övergång skulle komma, så skulle jag förmodligen ha ca 70-80 tusen att röra mig med om jag skulle sälja de två ponnyer som isåfall vore aktuellt, förutsatt att de är i samma skick då som nu. Är de lite mer tävlade kanske jag skulle kunna få ut lite till.
Skulle det räcka till den typen av häst, eller måste jag tänka om?
 
Jag tror absolut du kan få en trevlig häst för dom pengarna :) det är ju inga större krav du kräver och 110 är ju ingen höjd direkt så det borde inte vara några svårigheter. Har sett mer än 1 häst med dom kriterierna för 65".
 
Jag tror att speciellt höjden kan spela in positivt här, för dig. Många vill ha hästar över 165cm, vilket gör att dessa blir dyrare, och mindre hästar blir mindre attraktiva (dvs då också billigare för oss som vill ha mindre häst).

Jag hade nog även i ditt fall kanske höjt högsta åldern något. I Sverige är vi, över lag, väldigt rädda för att köpa hästar som kommit in i tonåren (typ). De flesta hästar har där många år kvar. Och att då titta på tex en 15åring kan ge dig ytterligare lite mer häst för samma pengar.
 
Jag letar efter samma och har en budget på 150.
Hittar nästan inga hästar alls tyvärr.
De flesta har minst sagt urusla resultat eller så är de för stora.
 
Nu ska jag absolut inte ha någon häst till på många år (har ju redan världens bästa Herr Häst :love:).
Men om jag skulle leta efter häst någon gång i framtiden skulle det också vara med ungefär samma krav som dig, fast LB-LA dressyr istället för 110 (LB) hoppning. Och för samma budget.
Om man tittar på salusidor (nu iaf) verkar det vara stört omöjligt att hitta nyss nämnda. Antingen är de bara enkla skogsmullar för 40-60, eller så har de gått en gdk LA lokalt, och kostar då 120 :cautious:
 
Dom kan vara svåra ja. Men det dyker upp en och annan. Och det finns iaf ett försäljningsstall som har hästar i den prisklassen som har ett bra rykte. Så det gäller väl att reta på rätt ställe och vara beredd på att åka långt.
 
Jag letar häst just nu, en trevlig hobbyhäst i samma storlek som du vill ha. Grundriden och inhoppad, har en budget på runt 70, men hittar ingen som ens är tillräckligt intressant för att kolla på. Så just nu är det nog svårt att hitta det du vill ha för det priset.
Samma hästar kommer ut på annons om och om igen för de inte blir sålda. Trodde inte det skulle vara såhär svårt att hitta en trevlig häst, har hittat häst relativt fort förr!
 
Tror absolut att du kan hitta en häst som passar dig i den prisklassen och med de kriterierna.

Tror du tänker helt rätt när det börjar bli dags att lämna ponnytiden.
 
Verkar vara lite olika svar alltså! Jag har tyckt förr att det vimlar av såna hästar för runt 70, men när jag nu tittade lite snabbt bara för att se hur det ser ut hittar jag typ ingen för under 100 tusen :crazy: Det tycker jag låter lite mycket för en okej hobbyhäst, den behöver ju inte ha kapacitet för 140 liksom.

@Elo Jag är inte rädd för gamla hästar överlag, har 2 mer eller mindre "gamla" ponnyer som är väldigt fräscha än :) Men när/om jag ska köpa storhäst vill jag ha möjligheten öppen att sälja efter några år och köpa t.ex. en unghäst, och det är ju betydligt svårare att sälja en 17-18-åring och få något för den, än en som är max 15 :)
 
Jag tror att mycket handlar om storleken, det är inte så vanligt numera att hitta hästar som är under 165 cm. Så mitt tips är att även titta på lite större hästar men i en kanske ädlare modell, som inte känns så tung att rida.
 
Jag tror att mycket handlar om storleken, det är inte så vanligt numera att hitta hästar som är under 165 cm. Så mitt tips är att även titta på lite större hästar men i en kanske ädlare modell, som inte känns så tung att rida.

För mig handlar det om gångarter. Jag kan inte rida en häst med stor gång, är för trasig i kroppen. Stor och ädel ger nästan alltid stora gångarter.
 
För mig handlar det om gångarter. Jag kan inte rida en häst med stor gång, är för trasig i kroppen. Stor och ädel ger nästan alltid stora gångarter.
Håller med dig till en viss del, men även stora hästar (upp tom 170 cm) kan röra sig mindre och mjukt, likaså mindre hästar kan röra sig stort. :)
 
Absolut kan det vara så. Men hitintills har jag inte hittat någon stor som fungerat.
Sen blir allt så mycket jobbigare i hanteringen. Högt att sadla, jobbigt med täcken, tar stor plats osv.
Jo, det blir det såklart. Kanske titta på något med lite fbl i, de brukar bli mindre
 
Jag föredrar de som är lite grövre i modellen, ponnystuket. Liten, krallig, snabb och vändbar.
Måste det vara ett hbl? För annars hade jag tipsat om WC, då de är mindre storlek, pigga, vändbara, snälla, multitalanger, underbart temperament och grövre. Det finns ju både den sportiga modellen och den äldre/traditionella modellen :)
 
Måste det vara ett hbl? För annars hade jag tipsat om WC, då de är mindre storlek, pigga, vändbara, snälla, multitalanger, underbart temperament och grövre. Det finns ju både den sportiga modellen och den äldre/traditionella modellen :)

Nej, det måste det absolut inte. Jag kollar på allt men hittar ändå inget som passar.
 
(Ja, rubriken är förstås en väldigt förenklad sammanfattning av min fråga)
Jag har lite smått börjat tänka på en framtida övergång till storhäst. Det är absolut inte dags än, men NÄR det är dags, OM det blir det, funderar jag på hur mycket häst jag kan få för pengarna. Det här är alltså absolut ingen sökes-annons, utan en fråga kring på ett ungefär vad en sån häst kan tänkas kosta.
Det jag då skulle vilja titta efter är en häst på ca 160, max 165. Ungefär 5-13 år och gått 110 med okej resultat, även pay and jump på den höjden skulle vara okej så behöver inte vara "riktigt tävlad" så att säga. I övrigt en frisk och schysst häst helt enkelt.

OM dagen för övergång skulle komma, så skulle jag förmodligen ha ca 70-80 tusen att röra mig med om jag skulle sälja de två ponnyer som isåfall vore aktuellt, förutsatt att de är i samma skick då som nu. Är de lite mer tävlade kanske jag skulle kunna få ut lite till.
Skulle det räcka till den typen av häst, eller måste jag tänka om?

Jag tror inte du får en häst som går stadiga nollor på den höjden för de pengarna, men definitivt en som skulle kunna gå den höjden med rätt träning. Allrahelst om du är beredd att tumma på att den ska vara okomplicerad och väl grundutbildad, utan kan tänka dig en häst som kanske bockar, blir istadig eller kastar sig iväg ibland, och där man kanske får komplettera en del av grundjobbet själv. Eller att den har gått den höjden, men inte felfritt, utan brukar få några bommar eller nåt stopp med sig.

Ska den vara trevlig, okomplicerad och välriden, och ha hoppat den höjden felfritt, så tror jag snarare den kostar runt 100 000.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 379
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: zarmino
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 842
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 724
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp