Hur mycket kommer en häst ihåg?

tess91a

Trådstartare
Hej

(Hoppas tråden ligger rätt)

Hur mycket kommer en unghäst (Kallar det unghäst då jag fortfarande anser att en sådan häst är "unghäst") ihåg om man rider in den (grundriden)vid 3-4års ålder och sen bara låter den vara i 3 år?
Hittat en häst som man funderat på men backar lite pga av detta? Hur mycket kommer den ihåg? Får man börja om från början eller kan man fortsätta ganska fort efter "introducerat" sadel/träns igen? Rida som vanligt där man slutat eller börja om helt från början?

Vad tror ni? Erfaranheter, åsikter, tankar?:)

Sv: Hur mycket kommer en häst ihåg?

Det är väl bara att hoppa upp och prova? :)

Jag tror att den kommer ihåg det mesta faktiskt. Vi har haft fölston som bara ridits väldigt sporadiskt, ibland inte ridna alls på flera år, och med dem har det inte märkts någon skillnad utan de har kunnat ungefär lika mycket (eller snarare lika lite) som de kunnat innan. Det viktigaste tror jag är att man tänker på att hästen inte är fysiskt tränad och att man låter den biten ta sin tid.

Den centrala frågan är väl hur pass säker du kan vara på HUR mycket grundriden eller "riden" hästen då var. Har du otur kan det vara ett försäljningsknep, hästen har suttits på /hängts på och egentligen aldrig ridits,då blir ju saken lite annorlunda.

en så pass grön häst, om den bara är mkt litet riden och sen stått i tre år, skulle jag nog snarare betrakta som att du faktiskt får hantera den som oinriden, dvs du har en oriden unghäst att ta dig an.

Precis, det är nog det som är frågan, om hästen enligt säljaren är "grundriden" som 3-åring och sedan inte riden på flera år så får man nog i allmänhet vara glad om den ens är insutten.

Det känns som om det ändå kommer vara en unghäst, den har stått i 3 år utan att göra något.
Tänker den ändå som en unghäst och att man får börja om från böjan om man ev skulle köpa en sådan här häst:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka