hur mycket kan man korrigera!??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LadySara
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 016

LadySara

Trådstartare
om man får ett föl som är otroligt inåttåad fram hur mycket går de att korrigera??

kostnader?? behöver ,man klinikbesök eller en otroligt utbildad å bra hovis?? nån med erfarenheter av detta??

Sv: hur mycket kan man korrigera!??

Det optimala är en klinik med hovslagare. Maken har berättat såna skräck berättelser om allt från avloppsör:eek: till skor med klack:eek: Åtgärder som sk hovslagare gjort.

Litegrann kan man laborera med det, men man ska passa sig så man inte gör FÖR mycket, för en överkorrigering leder även det till snedbelastning i lederna. Lagom är bäst.
Och självklart en välutbildad hovslagare so helst jobbar på klinik.

(med tanke på att jag vet om kliniker där det jobbat outbildade skopåspikare så måste man välja noggrant!)

Har aldrig någonsin sett ett föl som varit inåttåad, snarare utåt, X- el bockbenta. Är det extrema avvikelser så krävs det proffshjälp!

Bia

(med tanke på att jag vet om kliniker där det jobbat outbildade skopåspikare så måste man välja noggrant!)

Man blir så trött... Hoppas du menar jobbat=dåtid

bara för att du inte sett så finns de jag lovar... å självklart måste man ha proffshjälp men ditt svar ger inte mig ett dugg...

kompisen fick ett föl för några år sedan som var rejält intåad.
Var och röntgade och kom hem med ett "raspningschema"raspades av utbildad hovis en gång i veckan dom första 8 veckorna.Fölisen blev jättefin i sina ben,fick en 8a på fölbesiktningen.Så visst går det att korrigera väldigt mkt.Som jag förstår det gäller det att vara ute i väldigt god tid.efter 2,5-3 månader finns det inte så mkt man kan påverka.Gäller också att ha en duktig hovis som bör vara vidareutbildad på föl.

tackar s¨mycket... då har man iaf liten hum om vad som ¨år att göra... å vad man kan/borde..

Jo,låt hovisen titta på fölet redan efter en vecka så är du ute i god tid.

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
852
Senast: Red_Chili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
760
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 746
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 501
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka