Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

KL

Jag har precis sålt mitt hus och vi hade en fantastisk mäklare :love:! Hon var både engagerad, snabb, kunnig osv osv, fixade SNABBT husfotografering, huset ut på nätet och visning. Från det huset kom ut på Hemnet så tog det 19 dagar sen skrev vi kontrakt med de nya ägarna :). Vi har även kunnat bolla husköpsfrågor med henne, så hon har varit guld värd :)!

Sen har jag precis köpt ett hus också, den säljaren var lite mer... laidback om man så ska säga :p! Inte som vissa skräckexempel ni berättar på här, men man fick ringa och maila ett gäng gånger för att få tag på honom...
 
Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

Jadu, du kan få vänta till dödagar om du har otur!! Fattar mig inte på en del mäklare.

Grannfastigheten till oss var ute hos en mäklare, under sommaren då MASSOR av människor reste runt och stannade till vid detta hus, var jätte intresserade så gick inte mäklaren att få tag på.

Jag vet inte om ägarna till huset som skulle sälja visste om detta MEN hade dom vetat hur mkt spekulanter som funnits så skulle dom säkerligen gråta. Det kanske hade blivit budgivning??!

En annan blev så förb-d på "sin" mäklare att dom bytte för det var en oengagerad typ. Så nog finns det rötägg i den branchen!:cautious:
 
Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

Ring till ägarna av huset, vet ja, och berätta om mäklarens segdragna agerande. Jag hade väldigt gärna velat veta om ngn jag betalade mkt pengar till var så lat.

+1 på den!
Kontakta absolut ägarna och berätta att ni är intresserade och att mäklaren strular som han gör, så även om ni inte skulle vara intresserade efter att ha tittat så har dom en chans att byta mäklare till någon som sköter sitt jobb!

/Camilla
 
Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

Problemet är att det kommer vara skitsvårt att luska ut vem "säljaren" är,då den som ägde huset har gått bort,och det kan ju vara både barn,barnbarn,annan släkt eller t.o.m nån bekant/granne bara som har hand om detta,så jag vet liksom inte vart man ska börja söka,så det är inte bara att ta reda på vem som äger huset,för den finns inte i livet i dag... :(

Säljaren vill antagligen få det sålt snabbt pga att det är mycket trädgård att ta hand om,och det är ju kanske inte dom ett dugg intresserade/har möjlighet att göra. Börjar snart också bli dax att ta hand om all frukt och bär,och enligt mäklaren så var det ett plus för säljaren om man kunde skriva kontrakt och flytta in nästan direkt,så jag tycker mäklaren borde väll då lägga lite tid på att få iväg det snabbt enligt säljarens önskemål?

Någon lär där ju vara som tar hand om posten med jämna mellanrum i alla fall, så om du inte lyckas på något annat sätt så lägg en lapp/kort till dom där.
Jag hade däremot inte lagt ett brev i kuvert, då det kan ta tid innan det öppnas om det inte är den som ansvarar för dödsboet som tar in posten, och det är ju bra om dom ser detta så fort så möjligt :-)

/Camilla
 
Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

Dödsbon har oftast posten eftersänd till någon som ansvarar för dödsboets post, så att lägga något i brevlådan där kan mycket väl vara lönlöst.

Vi har också träffat på konstiga mäklare genom åren.
Dels den vi köpte gården genom, där vi är rätt övertygade om att den påstådda andra budgivaren inte existerade utan att det bara var ett försök att få oss att höja vårt bud (vi hade lagt bud på deras lägstapris, men var beredda att gå upp lite) Och dels den tomte som skulle värdera vår gård när vi ville låna mer pengar för renovering. Snacka om NOLL KOLL på marknaden....
 
Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

Ehm ja det finns verkligen KNEPIGA mäklare.

Har precis vart i budgivning på 2 gårdar.

Den ena på 46 ha med RENOVERINGSOBJEKT som både hus och ladugård/loge.
Detta låg ute för 3,8 milj. Vi la efter första visningen (början Juni) 3,3.
Första veckan hände ingenting, ringde då och frågade, då hette det att han ville vänta ett tag till då objektet legat ute så kort stund. Ringde veckan efter, då hade han några "intressenter" så han skulle ringa runt å sen återkomma.
Då vi under denna tiden hittat en annan gård så gav vi oss in i den leken med.

I måndags fick jag ett mail om att "tack för visat intresse, nu är gården såld och vidare budgivning var inte aktuellt"...

Och trots att vi skrev köpekontrakt på den andra gården i fredags så retar det mej att de liksom bara "körde" över oss i den affären. Tänk om vi verkligen velat ha den gården och kunnat tänka oss att gå högre ?

Har dessutom "råkat" ut för samma mäklare tidigare och han har aldrig imponerat ...

Gården vi nu köper sköts dock bra, och även våra som säljer våra lägenheter =)
 
Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

*kl*

Har haft tag i ett svin till mäklare och efter honom vägrade jag att titta på något av hans andra objekt även om det var mycket hus utanför stan som han hade..

Vi tittade på ett hus som hade legat ute i nästan ett år, priset var lågt och huset var lite slitet men läget var underbart, med arrenderbar mark till också. När vi fick tag i mäklaren första gången så lät han trevlig, vi åkte och tittade på huset och tog en fika med ägaren, så långt allt bra, hon påpekade att hon nyligen fått bud på huset men budet var inte registrerat på mäklarens hemsida.

Så vi funderade lite och gav oss sen in i budgivningen, startade lite lägre och det visade sig att vi ändå hade högre bud än de tidigare intresenterna. Mäklaren var under tiden ganska svår att få tag i, budgivningen gick väldigt sakta. Tog en månad ungefär för oss att bolla buden. När vi väl kommer upp i 2 jämnt (mitt bud), så blir det dödstyst. Försöker ringa mäklaren, inget svar. Mailar, besöker kontoret, ingenting.. Ber honom ringa upp ett antal gånger. Inget svar.

Två veckor senare efter att ha varit in och pratat med hans chef, så säger han att huset är sålt, till samma summa som vi bjöd men till dom andra.. Vi hade lätt kunnat bjuda vidare, inga större summor det handlade om. Det kändes så ruttet i efterhand.

Han dumförklarade mig också totalt för att jag ville ha papper på att arrendemöjligheten finns innan köp, för att inte stå med ett hus utan mark.. Så sa han att ingen skriver papper på sånt och skrattade mig i ansiktet. Han sa även när jag pratade med honom om svårigheterna att få tag i honom att huset är i början av budgivningen på så låga summor att det inte är prioriterat för honom. Fruktansvärt obehaglig människa, jag blir så arg bara jag skriver det här. Undrar vilket spel han körde mot den lilla damen som ägde huset, det måste ha varit i stil med att ingen är intresserad eftersom han inte hade "tid"..


Som tur var så hittade vi senare ett fantastiskt annat hus, lite sämre läge men närmare till allt.
 
Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

*KL*

Ja, det finns som sagt mäklare för allt.

På vår ort finns det en sådan som väcker obehag hos vem man än nämner hans namn för.

Minns när min pappa skulle flytta. De köpte ett hus som denna mäklare sålde. Han strulade massor på olika sätt men av någon anledning valde pappa att anlita honom ändå när han i samma veva skulle sälja sitt hus. Det blev på något sätt enklast så. Minns att han ofta inte var tillgänglig - han var ute och spelade golf (ja, de sa så på kontoret) eller så var han bara inte där och han ringde heller aldrig upp när man lämnade meddelande. Kom för sent till sin egen visning och har allmänt arrogant av sig.

Nåväl. Pappas hus var lite speciellt för det var stort och hade en kontorsdel så det var inte ett hus för vem som helst utan antingen skulle man vara egen företagare eller ha hyfsat stor familj (ha som generationsboende typ).

Priset var bra och flera var och tittade. Det var dock bara en som la ett bud. Ett bud lite under utgångspriset.
Pappa sa då till mäklaren att han måste nog prata med sin fru (min mamma) först innan han tackar ja eller nej. Detta blev mäklaren lite sur över men sa ok. Tidigt nästa dag ringde han och sa att de som lagt bud dragit sig ur för att pappa inte kunde ge ett svar? :confused:

Jaha, ok, sånt händer ju vad ska man göra liksom. Huset såldes inte och mäklaren tapapde därmed intresset totalt för just det huset och skickade t o m sin assistent istället för att komma själv på visningarna efter - så till slut bytte pappa mäklare till en som var superbra! Men eftersom huset nu legat ute ett par månader så valde de att gå ut med lite lägre pris.
Döm om pappas förvåning när samma familj som tidigare budat också gjorde det nu. De la utgångspriset och pappa tackade ja.

När kontrakt skulle skrivas skrockade köparen att det var ju trist för pappa att han inte accepterat deras bud ett par månader tidigare för då hade han ju fått mer betalt.
Pappa sa då att mäklaren sagt till honom att de dragit sig ur. Va? sa köparen. Till dem hade mäklaren sagt att pappa inte accepterade deras bud :eek: Skön mäklare va? :banghead::rage:
Köparen sa också att de upplevt mäklaren som så knepig att de inte ville gå när de såg att det var visning igen (och de trodde ju också att pappa inte skulle acceptera ett lägre bud) men när de såg att det var ny mäklare så tog de chansen. En riktig fullblodsidiot till mäklare alltså! :rage:

När vi letade hus så valde vi bort flera intressanta objekt eftersom de såldes av just denna mäklare - och vi är inte ensamma om att ha gjort så (snacket går ju). Synd bara att flera säljare inte fattar att de tappat potentiella köpare genom att anlita inkompetenta och ökända mäklare :meh:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

Jag har varit o kollat på gårdar i våras och konstigare mäklare får man leta efter....Det var en, en mycket trevlig och behaglig mäklare som hörde av sig och frågade om jag ville lägga ett bud vilket jag inte ville. De andra har inte hört av sig alls. Inte ens om man försökt få tag på de.

Jag har en kollega som ska sälja sin gård. Det går trögt, varit någon som varit intresserad men inget bud. Sen tyckte min kollega att det varit tyst ett tag med samtal från mäklaren osv. Då kommer det fram att mäklaren tagit bort annonsen på eget bevåg för att "det var ingen idé att annonsera ut det".

Nähä men borde man som mäklare inte då ringa ägaren och diskutera det?
Nejnej, han drog tillbaka allt men satt ändå där med sitt arvode från min kollega.
 
Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

KL

vilka hemska historier :crazy:

vi var och tittade pa tva hus i samma omrade med olika maklare igar. Det forsta hade en helt underbar maklare (hon propsade t.o.m. pa att vi skulle komma tillbaka pa en andra visning om vi var intresserad innan vi lagger ett bud). Egentligen var vi mindre intresserade av det har huset men da det var en langre korning till det har omradet sa tankte vi titta pa bada pa samma gang.

Det huset vi egentligen ville titta bestamde vi oss for att vi avskydde efter ungefar 2 sekunder, mest pga maklaren. En ung kille, allmant lite mysko. Klackte ur sig sadana underbara kommentarer som att: "det ar ju lite ovanligt att ett sa ungt par ar ute och kollar utan foraldrar"....ehhhh maken ar 34 och jag 29 :crazy: han hade inte heller nagon aning om vad vi jobbar med....

fast den basta var anda " det ar ju bara bra, for det ar ju lattare att lura er nar era foraldrar inte ar med" :yuck:

Jag ar inte intresserad av att ha han som maklare till nagot hus maste jag saga, daremot ska vi pa en andra visning pa den forsta huset pa mandag :) (det huset visade sig vara ratt sa fint, mycket fraschare an bilderna visade).
 
Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

*kl*

Måste kontra med en positiv historia också! När jag sålde min lägenhet inför husköpet anlitade jag en kvinnlig mäklare som var underbar. Engagerad, stod stadigt på jorden och inget nonsens. Hon hade vid nåt tillfälle bett mig höra av mig med information om något, jag minns inte vad, och ringde på en fredagkväll till hennes jobbnr och antog att jag skulle hamna hos en telefonsvarare och lämna ett meddelande, vilket jag också gjorde. Fem minuter senare ringer hon upp, tackar för att jag har hört av mig och bad om ursäkt att hon inte svarat direkt. Bara det -> :O
Sålde med vinst, inget strul, fick kanonhjälp med alla papper som skulle skickas hit och dit. Fick ett julkort ett halvår senare!

Henne har jag rekommenderat vidare vid ett flertal tillfällen!
 
Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

Dödsbon har oftast posten eftersänd till någon som ansvarar för dödsboets post, så att lägga något i brevlådan där kan mycket väl vara lönlöst.

Misstänkte mer att det brukar vara någon där med jämna mellanrum och se till huset om det finns släktingar kvar dvs, och som då troligtvis reagerar när brevlådan är överfull pga det posten missat att eftersända...
Men eftersom det ska eftersändas så är det kanske vettigt att både lägga ett på plats och skicka ett adresserat förhoppningsvis kommer något av dom fram till en lämplig person.

/Camilla
 
Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

I den bästa av världar så kanske det fungerar så

Gården närmast oss är till salu via ett dödsbo, de anhöriga har väl varit hit 5 ggr sen i höstas då mannen i familjen avled och gården har inte varit bebodd på evigheter och har inte ens någon brevlåda...
(för övrigt har jag tyvärr slutat hoppas på att den ska köpas av någon som vill renovera upp huset och ekonomibyggnaderna och bosätta sig där - har SVÅRT att tänka mig att någon betalar 4,3 mille för en skogsgård och dessutom lägger 1,5-2 mille på renoveringar... :( )
 
Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

Någon lär där ju vara som tar hand om posten med jämna mellanrum i alla fall, så om du inte lyckas på något annat sätt så lägg en lapp/kort till dom där.
Jag hade däremot inte lagt ett brev i kuvert, då det kan ta tid innan det öppnas om det inte är den som ansvarar för dödsboet som tar in posten, och det är ju bra om dom ser detta så fort så möjligt :-)

/Camilla

Så gjorde de som köpte min farfars hus. De la ett vykort i brevlådan där det stod att de var intresserade. Iof bodde deras föräldrar på samma gata så de visste att vi var där lite då och då och kollade till huset. Nu hade min farfar redan valt mäklare och skrivit det i sitt testamente så vi valde att följa hans önskemål även om det blev de som skrev vykortet som köpte i slutändan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
910
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 279
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp