Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

Fibusen

Trådstartare
Kom ut ett ganska trevligt hus här för en snart vecka sen,billigt och bra,och det skulle kosta oss ungefär det samma som att bo i den här tråkiga lägenheten. Med lite enklare renovering så skulle det kunna bli superfint! Jag kontaktade mäklaren i förrgår på förmiddagen om att vi skulle vilja ha en visning av det,för det stog i annonsen att man skulle ringa för visning,alltså ingen allmän visningsdag. Jag fick tag på han direkt då,och han skulle återkomma på eftermiddagen om dag/tid.

Väntade hela dagen i går,men hörde inget. Väntade hela förmiddagen i dag,men inget samtal... Efter lunch så ringde jag kontoret,men då skulle han komma in halv två,bad dom lämna meddelande att han skulle ringa mig när han kom tillbaka,men vid 16-tiden så provade jag att ringa på hans mobilnummer eftersom han inte ringt,men inget svar då heller... Jag skickade då ett mejl att han ska kontakta oss,och skickade även med hemnummret. Men inte hört något... :meh:

Nu känner jag mig ganska less och undrar om det ofta går till så här? Ska vi som ev köpare behöva lägga ner en massa tid på att försöka få tag på mäklaren? Och jag tycker synd om dom som ska sälja,då jag kunde läsa mellan raderna i går när jag pratade med mäklaren att dom ville få det sålt snabbt,sen ska mäklaren dra ut på det hela...

Och om han fortfarande inte kontaktar oss i morgon,hur gör vi då? Ska vi försöka få tag på han ytterligare en dag,eller ska man bara lägga ner det och vänta tills/om han hör av sig? Vi är som sagt jätteintresserade och kan garanterat tänka oss att slå till om det inte är några större fel på det! Men vi lär ju få se det först!

Visst att han kanske har mycket att göra nu,men han sa ju först och främst att han skulle återkomma redan som i går eftermiddag SENAST,och man kan väll åtminstonde ringa/svara och säga att jag har fullt upp,men återkommer om en tid nästa vecka istället då? Eller bara ringa och säga ett datum och tid,för jag sa att vi kan precis när som helst under dygnet nu. Han ser ju att vi har försökt att nå honom...

Som mannen sa så känns det inte alls lika intressant längre när mäklaren verkar så oseriös,hur ska det bli sen om det skulle bli en affär?

Nån mer som haft med struliga mäklare att göra?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

Ring till ägarna av huset, vet ja, och berätta om mäklarens segdragna agerande. Jag hade väldigt gärna velat veta om ngn jag betalade mkt pengar till var så lat.
 
Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

eh nej :crazy:

visst det ar semester tider men man maste val varda sina kunder anda? nar jag ringde om visning om det ena huset vi ska kika pa imorgon sa sa maklaren helt enkelt som det var, pga av semester tider ar det lite underbemannat. Sedan bokade han in en tid 1,5 vecka senare. An sa lange har alla maklare jag pratat med vetat pa rak arm nar dem har tid for visning :) t.o.m det huset som salde pa rekordfart sa svarade maklaren pa en gang fast jag gissar pa att det redan fanns en kopare saljaren hade bestamt sig for innan den allmanna visningen.

Den enda jag fick jaga orkade inte svara nar vi ringe, pa en vecka. Det blev inget huskop fran varan sida heller :meh:

For ovrigt haller jag med Gry.
 
Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

Problemet är att det kommer vara skitsvårt att luska ut vem "säljaren" är,då den som ägde huset har gått bort,och det kan ju vara både barn,barnbarn,annan släkt eller t.o.m nån bekant/granne bara som har hand om detta,så jag vet liksom inte vart man ska börja söka,så det är inte bara att ta reda på vem som äger huset,för den finns inte i livet i dag... :(

Säljaren vill antagligen få det sålt snabbt pga att det är mycket trädgård att ta hand om,och det är ju kanske inte dom ett dugg intresserade/har möjlighet att göra. Börjar snart också bli dax att ta hand om all frukt och bär,och enligt mäklaren så var det ett plus för säljaren om man kunde skriva kontrakt och flytta in nästan direkt,så jag tycker mäklaren borde väll då lägga lite tid på att få iväg det snabbt enligt säljarens önskemål?
 
Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

Ja,jag känner så jag med,oss gör det inget om det inte blir visning direkt,men vi vill ju iallafall få ett datum,eller åtminstonde att han kan höra av sig och säga att det är fullt upp men han återkommer nästa vecka om dag/tid eller nått sånt...
 
Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

Är det en större mäklarfirma så att du kanske kan prata med någon annan där?
 
Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

Jag hade ringt någon chef/kollega till mäklaren, och högljutt suckat och berättat om mäklarens agerande :devil:
 
Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

Verkar bara vara 2-3 mäklare,varav en har semester vet jag. Ringde som sagt kontoret i dag,och hon som svarade då sa att det är han jag inte får tag på som har hand om detta,så hon kunde inte göra något mer än att be han ringa upp... Det är ju ett välkänt företag Svergie över,men just här i "byn" så är dom som sagt 2-3 stycken mäklare på detta kontor.
 
Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

Japp!

Hus utannonserades, vi åkte på visning. Lämnade våra namn och sa att vi var intresserade. Mäklaren ringde aldrig och svarade inte på våra samtal.
Annonsen togs bort, vi antog att det var sålt.
Ny annons någon månad senare, huset lite mer uppfräschat och nu med acceptpris (lika lågt som förra utgångspriset). Jagade mäklaren på telefon och mail utan resultat.
Till slut lackade jag ur och skickade ett ARGT mail och krävde att få bli uppringd, då hörde hon av sig, jag sa att vi var intresserade och ville lägga ett bud på acceptpriset. Då har hon mage att säga "vad roligt! då ska jag ringa runt till de andra som är intresserade och kolla om någon vill lägga ett bud!"
Skogstrollet blev ännu lite surare och sa att "nej, det är ett acceptpris och det är det budet du får från oss. Vi är inte intresserade av någon budgivning, jag vill att du kontaktar ägaren direkt och ger besked om budet, vi tar tillbaka det om 24 timmar". En kvart senare fick vi tid för kontraktskrivning...

Under kontraktskrivningen sitter den äldre ägaren och gråter av sorg och sonen är med, det har varit en utdragen process för ägaren som egentligen inte ville sälja men inte längre orkade bo kvar. Det hade varit så jobbigt och svårt att sälja eftersom ingen hade varit intresserad av huset, så han var tacksam att äntligen få det sålt.

Mitt råd är: ring och rya i! Du som köpare har trumfen på hand.
 
Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

Problemet är att det kommer vara skitsvårt att luska ut vem "säljaren" är,då den som ägde huset har gått bort,och det kan ju vara både barn,barnbarn,annan släkt eller t.o.m nån bekant/granne bara som har hand om detta,så jag vet liksom inte vart man ska börja söka,så det är inte bara att ta reda på vem som äger huset,för den finns inte i livet i dag... :(

Säljaren vill antagligen få det sålt snabbt pga att det är mycket trädgård att ta hand om,och det är ju kanske inte dom ett dugg intresserade/har möjlighet att göra. Börjar snart också bli dax att ta hand om all frukt och bär,och enligt mäklaren så var det ett plus för säljaren om man kunde skriva kontrakt och flytta in nästan direkt,så jag tycker mäklaren borde väll då lägga lite tid på att få iväg det snabbt enligt säljarens önskemål?
Du har inte funderat på att det kanske är dödsboet som bromsar
 
Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

Vissa mäklare måste jagas, och det rejält.

Maila mäklarens email, och om företaget har en gemensam mail (info-mail t ex) så maila den också. Cc-a chefen om sådan finnes listad. Ring, ring, ring lite mer. Hans mobil, kontorsväxeln. Ring kollegor. Ring grannkontoret och spela korkad "ja han svarar ju inte på sin telefon så jag tänkte testa växeln... jaha, fel kontor, nejmen oj då, men kanske kan ni hjälpa mig komma i kontakt med nån som svarar i telefon på rätt kontor?"

Jo, min respekt för mäklare är lite naggad i kanten kan jag väl erkänna. Men så blev det inget toppbetyg heller för den som höll i mitt köp när det sist i köp-processen kom fram papper där både köpare och säljare skulle bedöma mäklarens arbete.
 
Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

Man känner ju sig som en tjatig idiot när man söker han på både mejl,kontor,och mobil.. Får se hur vi gör i morgon,om vi ger det ett försök till,eller om vi avvaktar..
 
Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

Nej,eftersom det är dödsboet som vill få det avslutat snabbt enligt mäklaren. (Också därför prislappen är satt lågt för att dom vill bli av med det NU!).

Och även om det skulle vara så att det är denna som bromsar så borde ju mäklaren kunna svara när man ringer/ringa upp/mejla och meddela oss det.
 
Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

Jag tycker nästan det låter som han inte vill bli nådd. Man kan undra varför?

Får ni inte tag i honom snart hade jag nog övervägt att kontakta dödsboet direkt och förklarat läget och att ni är intresserade av att köpa.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

Mäklaren jag köpte av var inte strulig men lite märklig. Den som sålde min gård däremot var en pärla!

Det finns alla sorter.

Om jag vore rejält intresserad av ett hus skulle jag lägga ner rätt mycket möda på att få kontakt och få till en visning. Den tid man lägger ner på jagandet är värd lite, i relation till affären.

Går det att jaga mäklaren mer? Kan man få kontakt med någon granne som vet var man hittar säljaren?

ring! gör lite detektivarbete.

Lycka till!
 
Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

Verkar bara vara 2-3 mäklare,varav en har semester vet jag. Ringde som sagt kontoret i dag,och hon som svarade då sa att det är han jag inte får tag på som har hand om detta,så hon kunde inte göra något mer än att be han ringa upp... Det är ju ett välkänt företag Svergie över,men just här i "byn" så är dom som sagt 2-3 stycken mäklare på detta kontor.

Om det är en större mäklarbyrå (vilket jag antog på ditt inlägg!) så kontakta huvudkontoret!

Självklart vill dom att affären ska gå snabbt så att de får in pengar!:D
 
Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

Nån mer som haft med struliga mäklare att göra?

Oja... :crazy:

Både när vi köpte vårt första hus, det hus som skulle ha blivit vårt om inte bankman och mäklare strulat (samma mäklare som första huset), samt när vi sålde vårt första. Enda gången jag haft att göra med en vettig mäklare var när vi köpte vårt nuvarande, tyvärr slutade hon dagen innan vi skulle skriva på tillträdespapperna så nu blev det strul ändå...

Bor också i Dalarna..
 
Sv: Hur mycket kan man behöva jaga en mäklare?

kl

Min syster skulle sälja och mäklaren gjorde ingenting för att skaffa kunder eller nånting. Så syrran fixar köpare och mäklaren tar arvode. Jävligt surt för det hade ju gått precis lika bra utan mäklare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
910
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 279
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp