Hur mycket kan en Shettis bära egenligen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Djamillah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 4 679
D

Djamillah

Läste nån stans att en shettis kunde bära upp till 80 kg:crazy: Jag tycker att det låter lite orimligt...:eek:

Sv: Hur mycket kan en Shettis bära egenligen?

kan bära och bör bära är ju två skilda saker...

visst kan väl en shettis bära 80kg jämt fördelat en kortare sträcka, eller dra. bara för att den orkar så ska man ju inte sitta upp som 80kgs ryttare och rida iväg bara för att den orkar man får väl tänka lite mer logiskt..

En shetlandsponny är oerhört stark för sin storlek. De flesta större shettisar klarar säkerligen att bära en ryttare med denna vikt. Och att dra mer än det dubbla i vagn...
Men som ovanstående skrev, vad som är möjligt och vad so mär lämpligt är inte riktigt samma sak...

Jag har själv, för att testa om det gick, ridit ut en halvtimmesrunda i skogen, i alla gångarter, på ett av mina tidigare avelsston (maxad, rejäl modell)... Jag vägde förvisso inte riktigt 80 kg då, men inte så långt ifrån heller. :angel: Det gick alldeles utmärkt, men rekommenderas ändå inte.

Vi har satt en max-gräns på 30kg utan sadeln på vår shettis. Han är fint musklad och går i rätt form. Men varför ska dom behöva bära mer än andra hästar i förhållande till sin vikt!!??:confused:

Max 150 cm lång och 50 kg skulle jag säga, ofta är inte vikten det svåra för dom utan att det blir väldigt obalans om personen som sitter på är för lång.

Den här tråden känner jag igen, samma funderingar har stötts förut.
Blir hysteriskt ledsen på att det allmänt sprids att shettisen utan problem bär en 70 kilos ryttare. Står nästan alltid i shettisinfo gällande rasen. Det säger indirekt att du som väger 65 gott kan köpa shettis till ridning. Den klarar det galant....?????
Sett tonårsbarn i vuxen storlek som ridit sin shettis på långa turer och fötterna på ryttaren går i marken om man inte håller foten rakt. Skaffades som sällskap och skulle köras. jo men visst. (hört den förut?) Blev leksak och ridhäst till de stora barnen. Det var ju kul att kroka benen under magen så shettisen bockade..
Klart de KAN bära vikten. Det kan säkert min dotters stora B-ponny också. Men det får han inte. Ser ju på honom för jösse namn om någon tyngre försöker rida att han tycker det blir kämpigt. Varför ska då små 90 cm shettisar ges ursäkt att klara det så mycket bättre??? Kan klara ett kilo per cm har jag hört........... Jisses.
Vet en 105 cm kraftig shettis som har 50 kg viktgräns. Den gränsen skulle jag också ha satt på honom.
"Inte försöker jag använda mina skor i storlek 29 när jag egentligen kräver 36".

en sidofråga...
hur mycket kan de dra, eller bör dra. Är det ok för två vuxna människor att åka ut en tur då och då med en shettis med rockard?
Ursäkta om jag lånar tråden.:D

Körde ofta min gamla shettis med 2 vuxna i rockard, det var inga helst problem. Men han var då vältränad kördes 5-6 ggr i veckan.

Med en bra vagn och sele som sitter rätt kan en Shetland dra oerhörda tyngder, det kan de flesta hästar göra. Därmed inte sagt att det är så nyttigt i längden...Jag hade en shetland uppstallad hos mig, och hon kunde dra många hundra kilo korta bitar.

När det kommer till ridning så är det en annan sak, kanske 50 kg som max. Längden är också viktig, eftersom en lång ryttare också skapar obalans. Inte mer än 145-155 cm lång.

Beror nog lite på individen.

Vet en vuxen som rider en shetlandsponny som är rejält övervuxen och ganska rejäl i sin kroppsbyggnad.Denna herre ser ruskigt stark ut och har då inga problem att bära sin ryttare.Han rids regelbundet av henne.

Beror nog lite på individen.

Vet en vuxen som rider en shetlandsponny som är rejält övervuxen och ganska rejäl i sin kroppsbyggnad.Denna herre ser ruskigt stark ut och har då inga problem att bära sin ryttare.Han rids regelbundet av henne.

Stackars häst... varför utsätta den för det? Som sagts tidigare, det ofta inte vikten som är problemet, utan längden...är denna vuxen under 150 cm?

Ja jag vet inte varför man ens vill rida en så liten knatte men men...en del är ju som de är.

Jag vet inte riktigt hur lång hon är faktiskt.Fötterna är väl typ 20 cm från marken.Tror ponnyn är runt 115 cm...så den är rejält övervuxen...men den ser alltså ruskigt stark ut då den trampar på stället i piaff i ren iver med riktig kraft.

Ja jag vet inte varför man ens vill rida en så liten knatte men men...en del är ju som de är.

Jag vet inte riktigt hur lång hon är faktiskt.Fötterna är väl typ 20 cm från marken.Tror ponnyn är runt 115 cm...så den är rejält övervuxen...men den ser alltså ruskigt stark ut då den trampar på stället i piaff i ren iver med riktig kraft.

Ja vissa tänker ju helt klart mer på att få ha lite roligt själva än på djuret i fråga...hur det nu kan vara roligt att rida med fötter na 20 cm från marken...:crazy:

jag tycker att 50 kilo är för mycket för en så liten ponny som shettisen, fastän vissa säger att de bra klarar av det.
själv väger jag 46 kilo och är 155cm lång. och jag skulle då aldrig sätta mig på en shettis !

så har jag även den åsikten att en shettis som första häst är en dum grej.
hellre då köpa en b-ponny el en c-ponny.
(såklart gård et ju bra att ha shettis som första häst ,men alltför många gånger fortsätter ryttaren att rida sin kära första ponny fastän ryttaren gått dubbelt upp i vikt...sorgligt)

men sen finns det ju de som börjar köra med sina shettisar då de faktiskt inser att de själva blivit för stora . tusen rosor åt dem

fastän ponnyn trampar runt av ren iver kan väl ryttaren ändå vara alldeles för stor!?

min d-ponny ,som är en mycket arbetsamt och ivrig ponny, hade skadat sin sena(50% skadat :() å fått fel på karpal kanalen . fastän han måste haft jäääkligt ont i benet så hoppade han lika glatt och energiskt som alltid. felet i karpal kanalen hade inte kommit på en gång, utan byggts upp under en längre tid. men det syntes inte ett dugg på honom fastän vi tränade ganska aktivt (1m - 1.20m).

så , en häst/ponny som är arbetsam och aktiv visar inte alltid att de har sjukt / inte orkar.
(sen är ju hästen oxå ett flock djur, att visa sig svag kan ju innebära döden för dem eftersom en svag häst blir utstött ur flocken och rovdjur kniper ju först just de individerna..)

Håller helt med!
Kan inte förstå vad nöjet i att sitta på en på tok för liten häst skulle vara:confused:
Det är ju inte bara vikten det handlar om.Nog så jobbigt för en liten häst att parera upp en lång ryttare som nästan alltid automatiskt faller fram m överlivet, och tappar sitsen på en för liten häst.
Don efter person!

fastän ponnyn trampar runt av ren iver kan väl ryttaren ändå vara alldeles för stor!?

Har jag sagt någonstans att ryttaren INTE är för stor?:confused:

Nej jag har bara berättat hur det SER UT när han bär henne.Han liknar mer en miniislänning än en shetlandsponny(tänk på storleken jag angav).Jag har INTE heller sagt att det är LÄMPLIGT.

Jag har bara sagt att det var en mkt stark ponny.Nej trampa på i iver behöver inte betyda nåt.Men man kunde i detta fallet se att hela ponnyn utan problem bar denna person med kraft genom hela kroppen dvs han bar runt på henne som om hon hade varit en "flugskit".Jag tror ju inte de dör av en enstaka tur...men regelbundet kan inte vara bra.

Jag funderade på en sak...vad är det egentligen som godkänner att islänningar ska behöva dra runt på 2 meters karlar på 100-120 kg?

En vuxen person borde inte ens överväga tanken på regelbunden ridning på en shetlandsponny, även om man är kort i rocken själv.De är utmärkta körhästar...varför ens utsätta dem för något sådant som ridning?(nåväl en testtur är väl en sak...men inte regelbundet)

Jag har faktiskt vid ett fåtal tillfällen hoppat upp på vår mycket krafitga shettis (jag är liten och tunn), detta endast för att rida till honom och för att känna lite på honom då han trilskades med dottern. Kan ju säga att jag knappt kunde gå refter på grund av den konstiga ställningen man som för stor får..... Men det var enromt nyttigt för mig för då fick jag reda på hur han kändes och kunde veta hur min dotter skulle göra.... Men att JAG skulle använda honom som ridhäst til mig? Nääää

Det där med att dra undrar jag om det inte är en annan sak? Är inte shettisen avlad för att kunna dra tungt? De användes ju vid tungt arbete i gruvorna och tittar man på hur de (min i alla fall) ser ut så är den ju egentligen inte lämpad för ridning, precis som en grov nordis eller ardenner. Sen kan man ju tolka lämpad, men jag menar man köper ju inte en ardenner för att tävla höga dressyrklasser??? Min shettis ser ut som en ardenner i miniatyr storlek så om man liksom tar samma vikt som en ardenner kan dra, men i förhållande till storleken.... Det borde ju gå att räkna ut, nån som fattar hur jag menar???

En annan fråga; vad är det då som gör isl'änningen lämpad för vuxna att rida på? Är den byggd på ett annat sätt?

Rätta mig om jag har fel.

Jag tycker egntligen att shettisen är en mer lämpad draghäst än ridhäst. :angel:
Eftersom det krävs små korta ryttare vilket då ofta är väldigt unga som inte kan så mycket, och då blir shettisen bara "en slit och släng häst" i slutändan.
Då tycker jag det är bättre att ett äldre barn/ungdom eller en vuxen kör hästen regelbundet eftersom den klarar betydligt större vikter då. ;)

islänningarna är väl inte byggda som några stålkonstruktioner som vissa tror.
dock är de ju ofta kraftigt byggda (det blir mycket häst i små förpackningar då de lever kargt :P)
men att de skull kunna bär stora fullvuxna män betvivlar jag kraftigt.

jag tror folk säger så för att islänniingar alltid burit på stora män , ja mena, de har ju inga stora hästar på den lilla ön så de har ju blivit tvugna att bära fullvuxna då.
ddet kanske oxå har gjort att de (hästarna)blivit starkare o tåligare eftersom de i tusentals år blivit ridna av stora människor som har resulterat i att deras ryggar blivit starkare.
evulutionen !
hmm , det sista var nog mest en fundering

btw blev nog inlägget ganska råddigt :D

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den... 2
Svar
25
· Visningar
3 254
Senast: LenaH
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 672
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka