Hur mycket kan en hund vara värd?

Sparrisen123

Trådstartare
Jag satte lunchen i fel strupe nyss när jag såg en annons på älghundar. Vad jag förstår har de tagit några priser/cert, så det är väl fina och bra hundar. Priserna går från 35000 upp till 65000 :eek:
För mig som har noll koll på jakthundar, utställning och hela den biten utan mest vet vad sällskapshundar kostar är det helt galna priser. Men jag antar att de inte är helt orimliga, och då undrar jag vidare... Hur mycket kan en hund vara värd?
En riktigt, riktigt dyr hund, vad är den för ras och vad har den gjort tidigare i sitt liv? Om ni fattar frågan...

Sv: Hur mycket kan en hund vara värd?

En bra jakthund som är injagad och klar kan vara mer värd än så. Inte så konstigt kanske när blandrasvalpar kan kosta 25000.
Låg nyss ute en kull med Australiensiska Labradoodlevalpar för 25000.

Senast ändrad:

Enligt den listan som var uppe i en tråd här för ett tag sen (något försäkringsbolags lista. Folksam kanske?) så skulle Ipod vara värd ungefär 50´ med de meriterna han har. Han är en etta i ÖKL från jaktchampion, och då ökar värdet troligtvis ännu mer.
Att han hittills har nedärvt sig bra, är frisk och en väldigt jämn jakthund som alltid levererar gör ju också att hans värde ökar. Plus i kanten för att han är en trevlig sällskapshund när det inte är jaktsäsong :)

Hans meriter är hittills:
Godkänt unghundsprov
Anlagsprov viltspår
2 ettor i viltspår
GK Skogsprov
GK Vildsvinsprov (Wachtelhundklubbens)
GK Vildsvinsprov i hägn (Jägareförbundets)
Cert, CK och Excellent på utställning

Ska man sälja så ska man ju dock hitta en köpare som vill betala de summorna, vilket kanske inte är lika enkelt.

För många, många år sedan kollade jag upp vad försäkringsbolaget värderade min dåvarande hund till. Han var då meriterad på utställning med t ex ett antal BIR, hade gjort jaktprov och var godkänd eftersökshund. Lite vid sidan på skoj var han även korad och tävlade agility med dottern och så var han tjänstehund på jobb. Med andra en roligt familjemedlem som vi kunde ha till lite av varje.

Om jag då skulle ha honom fullvärdesförsäkrad ville bolaget sätta honom i ett värde på 150 000. Vilket jag inte gjorde.......kan ju tänka mig premierna....

En bra sportavelshund kan lätt vara värd ett par hundratusen och ibland mer.

Vad gäller ren tävlingshund som ej ska gå i avel stider det nog inte över 150.000, men det är ingen uppgift jag är säker på.

100 000 norska såg jag för inte särskilt länge sedan för en ren utställningshund. Och den blev såld rätt kvickt. Då champion i flera länder och hälsotester kollade och känd fortplantningsförmåga med riktigt fina linjer.

JAG har inte pengarna att lägga på en hund på det viset men köpare finns uppenbarligen.

Jag vet en ung outbildad spaniel som norska Polisen köpte för 50 000 norska kronor om jag inte minns helt fel. Fina anlag som knarkhund hade hunden.

Inte så konstigt kanske när blandrasvalpar kan kosta 25000. Låg nyss ute en kull med Australiensiska Labradoodlevalpar för 25000.

Såg den annonsen med (och hemsidan) för ett par dagar sen och satte kaffet i vrångstrupen. Inte nog med att det är 25,000 för en blandras (som de verkligen saluför som renras), det följde även med kastreringskrav (förutom på den de letade "fosterhem" (sic!) till).

Ang TS, jag tycker inte att det är några konstiga summor för en vältränad och väl genomarbetat jakthund/vallhund/tjänstehund etc. Arbetsmeriter/konstaterad arbetsförmåga skulle jag kunna betala MYCKET för om det var en sån hund jag sökte. Däremot utställningsmeriter...njae ;).

Jo men en riktigt bra injagad hund kostar dom summorna.
Min sambos bror köpte en Jämthunds hane som var jaktchampion m,m för 62.000kr för några årsen. Vill man ha en bra hund som redan i injagad så kostar det pengar =)

helt relevanta priser för jakt mer hundar i vettig ålder .En treårig tik med bra stamtavla är 65000 bra pris några kullar så har man igen pengarna och har en bra hund att jaga med.35000 för en meriterad yngre hane utan avelsvärde helt ok ,man kan få lägga 5 år på 3 valpar som ändå inte blir något och blir dyrare och är man lika fullt utan bra hund.

Liknande trådar

Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 920
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Först och främst så är en veterinärtid bokad till imorgon kl. 16.00. Jag är tok-orolig och kom inte på något bättre att göra med...
Svar
18
· Visningar
2 876
Senast: em-pirre
·
M
Övr. Hund Vi har haft hund innan som ni kanske vet. Idag har vi inte det. Våra grindar står alltid öppna nu när vi inte har hund längre. När jag i...
2
Svar
26
· Visningar
3 604
Senast: Haukur
·
Hundavel & Ras Jag är så trött på att grubbla i frågan och ni är väl lika less på att läsa om det antar jag, men jag behöver lite hjälp ändå. Jag...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka