Hur mycket känner bebbarna egentligen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Tror inte det bara är jag som går runt och pratar och klappar på min mage. Men hur mycket märker de av det egentligen? Går man runt och filar i onödan eller uppskattas det därinne tro!? ;) :D

Ibland när de far runt därinne så upplever jag att det blir lugnare när jag lägger handen på magen eller är det inbillning?

Vad tror och upplever ni?

/Timsetim
 
Sv: Hur mycket känner bebbarna egentligen?

Jag pratade väldigt mycket med min mage när jag var gravid.Kände på magen vid varje spark.

Jag tror att dom uppskattar att man bryr sig om livet i magen.Att dom känner sig mer välkomna till livet...:love:
 
Sv: Hur mycket känner bebbarna egentligen?

Silverkedjan.....? :angel:
 
Sv: Hur mycket känner bebbarna egentligen?

Haha, no worries, bara tänkte eftersom hon säkert kan förklara det rent fysiologiskt!
 
Sv: Hur mycket känner bebbarna egentligen?

Men det vill jag också höra! :) S I L V E R K E D J A N!!! :D

/Timsetim
 
Sv: Hur mycket känner bebbarna egentligen?

Men även om Silverkedjan kan komma med vetenskaplig syn på det hela så vill jag ändå höra vad ni andra har eller har haft för tankar kring detta!

För nog är det väl mer än jag som tänker på hur de upplever saker därinne?? ;)

/Timsetim
 
Sv: Hur mycket känner bebbarna egentligen?

jag tror att bebisen känner när jag lägger fokus på magen. Hon har en tendens till att sparka som 17 fram till jag lägger handen på magen och framför allt tycks hon lugna sig när pappa lägger handen på magen, typiskt! Det känns som om jag tre gånger om dagen bara "nämen nu är hon helt vild" och sambon får sig max en liten minipuff och sen är det tyst, det är inte bra för min trovärdighet om hur stort det är att vara gravid... Dessutom brukar hon lugna ner sig när jag pratar med henne. Och det är ju ett kapitel för sig, vad säger ni egentligen till era magar? Jag har märkt att jag pratar till henne som jag gör till hundar "är det dags för mat nu tycker du" "tyckte du också att den farbrorn var dum" och sånt.

Jag har också försökt experimentera med att få kontakt med magen, alltså försöka få bebisen att "svara" när jag trycker eller smattrar mot magen. Men det har misslyckats helt hittills. Undrar just om det går?
 
Sv: Hur mycket känner bebbarna egentligen?

mino skrev:
Jag har också försökt experimentera med att få kontakt med magen, alltså försöka få bebisen att "svara" när jag trycker eller smattrar mot magen. Men det har misslyckats helt hittills. Undrar just om det går?

Jag brukar väcka min bebis ibland genom att trycka på magen. Men jag trycker ganska hårt, och precis där bebisen ligger. Min man gillar inte när jag gör det. Han tycker att det ser för hårdhänt ut. Men det funkar. I alla fall om man är tillräckligt elak...:devil: :crazy:
 
Sv: Hur mycket känner bebbarna egentligen?

Hihi, är magen så stor att den syns ordentligt så känner bebin vad ni gör.

Ofta sparkar de tillbaka - kan man se när man gör ultraljud....

Fast om den fattar att ni "klappar" den för att vara gulliga, det vete tusan :D
 
Sv: Hur mycket känner bebbarna egentligen?

Bah, vi skulle aldrig släppt in en läkare i den här diskussionen! ;)
 
Sv: Hur mycket känner bebbarna egentligen?

Intressant att du skriver det där om din man, min sambo reagerar likadant när jag puffar och knuffar. Jag läste upp nån krönika av Martina Haag för honom där hon till sist tar ett fruset torskblock och håller hårt mot det stället bebisen envisas med att sparkas och sambon blev alldeles förfärad. Jag tyckte det var jättekul. Här finns nån skillnad som jag inte riktigt har förstått ännu, beror den på att man själv känner hur brysk man kan vara?
 
Sv: Hur mycket känner bebbarna egentligen?

mino skrev:
Här finns nån skillnad som jag inte riktigt har förstått ännu, beror den på att man själv känner hur brysk man kan vara?

Manlig beskyddarinstinkt kanske?:idea:

Jag tror det blir så när man står "vid sidan om". Då försöker man påverka, skydda och kontrollera det lilla man kan.

För oss fyller det sin funktion. Pappa får ge utlopp för sitt behov av att skydda och ta hand om. Och jag får bevis för att han bryr sig om bebisen och tänker ta bra hand om oss.:love: Så jag tycker det är rättså roligt att banka på magen ibland.:p Fast det är nog lite taskigt att provocera hans känslor så...:crazy:
 
Sv: Hur mycket känner bebbarna egentligen?

havreflinga skrev:
För oss fyller det sin funktion.

Eh... Det där var nog fel. Det är nog bara jag som får ut något roligt av det. Jag frågade just maken om han mår dåligt när jag "bankar" på magen.

"Ja, lite..."
"Fast jag tycker det är så roligt när du reagerar som du gör! Vill du att jag ska sluta göra så?"
"Ja, helst. Det känns som att du slår på vårt barn innan det ens ha fötts.":(

:eek: Oj, jag hade ingen aning om att han tolkade det så. Som att jag liksom nedvärderar det vi gemensamt håller på att skapa.

Det kan kanske hänga ihop med att min man fick mycket stryk när han var liten...?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 156
Senast: Praefatio
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 972
Senast: mars
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 121
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 760
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp