Hur mycket hösilage

Sar

Trådstartare
räknar man med att ett 6 månaders föl får i sig på fri tillgång lösdrift? Ts 50.3%
Och vad beräknar man för vikt om förväntad vuxenvikt ligger på ca 600 kg?

Hur stor är skillnaden mellan hur mkt ett avvänjt föl äter av grovfodret resp ett som fortfarande går med sin mamma?

Mkt tacksam för svar!

Sv: Hur mycket hösilage

JAg räknar med att våra fölisar på 6 månader får i sig 1 kg hösilage/fodring innan mamman har ätit upp allt. ts 74% och beräknad vikt 5-600 kg.

Står dom själv har dom mer tid för att äta upp allt själv vilket medför att dom äter mer.

Min nuvarande 1 åring åt som 6 månader 4-6 kg hösilage/dag på fri tillgång i egen box samt något kilo i hagen med sin mamma. Väldigt lite igentligen tycker jag. Ts 64% vuxenvikt 500 kg.

Hittar nu inte hur mycket mankan räkna med att hästen äter utefter sin vikt.

Sv: Hur mycket hösilage

Tack för ditt svar!:bow:

Eftersom mitt föl går på lösdrift och har fri tillgång på hösilage kanske jag kan räkna med att han äter något kilo till?
Vi fick nämligen så fruktansvärt låga värde på vår hösilageanalys (och dessutom endast 50,3% torrsubstans) att jag behöver veta någorlunda hur mycket han petar i sig för att kunna stödfodra korrekt.
Turligt nog går han fortfarande med sin mamma vilket gör att han ändå kan dia en del.
Tack igen för svaret!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12