hur mycket hösilage är 7 kg hö?

E

elvisS

undrar bara en liten sak...hur många kg hösilage motsvarar ca 7 kg hö???på ett ungefär bara om man inte tänker på värden och sånt..

Sv: hur mycket hösilage är 7 kg hö?

Det är nästan omöjligt att säga utan att veta hur hög TS-halten är på det. Det betyder att man mäter hur mycket vatten det finns i det och vatten väger en del. Det är det som gör ensilagaget tyngre än hö.

Om man bara jämför för att få samma mängd torrsubstans så beror det ju helt på hur torrt hösilaget är.

7 kg hö 84% TS = 5,88 kg TS
Motsvarar hösilage med:
70% TS = 8,4 kg
60% TS = 9,8 kg
50% TS = 11,7 kg
40% TS = 14,7 kg

elvisS skrev:
undrar bara en liten sak...hur många kg hösilage motsvarar ca 7 kg hö???på ett ungefär bara om man inte tänker på värden och sånt..

När min förra ponny fick hösilage fick hon 9 kg/dag
och med torrt hö fick hon 2 kg/dag
de motsvarar

Är du osäker, så tycker jag att du ska väga.
Få se.. 7 kg blir nog..7 kg!! :idea: :p ;)

Elisha skrev:
När min förra ponny fick hösilage fick hon 9 kg/dag
och med torrt hö fick hon 2 kg/dag
de motsvarar

Va? Fick hästen bara 2kg hö?! :confused: Var det en minishettis eller en falabella på max 150kg?
Och motsvarande skulle vara 9kg i silage då? Ehh - skulle i så fall vara med TS på hur mkt som helst ju... :crazy:

Men hur räknar man ut det då?
Fattar inte riktigt den där tabellen...

Var det min uträkning du inte förstod?

Först måste man kolla vad 7 kg hö ger i torrsubstans (TS), och 7 kg hö med en torrsubstans på 84% betyder att man ger 5,88 kg TS.

För att få samma mängd TS när man ger hösilage får man ge respektive kilogiva vid beskriven TS-halt.

Alltså om ditt hösilage har en TS-halt på 60% behöver du ge 9,8 kg hösilage för att fortfarande ge 5,88 kg TS.

linabergmer skrev:
Men hur räknar man ut det då?
Fattar inte riktigt den där tabellen...

Alltså tänk såhär: Procenten som anger TS-halt är lika med att det är så mycket torrt och resterande procent är vatten. I hö är det alltid 84% torrsubstans (TS) så 16% är vatten. Det innebär att 1kg torrsubstans är lika med 1.16kg hö. (man brukar runda av det till 1.2kg)
Så om det är 60% TS i det silage man har blir det alltså 40% vatten i det/kg. Då blir 1kg torrsubstans lika med 1.4kg! :idea:

Hänger du med?
1kg 60% TS = 40% vatten = 1 + 0.40 = 1.40kg
1kg 50% TS = 50% vatten = 1 + 0.50 = 1.50kg
1kg 65% TS = 35% vatten = 1 + 0.35 = 1.35kg
1kg 84% TS = 16% vatten = 1 + 0.16= 1.16kg

Och tvärtom om du ska räkna om från KG foder till kg TS.
1kg hö 84% TS = minus 16% vatten = 0.84kg TS
1kg silage 60% = minus 40% vatten = 0.6kg TS

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
628
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama