Hur mycket hö?

Hurricane

Trådstartare
Jag har ett problem :crazy: Vi har alltid haft fri tillgång på hösilage till hästarna som gått på lösdrift och det har fungerat bra. Men i vinter ska vi mest troligt köra med hö. Frågan är då hur många kilo hö hästarna kommer att äta per dag? Det handlar alltså om en c-ponny och en liten stor häst. Ponnyn rids eller jobbas på annat sätt 4-7 dagar i veckan. Han är skogsmulle så det är inget väldigt ansträngande arbete. Hästen rids inte men arbetas från marken några dagar i veckan (tömkörning, promenader osv.), inte särskilt ansträngande arbete där heller. Tidigare har vi ställt in en hösilageboll (ca 750 kg) i foderhäcken så har dom ätit av det. Den har räckt i ca 10 dagar. Eftersom jag bor i Norrbotten så blir det rejält kallt här. Ner mot -30 grader på nätterna är inget ovanligt. Jag förstår ju att det är svårt för er att veta men ungefär hur många kg hö/dygn tror ni mina hästar behöver? Jag är inte säker på detta så därför ber jag er kunniga om lite hjälp :D

Sv: Hur mycket hö?

Det är ju indviduellt, men mitt fullblod (160 ca hög) äter ca 17 kg hö/dygn och hennes fd kompis islänningen åt ca 12 kg/dygn vid fri tillgång.

Vilken ts-halt hade erat hösilage? Men utgångspunkt från det så borde du kunna räkna ut ungefärlig åtgång om du räknar på att att de stoppar i sig lika mkt ts.

Vad hade ensilaget för ts halt ? Om du vet det så kan du säkert räkna ut på ett ungefär vad hö-åtgången blir.

+ Mynta2

Det är ju också ett problem :angel: Vi tog aldrig någon analys på silaget :crazy: Är så förbannad på mig själv för att vi inte gjorde det men men... Inte så mycket att göra åt nu :(

Men tack för era svar :bow: Får fortsätta klura. Nu fick jag ju lite att gå på också :)

Mina hästar går på lösdrift, ett fullblod, en fullblodskorsning och en 1 åring halvblod. De åt ungefär 9 kg hö var per dygn + 1-2 kg halm. De hade fri tillgång på hö men valde ibland halm i alla fall.

Jag bor dock i södra delen av landet och denna milda vinter var det bara ett par nätter temperaturen sjönk under 10 minus

min häst ett varmblod på ca 500kg äter ca 10-15 kg hösilage ute i hagen + typ 8-10 kg på kvällen (på vintern), de äter ju mer om det blir kallt, men man kan väl ungefär räkna hälften på höet och sen lägga till typ 2 kg så man är på den säkra sidan.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 295
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
713
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka