Hur mycket hö?

Sv: Hur mycket hö?

Visst men eftersom den gick upp i vikt även med den gamla givan så borde det ju vara rätt onödigt att öka ännu mer. Enda skillnaden i så fall är att den blivit lite vattnig i magen. Den kanske till och med kan utvinna mer näring om den inte får för mycket mat.
Sedan är det väl lite som med oss människor att visa kan äta mängder men det märks inte på vikten medan andra bara kan äta lite och ändå gå upp i vikt.

Den kanske till och med kan utvinna mer näring om den inte får för mycket mat.

Nej det tror inte jag. Inte vad gäller GROVFODER iaf.
Jag förstår inte varför du hänger upp dig på att hästen äter FORT, det är det många hästar som gör. Min nordis åt 4kg på mindre än en timme (ca40min?), jag tyckte inte det var nåt konstigt.

Sedan är det väl lite som med oss människor att visa kan äta mängder men det märks inte på vikten medan andra bara kan äta lite och ändå gå upp i vikt

Visst är det så - det är det som i hästars fall kallas för antingen lättföddhet, normalföddhet eller svårföddhet.

Vad får denna häst i övrigt? Något kraftfoder? Har ni ändrat något på den fronten också?

Delvis knapplån...

Grundtanken i det Cheval skriver är rätt. En häst som äter fort och mycket, drar igenom fodret fortare i magtarmkanalen och därmed får mikrofloran kortare tid på sig att bearbeta maten - mindre näring hinner utvinnas per kg foder.

Däremot är hästars ättid per kg foder ganska individuell och svår att påverka. En del hästar äter fort och en del långsamt, kanske får man acceptera ett större svinn från en häst som äter fort.

Däremot tycker jag alltid att man ska börja med att se över varför hästen "kastar i sig maten" om det är det den gör, är den stressad av sin matsituation, har den magproblem etc etc?

Kan man utesluta det ser jag inget fel i att dra ut på hästens mattid genom att t ex ge höet i ett finmaskigt hönät. Speciellt om det stora probelmet är att hästen inte äter upp sin mat utan trampar runt den i boxen.

Annars som Pinky skriver; hönät eller höhäck.

NEJ! Aldrig någonsin hönät! Min förra häst fastnade med bakhoven i hönätet, och det var ändå ganska högt uppe just för att han inte skulle kunna fastna. Han fastnade någon gång under natten, och när vi hittade honom på morgonen låg han ner och var så trött och apatisk att han inte ens försökte komma loss längre. Han var totalt sjöblöt av svett.
Boxvila, sjukhage och ridförbud i flera veckor. Det är inte värt det, låt hellre hästen springa runt i höt och äta så snabbt den behagar. Jag ber er, titta aldrig åt ett hönät igen.

Senast ändrad av en moderator:

Jättetråkigt, verkligen!

Men...hästar lyckas med mycket, skulle man avråda från allt så skulle det inte bli någon inredning kvar i en box. Är man orolig för att något dylikt ska hända kan man ju alltid ta ut hönätet innan natten. Antingen om hsäten ätit upp sin giva, eller så ger man resten av den på golvet. Jag har själv gett flera hästar hö i nät och har även bekanta som gör det helt utan problem.

Den får även havre, betfor o mineraler och efter att ha diskuterat saken kommer vi att fortsätta med den gamla givan (sammanlagt 10kg)efterom han trots allt ökade i vikt på den. Däremot ett hönät att äta ur under natten tror jag skulle vara bra för honom eftersom han är rastlös och då har att göra lite längre med maten. Då slår man liksom två flugor i en smäll.

Det lät ju förstås inte så kul. Nu vet jag inte om man vågar det längre men det får ju ägaren förstås bestämma. Fast det är ju jag som kommer att hitta hästen förstås.....
Vi kanske skulle montera upp en höhäck i stället?

Kan man utesluta det ser jag inget fel i att dra ut på hästens mattid genom att t ex ge höet i ett finmaskigt hönät. Speciellt om det stora probelmet är att hästen inte äter upp sin mat utan trampar runt den i boxen.

Jag ser inte heller nåt fel i att försöka få hästen att äta lugnare t ex genom hönät. Men jag ser inte nånstans att TS skulle skrivit att hästen trampar runt höet i boxen? Hon skriver ju att hästen ÄTER UPP DET - fort. Och det var väl DET som var problemet?

Stäng av ett hörn med brädor och gör en höplats där. Om hästen är rastlös bör den ha mer att tugga på, inte mindre. Om höt är för kraftigt kan man ge halm också.

Exakt!
Hönät eller höhäck får det nog bli. Om hästen får ett kg mer eller mindre och äter upp det på kanske 10-15min mer eller mindre spelar ju inte så stor roll vad det gäller rastlösheten. Ett finmaskigt hönät kan säkert förlänga ättiden avsevärt.

Haha...där ser man. Jag tolkade det som att det var ett dubbelt problem, dels att hästen åt fort men dels att den också tramapade runt en del i boxen (som sen inte kunde ätas upp). Var tvungen att läsa en gång till...och du har ju helt rätt! Det var en annan anv. som skrev och runttrampat och nerkissat hö...

Men som sagt ändå, är hästen i lagom hull på giva den får så kan man öka ättiden genom t ex ett hönät. Vi gjorde så åt en häst i stallet, han fick mer hö än vad han behövde och var väl rund i hullet men åt så himla fort att hans hö ALLTID var slut först. Och då blev han rastlös och arg på de andra. Det är inte alltid mer hö sm är lösningen, ibland är det bästa att dra ut på den giva de får (beroende på hull naturligtvis).

Till TS, skrev inte du att det var ett halvblod av större modell? Då är inte 10 kg speciellt mycket. Mitt lilla halvblod (154 cm, 500 kg ca) får ungefär lika mycket...

För ett större halvblod låter 10 kg väldigt lite i mina öron!

Vår lilla arab får ju nio kilo ts på vintern

Vad väger hästen?

Jag tycker att det verkar som om han behöver få mat oftare, tre gånger per dag är ju ganska litet antal fodringar, mina skulle bli tokiga och kasta sig över maten om de fick så sällan:crazy:

Det är ju väldigt individuellt men om hästen håller hullet så betyder det ju att det är lagom. Hästen kanske väger ca 600 kg. Ska man jämföra med vad som rekommenderas (1,2kg för varje hundra kg) så kommer man ju bara upp i 7,2. Det kan man ju tycka är lite och ingen i vårt stall får så lite men som sagt det är ju väldigt individuellt. Denna rekommendation är väl en minimigiva men det finns ju många som klarar sig på det. Sedan beror det ju på näringsvärde också förstås.

Antalet fodringar är ganska irrelevant...det är mängden foder per fodring och dygn som är intressant.

1,2 kg hö per 100 kg häst är minimigiva. Inte baserat på näringsinnehåll eller hull alls utan baserat på att hästens magtarmsystem ska fungera normalt.

Rekommenderat är fri tillgång, kan man inte ha det är rek. 1,5-2,0 kg ts per 100 kg häst.

De får grovfoder tre ggr per dag, kraftfoder två varav den ena inte i samband med grovfoder. På vintern får de ett extra mål med grovfoder och det är inte inräknat här. Man har ju lite annat att göra än att fodra hästarna så 4-5 ggr per dag tycker jag är bra med tanke på många andra som bara ger två. Jag hade en arab som fick 5 kg och var jätte tjock på det. Den var bara D-ponny men en annan ponny i samma storlek fick äta 8 kg så som jag sa innan så är det mycket individuellt.

Mina lösdriftshästar har fri tillgång men det är ju en annan sak men så är de feta också....

Om man börjar med teorin:
När jag har läst foder så står det att absolut minimigiva är 1 kg torrsubstabs grovfoder per 100 kg häst, dock gärna 1.5 kg. Om hästen väger 600 kg blir det 9 kg torrsubstans. Hösilage som du skrev att du fodrar med brukar ha 50-65% torrhalt. Om du har mycket torrt hösilage så kanske det är 70% torrhalt? Isåfall krävs ca 13kg *70%=9.1 kg torrsubstans, har du blötare hösilage krävs mer. Så jag tycker nog att 10 kg hösilage inte låter så mycket.

Min häst på ca 550 kg får 10 kg hö per dag när han står och inte arbetar. Jag ska gå över till hösilage och räknar med att få gå upp till ca 14 kg per dygn. Men han får nog anses som ganska svårfödd (oekonomisk :), men det är han inte ensam om.

Sedan tillgodogör sig hästar inte stor del av näring i magsäcken, det är i grovtarmen som hästen jäser grovfoder, bara blindtarmen kan rymma 20 liter. Så hästen kan magasinera stora mängder grovfoder i tarmarna, så jag tror inte det är slöseri att ge mycket foder om hästen äter upp det och behöver gå upp i vikt lite.

I mitt stall ingår 12 kg hösilage per häst, så det anses som "norm" där, ska hästen ha mer får man betala. Stallägaren har i kontraktet
skrivit att hon har rätt att dra ner på hö/hösilaget om hästen trampar ner det i bädden.

I praktiken får man ju alltid titta på hästens hull eftersom det varierar mycket hur bra de tillgodogör sig maten, och hösilage varierar ju mycket vad gäller näring. Så om ditt hösilage är mycket näringsrikt så kanske man kan dra ner, men av vad du skriver så finns det inget som säger att det är i överkant.

Hästen får alltså 10 kg hö om dygnet? Hästen äter upp 5 kg på 1-1½ timma skriver du. Det innebär att hästen har tillgång till grovfoder 2-3 timmar om dygnet. Den står alltså utan grovfoder 21-22 timmar av dygnets 24. Jag tycker inte att det är det minsta konstigt att hästen kastar i sig maten då:confused: Hoppas att jag har missuppfattat det du skriver.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
538
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
739
Senast: Sesca
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka