Hur mycket hö?

Cheval

Trådstartare
Hur mycket hö kan ett större halvblod tillgodogöra sig per mål?
Alla vet ju att hästar har liten magsäck och om man då har en stor häst som äter 5 kg på 1-1,5 tim är det väl ingen mening att ge så mycket per mål? Min erfarenhet säger mig att det bara blir mer att mocka och att man slänger pengarna i sjön men skulle vilja höra era åsikter.

Sv: Hur mycket hö?

Grovfodret passerar i jämn ström genom magsäcken, den fylls aldrig på samma sätt som vår gör.

Ättiden är otroligt viktig för hästen, och varje mål bör ge minst 1 timmes tuggtid. Om hästen äter 5 kg på 1 timme bör den få åtminstone 2-3 sådana givor per dygn.

Betänk att hästen betar ca 16 timmar/dygn om den får välja själv. Den vill alltså ha maten tillgänglig hela tiden, och ströva omkring och nappa åt sig en tugga då och då. Det är det beteenden som gör att det kan bli svårmockat i en liten box, där hästen inte har plats att ströva runt utan att trampa runt maten samtidigt. Hönät eller höhäck kan kanske vara en lösning då?

Som Pinky skriver så har hästens magsäcks storlek inte mycket med att göra hur mycket den kan äta per dygn eller per mål.

Det finns en maxgiva ts hästen kan äta per dygn dock (beroende på hästens storlek), baserat helt enkelt på hur mycket den kan "köra igenom" magtarmkanalen. Men den är ganska hög.

Jag har personligen hellre så att hästen har lite hö kvar som jag får mocka ut (förutsatt att hästens hull är bra) än att hästen har ätit upp varenda strå den fått. Har man en häst som trampar runt mycket kanske man ska se över hur dess stallsituation är, är den stressad t ex? Annars som Pinky skriver; hönät eller höhäck.

Som Pinky skriver så har hästens magsäcks storlek inte mycket med att göra hur mycket den kan äta per dygn eller per mål.

Det finns en maxgiva ts hästen kan äta per dygn dock (beroende på hästens storlek), baserat helt enkelt på hur mycket den kan "köra igenom" magtarmkanalen. Men den är ganska hög.

Jag har personligen hellre så att hästen har lite hö kvar som jag får mocka ut (förutsatt att hästens hull är bra) än att hästen har ätit upp varenda strå den fått. Har man en häst som trampar runt mycket kanske man ska se över hur dess stallsituation är, är den stressad t ex? Annars som Pinky skriver; hönät eller höhäck.

en liten inflik bara det där med hönät. min förra häst kisade alltid ner sitt hö om han stod på spån, så då fick han ha hönät- men jag har hört att det inte är bra med hönät just för att hästar ska "äta från marken"?

så det allra bästa vore väl att hitta orsaken till att hästen gör som den gör, å inte dämpa symtomen genom att ge i hönät?

min kissade på det enbart för att det inte skvätte lika mycket då, när han stod på halm kissade han inte i höet. så därför var hönät en bra lösning för oss, även om jag hellre hade gett han från marken.

Vilket ju var vad jag skrev: "se över hästens stallsituation".
Det där med att hästen ska äta naturligt, dvs från marken, har jag aldrig sett några (vetenskapliga) belägg för, så det tror jag att man kan ta med en nypa salt faktiskt.

I ditt fall hade väl den bästa lösningen kanske varit att låta hästen stå på halm?

när det inte finns tillgång till att få halm så var det bästa lösningen hönät!

du vet inte hur min sits såg ut, därför förstår jag inte ens att du kunde komma med den kommentaren...

Oj...varför så bitsk?

Du skrev ingenting om din halmtillgång, du skrev däremot att han inte kissade i höet när han stod på halm och att du hellre hade gett honom hö från marken..tadaaa; lösningen är att stå på halm och ha höet på golvet...eller?

Jo jag vet att det inte är så att magen blir full och sedan finns det inte plats. Detta gäller inte min häst men det är jag som betalar maten....
Tro nu inte att jag är en snål hyresvärd för det är inte det det handlar om alls. Hästen ska ha vad den behöver men jag känner bara att när den glufsar i sig så fort kan den ju knappast tillgodogöra sig all näring. Den får två sådana här mål plus middag ute. Kan tilllägga att det är hösilage som är lika torrt som hö med supervärden. Jag tror att man lätt skulle kunna minska givorna med något kg för jag tror inte det skulle spela någon roll. Hönät har jag också funderat på om de inte skulle skaffa till den hästen eller höhäck eftersom den äter så fort plus att den är rastlös.

ska jag behöva göra ett längre utlägg om att jag inte hade tillgång till halm och varför? jag berättade min lösning, sedan att en viktigpetter ska komma och försöka göra rätt på det hela stör jag mig på. du hade enkelt kunnat fråga mig om varför jag inte fortsatte ha honom på halm istället??

ursäkta om jag låter bitsk, men jag stör mig på sånt där folk tror att det bara är att ändra på situationen till det bättre igen. det är inte alltid det går...

Jag kan förstå att det känns surt att se pengar trampas ner i skiten. Kan du inte prata med hästägaren och se om ni kan dra ner bara lite i taget och se om det blir lite mindre runttrampat i boxen? Eller om de kan gå med på hönät? Ett sånt kostar ju inte många kronor.

Hur fort hästar äter är jättesvårt att påverka (om man inte t ex ger dem ur ett hönät). rent generellt har du rätt i att ju fortare det går igenom hästen desto mindre näring hinner den tillgodogöra sig. men som sagt, det är svårt att påverka, den kommer förmodligen inte äta långsammare för att den får mindre mat.

Nej, det hade räckt med att du hade skrivit att du inte hade tillgång till halm. jag behöver inte veta varför. Jag behövde faktiskt inte veta att du inte hade tillgång till halm heller förrän du bet ifrån så...

Viktigpetter...ja om du vill kalla det så när jag bara gav min synpunkt på den information du gav...suck...

Nej den äter ju lika fort för det. Den har inte fått så här mycket innan utan det verkar vara ett nytt påfund. Jag tror vi får diskutera saken så jag får veta anledningen. Det är ju alltid lite känsligt. Vi har inga relationsproblem på något sätt och ägaren är medveten om att hästarna alltid kommer i första hand så det är inte det men det är svårt att lägga fram det utan att det ska låta snålt. Man vill ju att det ska tas på rätt sätt.

Jag tycker att det som avgör om givan ska minskas eller inte är hur HULLET på hästen är. Är hullet bra behöver den uppenbarligen den mängden som han får. Har han för mycket hull kan man minska lite... Men man ska tänka på att de behöver tugga ett visst antal timmar om dygnet för att må bra psykiskt och behöver få i sig ett visst antal kilon TS för att magen ska fungera.

Han verkar ju, som jag förstår på dig, INTE trampa runt det utan äter upp allt han får? Hur fort han äter upp har inget med saken att göra.

Hur mycket hö kan ett större halvblod tillgodogöra sig per mål?
Alla vet ju att hästar har liten magsäck och om man då har en stor häst som äter 5 kg på 1-1,5 tim är det väl ingen mening att ge så mycket per mål? Min erfarenhet säger mig att det bara blir mer att mocka och att man slänger pengarna i sjön men skulle vilja höra era åsikter.

H*n kan säkert tillgodogöra sig höet, men för att förlänga ättiden och trampning i boxen prova ett finmaskigt hönät. Det förlänger ättiden för mitt matmonster ca 3 gånger, ett vanligt stormaskigt gör ingen skillnad mot att lägga det på golvet.

Äntligen någon som skriver vad jag sitter och tänker när läser den här tråden. Allt borde ju hänga på hästens hull.

Hästen har varit smalare men är nu mycket finare i hullet även om den kunde gå upp lite till. Den blir finare i hullet för varje vecka men de här stora givorna har bara pågått sista veckan och jag anser därför att så länge den ökar i vikt ändå och den äter så fort så är det onödigt. Det finns ju inga möjligheter att den kan hinna ta upp näringen från så mycket på så kort tid. En viss del måste ju ut för att resten ska komma in och då måste det passera tarmen väldigt fort. Kan tillägga att den även blivit lite halvdålig i magen sista tiden och även det kan ju bottna i att den får i sig för mycket på kort tid. Det ligger även i mitt intresse att hästen är i fint hull och att den mår bra. Hönät skulle nog inte vara fel i detta läget och då ett finmaskigt. Var har de sådana? Jag brukar bara se de gamla vanliga i affärerna.

Min tanke är att en häst som hetsäter ofta har problem med för få fodergivor. Mitt halvblodssto hetsäter när hon få gå utan mat i mer än två timmar. Då får hon problem med magsår vilket ger diaréer, vandringsbeteende i boxen osv. När hon ständigt har någonting att äta försvinner problemen och hon äter långsamt. Detta är en lättfödd häst så därför gäller det att hitta hö med lågt energiinnehåll och motionera mera.

Tänk på att en häst inte kan producera magsyra efter behov, som vi. Eftersom de är gjorda för att äta hela tiden produceras magsyran ständigt och finns det ingenting att äta så fräter det. Alla som har haft magsår vet hur orolig man blir. :-(

Men om ni just ökat givorna och hästen vräker i sig, är det inte läge att ha is i magen och se om beteendet ändras? Eftersom hullet blir allt bättre, så kanske hästen lugnar sig om den får nog med grovfoder?

Det brukar ju vara lite så med sånna som ställs på fri tillgång också; glufs i början för bättre reglering efter några veckor.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
538
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
739
Senast: Sesca
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka