Hur mycket hö

S

solaris

... räknar ni med att era avvanda fölungar på 7-8 månader orkar äta om de får fri tillgång?

Sv: Hur mycket hö

Det är ett svenskt halvblod. Kan man tänka sig att han orkar äta 7 kg per dag? Eller är det högt räknat?

Sv: Hur mycket hö

jag har alltid haft mina hästar på fri tillgång. hur mkt. dom orkar sätta i sig är ju lite beroende på individen, men om du ger 7 kg/dan och kollar vad som är kvar (om det är något kvar :angel: ) så vet du ju rätt snart om det är "lagom".

om man jämför mitt halvblod (som jag köpte när han va föl) och hans syster (oxå inköpt som föl) så äter han dubbelt så mkt. som sin syster, det har han alltid gjort. hennes hö (även hösilaget när vi gick över på det) brukar vi få "vattna" med utspädd melass för att hon ska äta tillräckligt (och inte bli tunn) dock har min aldrig varit "tjock" pga. att han har "god aptit". (det är dom 2 som är på min avatar. den ljusare är systern, hon reds in nu i sommar.)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
520
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 531
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
657
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025
  • Valp 2024