Hur mycket hö

S

solaris

... räknar ni med att era avvanda fölungar på 7-8 månader orkar äta om de får fri tillgång?

Sv: Hur mycket hö

Det är ett svenskt halvblod. Kan man tänka sig att han orkar äta 7 kg per dag? Eller är det högt räknat?

Sv: Hur mycket hö

jag har alltid haft mina hästar på fri tillgång. hur mkt. dom orkar sätta i sig är ju lite beroende på individen, men om du ger 7 kg/dan och kollar vad som är kvar (om det är något kvar :angel: ) så vet du ju rätt snart om det är "lagom".

om man jämför mitt halvblod (som jag köpte när han va föl) och hans syster (oxå inköpt som föl) så äter han dubbelt så mkt. som sin syster, det har han alltid gjort. hennes hö (även hösilaget när vi gick över på det) brukar vi få "vattna" med utspädd melass för att hon ska äta tillräckligt (och inte bli tunn) dock har min aldrig varit "tjock" pga. att han har "god aptit". (det är dom 2 som är på min avatar. den ljusare är systern, hon reds in nu i sommar.)

Liknande trådar

Foder & Strö Haha visste inte hur jag skulle formulera rubriken 🙈 Jag har en häst som varje vår när det börjar växa blir svullen runt ganascherna...
Svar
9
· Visningar
529
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 272
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
834
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 935
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka