Hur mycket hö ska man ta in

F

Frieserhäst

Vi planerar att köpa en liten hästgård.
Funderade på det med att köpa in hö och hösilage.. Tar ni in en "årsförbrukning" åt gången?

Tänkte köra på både hösilage och hö, mest hö under den varmare årstiden.
Köper ni då in på sensommaren så att hö/hösilage finns tills våren/sommaren?

Hur mycket i överkant ska man räkna för att räcka hela tiden om det finns någon dålig bal?

Ge mig gärna massor av kött på benen :)

Mia

Sv: Hur mycket hö ska man ta in

Beror på dina lagringsförhållanden. Såg att du bodde i södra delen av landet, här är det svårt att lagra hö. Köper du in allt på en gång tar du den ekonomiska risken med lagringen, väntar du och köper litet i taget så riskerar du att det inte finns att köpa när du behöver.

Även ensilage kräver bra lagring - helst sandplan (fritt från sork) och eventuellt fågelnät om du har problem med kråkfåglar.

Köper du in allt på en gång slipper du foderbyten!

Jag tar normalt hem hela årsförbrukningen på en gång men får det oftast levererat i två omgångar eftersom det tar sådan tid annars (snälla grannar som lastar, kör hit och hjälper till att lasta upp:love:). Jag beställer alltid ca 500 kg mer än vad jag har räknat på att det ska gå åt och kompletterar ev. vid behov när jag har fått analyssvaret.
Det är ju egentligen först då jag vet hur mycket jag behöver räkna på går åt, innan vet jag ju bara vad de brukar äta och hur mycket ts de behöver ha för att må bra.

Jag har två hästar som väger ca 850 kg ihop, jag räknar att de äter ca 17-19 kg hö/dygn ihop. Det är vad de brukar peta i sig.
Jag räknar med att de kan gå på bete i tre månader även om de normalt kan gå minst 4 månader.
Jag beställer alltid så mycket hö att en av dem kan äta enbart hö hela betesperioden eftersom om något skulle hända slipper jag jaga efter att få tag på mer hö, det räcker då åt båda om det skulle behövas till framåt början av juli och då finns det nytt hö att få tag på.
Som det har varit nu med perioder av ösregn som har gjort att de har behövt stå inne och därimellan torkperioder som gjorde att ena betet hade svårt att räcka och det andra var för blött:crazy: så har jag ändå ca 100 kg hö kvar av fjolårets hö.

Jag staplar halm längs väggarna och täcker allt hö med halm och det har fungerat bra hitills.
Våra vintrar brukar bestå av slask omväxlande med regn, ibland minusgrader och ibland snö som ligger.

Jag staplar halm längs väggarna och täcker allt hö med halm och det har fungerat bra hitills.
Våra vintrar brukar bestå av slask omväxlande med regn, ibland minusgrader och ibland snö som ligger.

Gör likadant och fjolårshöet är fortfarande fint trots en fuktig vinter. Täcker även höet med fiberduk. Utan halm är det knappt lönt att försöka lagra hö.

Jag har rejält med bete som putsas och sköts så här brukar betet räcka maj-oktober minst. Mina hästar äter också gärna halm och får även lucernhack så det brukar faktiskt inte gå åt med än 9-10 kg hö per häst och dygn. Det låter lite men ger jag dom mer slutar det bara med att jag får städa upp och slänga det på gödselstacken.

Jag brukar beställa 2 ton per häst men med tanke på mitt rikliga bete och att de äter ganska lite hö i alla fall jämfört med många andra hästar här på buke så är det kanske inget bra riktvärde.

Tack för alla svar!

Där finns någon sorts loge på den tilltänkta gården (blir det inte den får vi bygga non sorts loge
eller förvaring för foder.) Där borde jag väl kunna förvara hösilage utan risk för förstöring
av diverse djurslag.

Jag har skrivit upp något lite efter att ha tittat lite på annonser på hösilage.

För 4 hästar som äter i genomsnitt 12 (hästar och shettis blandat)
336 kg / vecka
8500 kg / 25 veckors period

På de balar jag tittade på vägde en bal 350 kg, kostade 400 per bal (vid så pass många)
Då har man ju lite överskott om jag köper in 25 balar blir det ca 10000 kr.

Räknar jag för godtroget eller ska jag räkna in mer spill?

Mia

Där finns någon sorts loge på den tilltänkta gården (blir det inte den får vi bygga non sorts loge
eller förvaring för foder.) Där borde jag väl kunna förvara hösilage utan risk för förstöring
av diverse djurslag.

Spara din loge till att förvara halm och hö. Ensilage/hösilage förvaras oftast ute. Kosta på att göra en plats med grusad yta (inga vassa stenar!!!) för att ställa plastbalarna på. Bra är att ha en "foderberedningsplats" med bra ljus och golv där man kan hålla rent när man gör iordning grovfoder.

Tänk på att hösilaget inte ska användas när det har varit öppet i mer än 3-4 dagar i minusgrader, då är det dåligt.
Så antingen mindre balstorlek eller mer spill.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 989
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 854
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30