Hur mycket hö ska hon få?

S

Skuggabaldur

Jag har ett islandssto på 13 år. Hon är lättfödd, går väldigt lätt upp i vikt. Just nu har jag fått henne ganska fin kroppen och hon väger runt 300 kg. Hon får inget kraftfoder utan endast hö och så går hon ju i hagen hela dagarna.
Nu är det så att jag ska iväg i 3 veckor och jag funderar på hur mycket hö hon ska ha under tiden. Just nu för hon ca 3 kg. Och innan ni säger nåt - jag vet att det är lite (tycker jag också), men hon äter faktiskt inte så mycket mer. Jag har provat att ge henne 4 kg, men då lämnar hon en massa. När hon får 3 kg äter hon upp ganska precis, blir lite kvar.
Men det kommer ju att bli kallare i vinter och då måste hon ju hamer. Frågan är hur mycket? Vill veta vad jag ska skriva upp att hon ska ha, så de som tar hand om henne vet.
Jättesvårt, det här.

Sv: Hur mycket hö ska hon få?

Minimigiva som man rekommenderar är 1,2 kg TS per 100 kilo häst. Eftersom hö inte är "knastertorrt" innebär detta oftast ca 1,5 kilo hö, och för en 300 kilos islandshäst är det alltså MINST 4,5 kilo.

Har svårt att tänka mig att det finns så mycket annat med näringsvärde i att tugga på så jag tycker att det absolut låter som för lite. En häst behöver ju få sitt underhållsbehov tillfredställt - och tillägg vid träning/aktivitet.

Undrar också om hästen verkligen väger så lite som 300 kilo???

Senast ändrad av en moderator:

Är du säker på att den verkligen väger 300kg? Mina stora shettiskillar väger närmare 300kg o dom är definitivt inte tjocka (vägda på klinik).

Hon går i hagen hela dagarna, säger du. Jag gissar att det innebär att hon har tillgång till visst bete då? Det kommer ju att minska både i mängd och näringsinnehåll, så jag skulle nog, för att vara på den säkra sidan, säga till mina "hästvakter" att ge åtminstone 4-5 kg hö per dag. Skulle hon lämna lite är det väl inte någon katastrof?

Äter hon verkligen så lite som 3 kg på ett dygn? Jag tycker det låter både märkligt och osunt. Jag skulle försöka hitta något som hästen upplever som smakligare så hon i alla fall får i sig minst 6 kg/dygn.

Är hon pigg och igång?

Jo, hon väger runt 300 och som sagt, hon är i nästan normalhull nu.

Jo, det finns en hel del gräs i hagen, men det kan ju knappast finnas så mycket näring i det nu.
Nej, det är ju det jag menar att jag måste öka på givan nu när jag åker bort. 4-5 kg tycker jag låter rätt lagom själv. Blir det riktig vargavinter (vilket inte är troligt) får hon ju få mer.
Det är inte några strån hon lämnar, det är ju bara bra så man vet att hon inte går och är hungrig. Det är mycket hon lämnar. Och att ha fullt med nedtrampat hö i boxen är inte så kul och hon vill ju inte äta det när det har legat för länge och blivit smutsigt.

DEt är ju bara att ge henne så mycket som hon äter.

Kan förstå om hon äter bara 3kg hö just nu när de ändå har gräs att äta på i hagen. Och visst är det näring i gräset än! Det har vart så milt nu att det är ovanligt näringsrikt ännu, dock är det ju väldigt blött så de får inte i sig speciellt mkt TS.
Hon får iaf sitt tuggbehov tillfredställt när hon går o betar, oavsett näring i det eller inte och oavsett TS-halt.

Det är inte så att hon äter 3 kg på ett dygn utan under den tiden hon står i boxen. BARA 3 kg/dygn hade varit hemskt lite, det hade inte gått. Vi har provat att stödfodra med hö i hagen, men det vill de inte ha utan äter hellre av gräset.
Och hon tycker om sitt hö, det var ju några dagar för några veckor sedan som det var flera minusgrader och då fick hon mer och det åt hon. Det är ett matvrak - och hon är pigg och glad och frisk. Det är just det att nu vill hon inte ha mer än det hon får.
Men frågan är ju vad hon ska äta i vinter när vi är borta. När gräset försvinner kommer vi ju att slänga ut hö i hagen också, så de har att äta.
Runt 5 kg kanske vore bra? Och om det blir riktigt kallt 6 kg?

Till alla:
Hoppas ingen uppfattar mina svar som otrevliga, för det är inte meningen. Jag förstår om ni tycker 3 kg är för lite som sagt. Det är därför jag frågar.
Tack för svaren förresten!

Ja, det är massor av gräs i hagen nu, ingen lervälling direkt. Och hon har ju tydligen att tugga på hela natten också för det är som sagt kvar på morgonen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 048
Senast: CaisaCax
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V