Hur mycket havre till häst som bantar?

Tinuri

Trådstartare
hej,
jag har en liten finnhäst (1.45 cm) som har en stor kulmage. han går ordentligt ungefär tre gånger i vekcan, en gång i veckan är han ledig och resten blir unteritter i alla gångarter, mest utan krav.

så nu undrar jag: hur mycket havre skulle ni ge åt honom? han skall ju minska på magen, men han måste ju ändå få tillräckligt med foder :crazy:.. så jag är väldigt tacksam för svar!

Sv: Hur mycket havre till häst som bantar?

Om hästen är överviktig skulle jag inte ge den ngn havre. HH

alltså ingen foder alls?
havre är det enda foder han får,alltså han får ju hö oxå men iallafall..

alltså ingen foder alls?
havre är det enda foder han får,alltså han får ju hö oxå men iallafall..

Det är bara vi människor som tycker att "bara" grovfoder (hö/ensilage) låter fattigt. De flesta av våra hästar klarar sig bra på bara hö/ensilage och ser aldrig något annat foder. Det är bara föl och dräktiga/digivande som kan behöva extra. Beror förstås på foderkvalité. Blir hästen fet så kanske du ska se över hö-mängden också.

Är hästen smal på övriga kroppen? Är det späck som gör magen stor eller ser den uppblåst ut?

Du behöver naturligtvis inte ge någon havre alls. Har du ingen analys på höet kan det vara lämpligt att ge tex 8 kg vanligt hö, så det blir lagom mkt Ts och lägga till till exempel lucern på det.

Hö är jättebra foder! Men håll koll på så det inte är så att han får för lite protein ( syns på att hästen får större mage men tun övrigt, tex i ryggmusklerna. Matt päls är vanligt samtidigt.

Hej!

Min häst bantar och får därför inget kraftfoder alls- ingen havre, kraft, betfor..nånting..

Dessutom har jag tvingats minska på "innehöet" så hon inte äter såå mycket inne..

/ lavinia, som i alla fall inte brukar ge sin häst så mycket kraftfoder- med ett bra hö behövs inget.

Säger som övriga, ta bort havren.

Det är dock väldigt viktigt att hästen får tillräckligt med protein, men det löser man lämpligast med ett proteinkoncentrat åt en lättfödd häst. (Beroende på hur mycket protein som saknas, såklart, kanske är höet tillräckligt bra i sig?) Ett koncentrat har ett högt proteininnehåll i förhållande till energiinnehållet, och man spär inte på hästens hull "i onödan" med ett sådant foder.

Själv ger jag min extremt lättfödda unghäst ca 75% hö och resten halm och lusern i foderstaten. Höet är något proteinsvagt, men inte extremt.

Min häst verkar klara sig bara genom att titta på maten.
Men hon får hö, ej med jättebra värden och lusern. Jag rider henne fem dagar i veckan. Hon är lite mindre än din häst.

***Knapplån***

För några timmar sedan råkade jag träffa en veterinär i affären i byn och vi pratade bl a om min fånghäst. H*n påstod att det rätta sättet att banta en häst är att minska på grovfodret och ge mer kraftfoder. Då blir hästen pigg och gör av med mer energi.
Jag är inte av samma uppfattning som den veterinären. Men har det månne kommit nya rön?

Immer

Då blir hästen pigg och gör av med mer energi.

De hästar detta stämmer på är de hästar man vill ha UPP i vikt är min enerverande erfarenhet.

Fullblodet gör av med 10 % mer än vad man stoppar i honom. Konstant. Mer energi - mer aktivitet.

De hästar som av naturen är mer flegmatiskt lagda gör mindre ju mer foder de får. Och blir alltså fetare.

Nu har jag inget statistiskt hållbart underlag för detta påstående, men jag tycker det låter som uppochnervända världen det veteriären påstår i det här fallet...

***Knapplån***

För några timmar sedan råkade jag träffa en veterinär i affären i byn och vi pratade bl a om min fånghäst. H*n påstod att det rätta sättet att banta en häst är att minska på grovfodret och ge mer kraftfoder. Då blir hästen pigg och gör av med mer energi.
Jag är inte av samma uppfattning som den veterinären. Men har det månne kommit nya rön?

Immer

Jag försöker följa med lite i de nya rönen som kommer (fast jag antar att du skojar)? Jag håller med dig, det går rakt emot det jag har läst om utfodring av hästar överhuvudtaget. Med tanke på det jag har läst om fång skulle det vara direkt skadligt. Jag vet faktiskt inte hur man bantar en fånghäst, tänkte på det tidigare idag.
Min häst blir dessutom inte piggare av mer mat utan av att bli smalare. Men jag kan tänka mig att hästar som är mer som fullblod kan bli det som Lovisaleonora skriver.

okej tack för era svar! .. trodde faktiskt inte att man kunde ta bort det helt.. men eftersom så många svarat samma så antar jag det :smirk: hans mage är hängande och rund. hur får man bort hömagen och sätter mera muskler på kroppen? jag klättrar i backar i form, på långa tyglar 1 gång i veckan, löshoppar 3-4 ggr i månaden. hoppar högst en gång i veckan (mina hinder är ju inte höga) och så skrittar jag mycket, men han blir ju även svettig ett par gånger pr vecka, klarar han sej på hö? jag vill vara 100% säker!

på förra stället gick han 6 dagar i veckan, två ggr per dag på endast bana, de två timmarna bestod av skritt, tre varv trav och en långsida galopp :crazy: han fick 2 liter havre per dag.. kanske därifrån som magen kommit?

bild på min (hömags) sötnos :D tack för alla svar btw :bow:

http://s241.photobucket.com/albums/ff135/jojjjojooooo/?action=view&current=P1030915.jpg

Den hästen är ett typexempel på en häst med proteinbrist, tunnöverlinje o omusklad. Det du behöver göra är att tillsätta proteiner i form av Lusern, soja el liknande.

Nu vet inte jag vad det finns för fodersortiment där du bor (finland vill jag minnas?), men gå till en foderhandlare o hör vad de har för högproteinfoder.

***Knapplån***

Svar till Lovisaleonora och Forest Autumn:

Nej, jag skojar inte. Veterinären ifråga vet att jag har en fånghäst, som fick ett lindrigt anfall i maj i år. Det är samma veterinär som jag tillkallade när fånghästen blev halt i september sedan hon satt båda framskorna någonstans i hagen under natten. H*n sa att det var ett klart återfall av fång, men både hovis och min ordinarie veterinär (som skötte återbesöket) har annan uppfattning.

Veterinären jag träffade idag har en sambo som tränar och tävlar varmblodstravare - man kanske bantar hästar på det viset inom travet?

Immer

Den hästen är ett typexempel på en häst med proteinbrist, tunnöverlinje o omusklad. Det du behöver göra är att tillsätta proteiner i form av Lusern, soja el liknande.

Nu vet inte jag vad det finns för fodersortiment där du bor (finland vill jag minnas?), men gå till en foderhandlare o hör vad de har för högproteinfoder.

:bow::bow: om jag ger lusern, hur mycket per dag? (det passar bäst att ge eftersom en annan häst oxå äter det i stallet så det finns lätt till hands.

Senast ändrad:

Nu vet jag ju inte vad du har för värden i ditt grovfoder, men börja med att ge 1kg o se om det blir nån skillnad. Hur mkt grovfoder äter den idag?

vet inte exakt i hö mängd, men det är nog rätt passligt, åt honom är jag säker på. men han får 1 liter havre per dag, om han inte gått, eller bara gått lite skritt så blir det mycke mindre.

men om jag slutar ge honom havre, och börjar med lucern istället, och ger lika mycket hö som han brukar få.. skall det här väl bli bra :smirk: eller bättre iallafall.

Eftersom det är proteiner han behöver så är det ganska onödigt o ge havre eftersom det innehåller energi o det har du troligen redan överskott på. Ge den mängd hö han får idag o tillsätt lusern. Har märkt överlag att folk är rädda för att ge sina hästar ordentligt med grovfoder, för de tror de blir tjocka av det.

Min hästa har överlevt i tre år utan kraftfoder :D

Håller med de sista inläggen, prova lusern och ta bort havren. Lycka till! :)

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 232
Senast: LiviaFilippa
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 880
Senast: mackan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 355
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 350
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka