Hur mycket havre ger ni era hästar?

Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

Kallblodstravaren får 600 g havre/dag, och fjord/kallblodstravaren får 300 g.
De rids f n ca 3 dagar/vecka, 45-75 minuter, skritt och trav i skogen.

Immer
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

Min häst får inte havre... bara betfor för att få lite i krubban och blanda mineralerna med. Annsars får hon allt i sitt hö.

Hon tränas 5-7 dagar i veckan, i skogen och i ridhuset/paddock med dressyr och hoppning, ca 40-60 min.
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

Min häst får 300 gram havre per dag + mineraler och resten hö(9 kg mkt bra hö)

Han arbetas 5-6 dagar i veckan, normalt-hårdare arbete.
Väger ca 400-425 kg och är i tävlingskondition.
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

Arab sto(svårfödd) 12år rids 5-7 dagar/vecka (45min - 1,5tim= normalt arbete) var av 1täning/vecka för tränare (45min=intensivare/hårdare pass).
1kg havre/dag hon får även 0,3kg vetekli 0,4kg betfor + 9kg hö.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

Min foderponny, 19 år, korsning hbl/nf, 148 cm hög får 4 liter havre om dagen, hon rids 5-6 dagar i veckan, motion/kondition i skogen och dressyrträning i paddock.
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

Min lilla busa på ca 375-400kg får idag 1,25kg havre och 600g havrekompletering (musli) per dag, men nu när hon har börjat tränas hårt 3-4 ggr i veckan, men skritt och vila emellan måste jag öka givan, och ändå är hon lättfödd. När vi kommer i träningstopp kommer hon att får ca 2 kg havre och 1 kg havrekompletering.

Vad lite ni ger till era hästar?! Men de kanske får annat än havre;)
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

Tidigare gav vi 3 kg havre, nu har vi bytt ut lite av det mot korn och kraft, men fortfarande ca. 2 kg harvre. Dessutom ger stallägaren en skopa befor morgon + kväll och i hagen har de fri tillgång på hö, inne 2 kg morgon och 4 kg kväll. Hästen är ett halvblod som går 5-6 dagar i veckan varvat uteritt och dressyrpass.
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

CiderGirl skrev:
Min lilla busa på ca 375-400kg får idag 1,25kg havre och 600g havrekompletering (musli) per dag, men nu när hon har börjat tränas hårt 3-4 ggr i veckan, men skritt och vila emellan måste jag öka givan, och ändå är hon lättfödd. När vi kommer i träningstopp kommer hon att får ca 2 kg havre och 1 kg havrekompletering.

Vad lite ni ger till era hästar?! Men de kanske får annat än havre;)

Lite? :o
Jag som tycker jag ger så himla mycket :D
Min lilla tunna häst får ungefär lika mycket som hästarna på 170 i stallet. ;)
Men hon får 5 dl betfor och 6 kg hö om dagen också.
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

jag ger 1 kg havre till mit fullblodssto på 5 år. men sen sån får hon ca ett halvt mått (kraftmått) oblött betfor, olja, kalk o salt, b-vitamin när hon fäller, enzion (för hennes hovar) och ca 1 ½ mustang (ett helfoder) sedan får hon lite drygt 15 kg hösilage oxå varje dag. :rofl: hon väger knappt 500 kg och rids ca 5 dagar i veckan från lätt arbete till träningspass för tränare.
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

CiderGirl skrev:
Min lilla busa på ca 375-400kg får idag 1,25kg havre och 600g havrekompletering (musli) per dag, men nu när hon har börjat tränas hårt 3-4 ggr i veckan, men skritt och vila emellan måste jag öka givan, och ändå är hon lättfödd. När vi kommer i träningstopp kommer hon att får ca 2 kg havre och 1 kg havrekompletering.

Vad lite ni ger till era hästar?! Men de kanske får annat än havre;)

Det beror ju på vad höet har för innehåll. Jag har ett jätte bra hö i år så då blir det liiite mindre kraftfoder som behövs. Förra året hade vi ett jätte dålig hö (usla värden inte hygieniskt dåligt) och då fick hon både havre,korn,betfor krafft protein, lusern och så hö.
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

Mitt dräktiga sto får 5L havre som jag nu har bytt ut en del mot lusern istället när det börjar närma sig.....
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

Min shetlandsponny går på endast hösilage och islandsstoet får ca 6-7 kg hösilage + 0,5 l müsli endast för mineralernas skull..

Skulle aldrig få för mig att ge mycket havre. ex 4 liter till en D-ponny låter inte alls bra i mina öron.:crazy:

Har gått foderkurs så det jag säger är inte bara taget ur luften..
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

4 havrekorn på morron å 4 på kvällen, å han rids ca en timme om dagen :) fullt tillräckligt:p
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

Stoet får 1 kg havre, rids 2 dagar/veckan, körs 2, tömkörs/promenad resten.
Valacken får 4 kg havre, travtränas.
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

MaLu skrev:
Och hur mycket arbetas de?

2 kg havre/kornkross. Arbetas ca. 1 h varannan dag. Hästen skall nu upp i hull och får även 3 dl sojamjöl. Hästen är en nyinköpt arab, med fri tillgång på ensilage. Hästen har snabbt rundat sig på överlinjen så nu skall jag öka på arbetet och bygga muskler. Skulle tro att han kommer att hamna på en lägre giva havre/kornkross till slut, åtminstone inget sojamjöl.

2 årig halvblodarab får 1 kg havre/kornkross. Samma som den andra för övrigt.

Hälsning Maja
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

goldfish skrev:
4 havrekorn på morron å 4 på kvällen, å han rids ca en timme om dagen :) fullt tillräckligt:p

Jösses Amalia, 8 kg havrekornkross om dagen. Vad är det för häst?

Hälsning Maja
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

Ingenting.
Och de arbetas mellan inget och 5 dagar i veckan.
Den som går mest jobbar 2 st minst 1 timmes uteritter i alla tempon + 3 dressyrpass 30-50 min i veckan.

Digivande ston, föl och gamlingen får kornkross, pellets anpassat för avel och till gamlingen även rapsolja.

I övrigt så äter de hö och ensilage.
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

Granbarr skrev:
Min shetlandsponny går på endast hösilage och islandsstoet får ca 6-7 kg hösilage + 0,5 l müsli endast för mineralernas skull..

Skulle aldrig få för mig att ge mycket havre. ex 4 liter till en D-ponny låter inte alls bra i mina öron.:crazy:

Har gått foderkurs så det jag säger är inte bara taget ur luften..

Då får du gärna förklara också varför det inte är bra ;)
Är bara nyfiken, hästen är tunn och behöver lägga på sig ganska mycket, och hon reagerar ingenting på havren (att hon skulle bli överpigg eller knepig i huvudet), skulle jag ha gett henne krafft så skulle hon ju haft åtminstone 3 kg ponnykrafft. :crazy:
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

Tror du verkligen att det var 8kg havrekross hon menade....
Det står ju 4 havrekorn och det kan ju vara 4 korn eller 4 L havrekross som inte väger 1 kg / L......... Då kan det ju vara ganska normalt!!!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 223
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
979
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
880
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp