Hur mycket havre ger ni era hästar?

Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

Granbarr skrev:
Skulle aldrig få för mig att ge mycket havre. ex 4 liter till en D-ponny låter inte alls bra i mina öron.:crazy:

Har gått foderkurs så det jag säger är inte bara taget ur luften..
Men 4 liter havrekross är bara 1,6kg och det är ju helt normalt för en D-ponny.
Och upp till 2kg på en ädel tävlingsponny, det går nog åt.

Vad var det för foderkurs?
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

Man kan ju prova lusernpellets och olja på en häst som behöver lägga på sig.
Effekt inom 2 veckor.
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

Inget, däremot får hon 0,5 kg krafft protein, 0,5 kg lusernhack och 9 kg hö.:idea:

Fullblod i lätt träning
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

MaLu skrev:
Och hur mycket arbetas de?

1,2 kg helhavre
0,75 kg mustang plus
0,250 kg betfor (torr vara)
Knappt 6 dl soja
Knappt 1 dl minervit
2 "mått" biotin

9 kg hösilage (4,6 MJ 23 SmbRp)
2 kg hö (välbärgat skulltorkat oanalys)
2-3 kg vetehalm

Foderkvot på någonstans 6.1 - 6.3

22-årigt halvblodssto, med rätt mkt anglolinjer ca 500 kg

Lätt träning
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

Noll havre.

Ger havrefri müsli samt havrefria pellets.

Rids ca 6 ggr/vecka i 40-60 minuter.
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

Inte_Ung skrev:
Man kan ju prova lusernpellets och olja på en häst som behöver lägga på sig.
Effekt inom 2 veckor.

Jag är nyfiken på oljan, hur fungerar den? Och då på en väldigt smäcker häst (alltså "naturligt smäcker", menar inte smal nu)
För hon var mycket magrare förut men hon har lagt på sig väldigt bra i vinter nu med den mängd havre hon får, och att öka höet skulle inte hjälpa för hon har redan nu "fri tillgång", hon får alltså mer än hon äter upp (på natten äter hon drygt 3,5 kg och på dagen lite mindre än 2 kg, plus att hon står på halm i boxen) Så egentligen undrar jag om hon är så tunn som jag tror, kan tänka mig att när hon har gått täckad så mycket i vinter så tänker man inte på om hon har lagt på sig. Hon har iaf börjat få fettreserver bakom "skulderbladen", bogbladen heter det kanske?
Innan denna hästen så har jag bara varit van vid kraftigare typer av halvblod och ponnyer, så jag kanske måste vänja mig vid att alla inte ska se ut så?
Gör oljan också så att de får finare päls?
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

Ger 2 1/2 kg havre, 1 kg krafft pluss, 1 L vetekli, 1 L betfor till mitt halvblod. hon tävlas upp till LA nivå, tränas för MSV. Kan nog säga att hon går relativt hårt. Bra i hull, energisk och glans i pälsen.
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

Sv hbl, 159 cm, 15 år. I full tävlingskondition. 8-9 kg hö (lite beroende på vad hon äter upp), 2.5 kg havre, 0.2 kg betfor.

Korsning 150 cm, 19 år. Rids 5 dagar/v. 7 kg hö, 2 kg havre, 0.2 kg betfor.

Sv hbl ca 155 cm, 2 år. 11 kg hö (i princip fri tillgång för den hästen), 1,5 kg havre, 1 kg krafft rehab, 0.2 kg betfor.

Hannoveraner ca 170 cm, 7 år, full tävlingskondition. 14 kg hö (=fri tillgång ungefär), 2 kg krafft rehab, 0.2 kg betfor.
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

Amandla skrev:
Jag är nyfiken på oljan, hur fungerar den?
Den ger ju en mycket långsam energi som gör att man kan mata på utan att få hetta.
Och så tar den liksom ingen plats i magen då den ju är flytande.
Det gör att man kan få i en häst som äter max vad den kan, ännu litet mera näring.
Om man som du har en häst som äter allt den kan och ändå är tunn, så måste man ju gå över till mera näringstäta foder.

Amandla skrev:
Gör oljan också så att de får finare päls?
Det sägs så.
Men jag har ännu inte sett någon skillnad, för jag började med olja för första gången i vinter.
Jag har en mycket gammal häst som numera behöver ett väldigt näringstätt foder bl.a. p.g.a. att tänderna börjar ta slut.

Förresten, har du kollat tänderna?
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

hitt fbl på 6år får:
12kg hö
3kg betfor
2kg groov
1kg musli
biotin och vitaminer.

han rida 5 dagar/vecka
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

Ger inte min häst havre, då hon är så himla pigg.
Halvblodet i stallet får 3 liter per dag uppdelat på 2 gånger.
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

KL

Fullblod 6 år, ridhäst

Noll havre
Korn 1,5 kg
betfor, 0, 5 kg
0, 25 kg morötter
mineraler
fosfor balans
1 dl olja
b-vitamin

+ fri tillgång av hö med riktigt höga värden (analyserat)

Rids och tränas 5-6 dagar/vecka.
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

näääästan min pålle;) . ridskolehäst, går 40-90 min 6 dagar/vecka.

han äter 2,5 kg havre

+1 kg groov + en massa grovfoder. (fritt hela dygnet på hö, hösilage, halm)

TJOCK!! men dom sänker inte kraftfodret:mad: :confused: fast jag frågat. dom anser att han "hästar måste ha kraftfoder för att orka jobba" (i ett 30%:igt arbete??) men hela 3,5 kraftofoder + massor med betfor tycker jag är överdrivet...
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

Inte_Ung skrev:
Förresten, har du kollat tänderna?

Tänderna är inte kollade när hon har stått hos mig, tror du det behövs?
Jag vet inte när de är kollade senast, hon kom till mig (fodehäst) i början av september -05 och ägaren borde ju ha kollat dem innan. Hon är 19 år så de kanske behöver kollas?
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

Amandla skrev:
Jag är nyfiken på oljan, hur fungerar den?

Gör oljan också så att de får finare päls?


Länge har jag trott att oljan gavs för pälsens skull, men nyligen fick jag veta att det inte gör så mycket för pälsen utan mest är för humörets skull. Det ska alltså hjälpa hästarna att vara lite gladare under fällprioderna.
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

*KL*

Hästen är en gräsätare, man ska försöka täcka hästens näringsbehov så gott det bara går med grovfoder (hö, hösilage). Om det sen inte går är det ju ok att ge havre. Men ger man för mycket havre till hästen kan den få magsår, och det är ren fakta. :smirk:

Visserligen finns det hästar som är svårfödda men då får man ju hitta ett grovfoder med mer näring i och sen täcka upp med kraftfoder. Och det är aldrig fel att fråga en foderrådgivare om man är osäker!

Det kanske är svårt att hitta grovfoder med bra näring i men man kan analysera det som säkert många redan vet. Om man "inte vill ge så många kilon" får man ta hö istället där det är mycket mindre vattenmängd än i hösilage.

:)
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

Oljan är ren energi. Om man vill ha en lite piggare/fetare häst ger man olja :)
 
Sv: Hur mycket havre ger ni era hästar?

Betfor är väl egentligen ingen större hit att ge i för stora mängder eftersom det närstan bara är socker som nyligen påvisats som orsak till fång.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 223
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
979
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
880
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp