Hur mycket halm

S

simpe

beräknar ni som har eget stall att det går åt till en häst per år? Jag ska byta stall och de har torv men jag vill ha min på halm så jag ska köpa det själv. Nu undrar jag hur mycket det går åt på ett ca. Han går ute på bete juni-aug. Hur mycket brukar ni betala?

Sv: Hur mycket halm

De hästar jag har haft har gjort av med en rundbal halm/häst/2 månader. Så våra två hästar ihop gör alltså en bal i månaden, dvs nio balar om året á 300 kr tror jag att vi har betalat. Eller en femkronorsbal varannan dag till brorsans häst och var tredje dag till min häst.

Jag brukar räkna på ett snitt av en halv småbal per häst och dag. Sedan finns det ju hästar som stökar till ordentligt i boxen och behöver mer och andra som inte gör av med så mycket som en halva om dagen. Då jämnar det ju ut sig.
Sedan beror det också lite på hur stor box hästen har och om den äter mycket halm inne.
Du vet ju bäst själv hur din häst är att ha i stall.

Jag hade permanentbädd och då gick det åt 8 småbalar i månaden.
En stillsam C-ponny som sket i hörnen.

Tack så mycket för era svar, det var mindre än jag trodde. Nu äter han mycket halm i o f så det lär gå åt mer. Åker ni och hämtar själva eller får ni utkört?

För mig har det gått åt ca 1 stor rund bal med halm / häst å månad har inte lyckats minskat med den mängden med halm !!

Min gör åt ca 4-5 kg om dagen. Äter inte farligt mycket och är ganska städsam. Står inne ca 12 h/dag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 619
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
355
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 443
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar