Hur mycket halm?

majola

Trådstartare
Hur mycket halm kan man gissa att en häst stoppar i sig?

T. ex.
En häst äter ca 12-13 kg hö på fri tillgång. Om den får 8 kg hö om dagen, står på halm, och står inne ca 12 h varje natt, hur mycket halm kan man anta att den äter då?
 
Sv: Hur mycket halm?

Det är säkert väldigt individuellt...

Fragge petar i sig ca 3 kg halm/dag ute, hon äter 10 kg hö och står på halmbädd. Dock äter hon inte halm inne eftersom halmen ute är smakligare tydligen (vete inne och havre ute).

Kan tänka mig att det hade slunkit ner nåt kg halm (1 eller 2 kg kanske) inne också om vi hade haft havrehalmen till strö.

Jopp, hon är ett litet matvrak! :idea: :love:
 
Sv: Hur mycket halm?

Min pålla får 5 kg hö på kvällen, 4 kg på morgonen, och under natten äter hon också 1-2 kg halm från bädden.
Vet ej säkert vad det är för halm, tror att det är havre faktiskt.

Jag brukar halma rejält på kvällen för att vara säker på att hon inte äter upp hela sin säng :D
 
Sv: Hur mycket halm?

Hur stor är din häst?

De borde väl i alla fall inte äta *mer* halm än vad de skulle ha ätit hö, alltså ca 4 kg i det aktuella fallet?
 
Sv: Hur mycket halm?

Mitt Engelska Fullblod står på 12 kg hö (varav 6 kg över natten), och hon pillar nog i sig 1-2 kg havrehalm/natt. Svårt att veta exakt eftersom hon står just på halm. Men när hon stod på torv så var det ju mätbart(gav halm i hönät för "pillandets" skull ), och då åt hon 1-2 kg/natt så jag gissar att det är så nu med :-)
 
Sv: Hur mycket halm?

Det är väldigt individuellt det där.Det finns de som kan stoppa i sig runt 7-8 kg halm per dag ( eller natt) och de som kanske sätter i sig 1 kg. Detär så olika. Själv fodrar jag med halm i år, från 3-6 kg per häst ( minst) beroende på vem. Har satt in halm i hagarna så de får äta fritt från det och så portionerar jag ut höensilaget som inte blir mer än 5-6kg per man i år då jag har ett hö med mkt hög proteinhalt, 72 smältbart protein per kg foder!! Våra hästar står på spån och iom att de inte kan få så mkt hö under natten i år så får de även ett par kg halm att tugga på under natten och varje morgon är både höet och halmen borta ur varje box.
Undrar om din fråga är hur mycket av bädden din häst kan tänkas äta? Vill du få din häst att äta mer halm än vad den gör så använd gärna havre halm då den är smakligast för hästen.Korn halm är också bra med suger upp sämre tycker jag. Vill du inte att den ska äta så mkt ur bädden så använd vetehalm. De äter även den halmen men den är ganska smaklös och ger mest sysselsättning. Tänk på att halmen innehåller MJ så äter din häst halm så tänk på det när du räknar din foderstat!!
Lycka till!!
 
Sv: Hur mycket halm?

Har en häst som älskar att tugga halm, vi har dock kornhalm och har nu sett att hon blivet bukig och tror att det kan vara just korn som hon inte tål.
Vad för annan halm rek. ni att ge? De får halm nattetid på lösdrift.
Har hört att vetehalm inte är bra?
 
Sv: Hur mycket halm?

Hästar blir lätt bukiga av att tugga i sig en massa halm,oavsett vilken sorts halm. Dock så vet jag att hästar föredrar havrehalm om de fick välja. Om din häst blivit bukig så kan det nog bero på halmen.Inte att hon inte tål den utan just för att hon ätit den. Halmen innehåller en del energi ( MJ) samt att hon får mycket fler kg strå i sig för att hon äter halmen förutom sitt hö. man räknar ju på en kvot dvs andelen protein dividerat med mängden energi ( MJ). Äter din häst en massa halm så sjunker kvoten då du får mer energi i din häst. Det gör att din häst har lättare för att bli rund om magen, så kallat bukig.Hängde du med? är inte så bra på att förklara... :p
 
Sv: Hur mycket halm?

Har dragit ner på halmen och ger henne mer hö...så stämmer foderstaten bättre.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
563
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 701
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp