Hur mycket fosfor får din häst?

Teresa00

Trådstartare
Jag är rädd för att ger för lite fosfor nu men vill samtidigt inte att det ska bli för mycket när jag ökar mineralgivan! Så hur mycket fosfor får din häst och hur stort MJ behov har din häst? Jag har läst att man ska multiplicera MJ-behovet med 0,25 för att få fosforbehovet. Stämmer det? :)

Sv: Hur mycket fosfor får din häst?

Jag är rädd för att ger för lite fosfor nu men vill samtidigt inte att det ska bli för mycket när jag ökar mineralgivan! Så hur mycket fosfor får din häst och hur stort MJ behov har din häst? Jag har läst att man ska multiplicera MJ-behovet med 0,25 för att få fosforbehovet. Stämmer det? :)

Fosforbehovet räknas per 100 kg kroppsvikt. Underhållsbehovet för en vuxen häst är minimum 2,8g/100 kg per dag. I Hästens näringsbehov och utfodring anges underhållsbehovet som 0,3 g P per MJ (Ca 0,4 g per MJ). Sen måste man lägga till för ev arbete, dräktighet osv också.

Tänk också på att Ca och P går hand i hand och att kvoten dem emellan är viktig! För mycket P i förhållande till Ca kan leda till Ca-brist, medan överskott av Ca inte är lika "allvarligt".

Det är svårt att komma med konkreta råd när du inte skriver vad det gäller för häst, vad du har för värden på grovfodret osv, men hoppas du blev lite klokare i alla fall.

Nu såg jag din andra tråd och du har ju redan fått en del konkreta tips där.

Tack för tipsen! Men som sagt har jag fått en del tips i min andra tråd :) Det jag undrade nu var hur mycket fosfor alla andra ger sina hästar så jag kan kontrollera att jag har tänkt rätt. :) 16g till en 500kg häst är väl ganska okej?

minimumbehovet i enbart underhåll, dvs inget arbete eller liknande är 14 g för en häst på 500 kg, så ja det är helt ok om du har en häst som vilar från ridning etc! :)

Min 500 kg hingst, mycket lätt arbete får 22 g, de dräktiga märrarna något mer.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 328
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix